Visuell identitet
Franzefoss Minerals


Hvordan gjøre kalk spennende? Les hvordan konseptet Tibe har utviklet for Franzefoss Minerals skaper en annerledes vri i en ellers produktfokusert bransje.

Read more

Fra produktleverandør til systemleverandør

Franzefoss Minerals har produsert kalk og andre mineralske produkter i 100 år, men ønsket å begi seg ut på et nytt territorium, nemlig som systemleverandør.
De trengte et navn på systemene, logoer til systemene, en kommunikasjonsplattform og et konsept, en ny webside og et nytt visuelt uttrykk.

Franzefoss minerals - brosjyre

Oppslag i brosjyren til Agri Balance System.

Oppgave

Tibe gir Franzefoss Minerals en ny identitet – kommunikasjonsmessig og visuelt.

 

Franzefoss Minerals skal gå fra å være en produktleverandør til også å levere et helt system som doserer riktig kalkmengde til bl.a. settefiskanlegg, vassdrag, gruvedrift, landbruket og industrien. Hva skal systemene hete? Hvordan skal man markedsføre disse? Dette var bare noen av utfordringene som Tibe gikk løs på.

Franzefoss Minerals - brosjyreforsider for landbruk, vassdrag, gruve og settefisk.

Forsidene til brosjyrene til landbruk, vassdrag, gruve og settefisk.

Løsning

Kalk skaper balanse! I jorda, i settefiskanlegg, i gruvevannet, i vassdrag, i malingen og i asfalten. Kalk brukes i mye mer enn du aner. Den skaper riktig pH, den gir riktig struktur i produkter og den er et miljøprodukt. Kommunikasjonsplattformen til Franzefoss Minerals ble: Kalk gir, kalk skaper og kalk er. Konseptet til systemene ble: Balance for optimal growth

 

  1. For vann utviklet vi navnet Aqua Balance System.
    For landbruk, Agri Balance System.
  2. Logoer ble utviklet. Symbolet i logoen illustrerer et lukket system som lever og vokser.
  3. Signaturen for systemene ble «for optimal growth» – en kortere versjon av «Balance for optimal growth».
  4. Det visuelle uttrykket viser mennesker i balanse og harmoni, krydret med kalken, selvsagt. Fargene er henholdsvis blått og grønt. Fokuset er nå på mennesker og hva kalken skaper, gir og er for oss alle.
  5. En ny webside ble utviklet og innholdet ble forenklet.
  6. Det ble utviklet filmer til bruk på websiden og i presentasjonsmateriellet til selgerne. Det ble laget både en animasjonsfilm og en vanlig film.
Franzefoss Minerals - logo Aqua Balance System og Agri Balance System

Symbolet viser et lukket og kontrollert system som lever og vokser.

Skjermdump fra Kalk.no

Nye websider ble utviklet. Se www.kalk.no

Enkle og korte videosnutter ble laget for å forklare de enkelte systemene. De skal ligge på websiden og brukes i presentasjonsmateriellet til selgerne.

Resultat

Ved hjelp av kommunikasjonsplattformen «Kalk skaper, kalk gir og kalk er«, et tydelig og annerledes visuelt uttrykk og konseptet «Balance for optimal growth» for systemene, har Tibe lagt til rette for at Franzefoss Minerals er godt rustet og forberedt på de nye markedene de skal begi seg ut i. Internt har uttrykkene skapt stolthet og begeistring.

Illustrasjon Franzefoss minerals - kvinnelig ballettdanser i sorte og grønne farger

En av flere interne dekorplakater.

Team

Steven Amdal – Identitet, konseptualisering og visuell uttrykk

Petter Martin Tanberg – Rådgiver

Espen Willersrud – Web utvikler

Trude Wermskog Stormo – Tekstforfatter

Amanda Christine Chapman – Tekstforfatter

Tomas Nærbøe – Rådgiver

Foto av Steven Amdal

Steven Amdal

Art Director

+47 907 13 807

Miljøbilde av mann

Petter Martin Tanberg

Rådgiver

+47 907 51 122

foto av Espen Willersrud

Espen Willersrud

Senior frontend-utvikler

+47 952 16 652

foto av Trude Wermskog Stormo

Trude Wermskog Stormo

Senior innholdsrådgiver

+47 98459375

foto av Amanda Chapman Stavn

Amanda Christine Chapman

Innhold & Sosiale medier

+47 416 98 123

Miljøbilde mann

Tomas Nærbøe

Rådgiver & teknisk prosjektleder

+47 930 65 455

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.