Artwork TV-serie
Norsemen


Artwork til TV-serien «Norsemen/Vikingane» for Netflix/NRK. Segmentering, annonser og innhold i sosiale medier. Oppdrag for NRK/Viafilm/Netflix.

Read more

Den engelskspråklige versjonen av «Vikingane» hadde premiere på Netflix i store deler av verden 18. august 2017.

  • Norsemen - netflix - nrk - vikingane - tibe
  • Norsemen - netflix - nrk - vikingane - tibe
  • vikingane-olav-tibe

Oppgave

Logo og visuelt uttrykk:

Det grafiske uttrykket skulle speile stjernelaget av norske skuespillere som var med i «Vikingane. For «Norsemen» var det ønske om å spisse karakterfokuset ytterligere.

 

Sosiale medier:

Finne fram til målgrupper som potensielt ville finne en tørrvittig komiserie om vikingtiden interessant, og samtidig skape oppmerksomhet for serien hos et kresent amerikansk publikum.

Norsemen - netflix - nrk - vikingane - tibe

Løsning

Visuell løsning

Logoen – både den norske og engelske – er bygget «for hånd», basert på inspirasjon fra runealfabetet og norrøn estetikk, ikke ulikt mange logoer for black metal-band.

Underlag for produksjon av promomatriell til sesong 1 ble fotografert av Glenn Melling i samarbeid med TIBEs kreative leder Finn Erik Johannessen. Dette foregikk i rekordfart på settet innimellom opptakene på Avaldsnes ved Haugesund. Det ble i løpet av noen timer tatt bilder av samtlige 14 skuespillere som har sentrale roller serien.

For den engelsk versjonen «Norsemen» og lansering for Netflix ble karakterfokuset spisset ytterligere, da særlig med hovedfokus på Frøya (Silje Torp). Dette var en strategisk vurdering, da de fleste liknende serier har en markant maskulin profil. Valget av Frøya-fokus var også for å tydeliggjøre kontrastene mellom denne «female viking warrior»-karakteren og den komiske Black Adder-liknende Orm (Kåre Conradi), den dekadente trellen Rufus (Trond Fausa) og Høvding Olav (Henrik Mestad) som tar en tissepause midt i toktet.

Sosiale medier

Med begrenset markedsbudsjett var strategien å identifisere ulike segmenter med høy sannsynlighet for å kunne like «Norsemen», slik som de som allerede er interessert i tv-serier med beslektet humor/målgruppe, folk med interesse for vikingtid og historie og fans av «Lilyhammer», som har mange av de samme skuespillerne. Disse målgruppene ble så eksponert for et utvalg av seks 20-25 sekunders klipp, og kampanjen ble løpende optimalisert for å sikre best mulig effekt.

Norsemen - netflix - nrk - vikingane - tibe

Norsemen screenshot UI Netflix

Konseptskisse Vignett Vikingane - Norsemen

Konseptskisse. Design/ide TIBE, 3DFX: Putty Studios

Hovedplakat til TV Serien Vikingane NRK

Resultat

«Norsemen» er blitt varmt mottatt. Facebook-siden til Norsemen oppnådde over 20.000 følgere i løpet av en måned og svært høye engasjementstall. Kostnadseffektiv markedsføring på Facebook har sikret fundamentet for videre «Norsemen»-suksess når sesong 2 rulles ut.

Team

Finn Erik Johannessen – Visuell profil, konsept og identitet

Kristine Fossen Gabrielsen – Prosjektleder

Miljøbilde av mann

Finn Erik Johannessen

Kreativ leder & Art Director

+47 908 21 071

foto av Kristine Fossen Gabrielsen

Kristine Fossen Gabrielsen

Rådgiver & prosjektleder

+47 416 15 126

Ta også en titt på

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.