Kontakt oss:
Tollbugata 115, 3041 Drammen
Tlf. 32 23 47 00
hei@tibedrammen.no
Visuell identitet, navngiving og konseptualisering for Aass Pinta Mexican Style Lager.
Da Aass Bryggeri gikk i gang med sine planer om å lansere et eget lyst og lettdrikkelig maisøl, fikk vi i Tibe Drammen det spennende oppdraget med å skape den visuelle identiteten, navngi og konseptualisere maisølet for å nå en yngre målgruppe. Resultatet ble Aass Pinta, og her kan du lese om både design- og navneprosessen. Aass Bryggeri er Drammens store stolthet, og Norges Eldste Bryggeri. Bryggeriets historie og tradisjon ligger alltid i bunnen for det de gjør.
Grunnfundamentet er håndverk, kvalitet og smak. Samtidig fikk vi i Tibe Drammen lov å utfordre, tenke litt annerledes og bevege oss noe utenfor den veldefinerte «boksen» med tanke på navn, identitet og konsept når bryggeriets store nyhet skulle lanseres. Det nye maisølet er Aass Bryggeri sitt fremtidsprodukt – en moderne og ung utfordrer til 183 år med historie og tradisjon.
Konkurransen fra både nasjonale og internasjonale øl i den lyse, lettdrikkelige kategorien er stor. Kravene og forventningene hos forbrukerne er enorme. Så hvordan lage et visuelt konsept som får forbrukeren til å velge akkurat Aass sitt nye øl blant de mange lyse og lettdrikkelige øltypene? Markedsundersøkelser ble gjennomført. Og viktig generell innsikt vi fikk.
Pinta Mexican Style Lager er lansert for et bredt utvalg av dagligvarebutikker i 0,5 boks.
Vi satte følgende strategimål for designet:
• Løfte preferansen i målgruppen 18-29 år, og ta vare på preferansen i målgruppen 30-40 år
• Adoptere nye øldrikkere, og samtidig ivareta de mer erfarne
• Tydelig gjenspeile ølets smak – lyst, friskt og lettdrikkelig
• Design i tråd med prisstrategi
• Se designutviklingen gjennom tre konseptuelle retninger med ulike grad av fokus og Aass-identitet
• Bygge på eksisterende assosiasjonsgrunnlag til Aass, men samtidig utfordre
• Oppfattes differensierende fra konkurrentene og som en utfordrer i kategorien
• Ivareta produktets funksjonelle verdier og styrke produktets symbolske og sensoriske verdier
Vi utviklet konseptet i tre ulike konseptuelle retninger:
Retning 1: Historie
Retning 2: Opplevelse/Gode Stunder
Retning 3: Klassiker’n
For utelivet er Pintaen lansert i grønn 0,33 flaske, som er den mest etterspurte emballasjen blant barer og restauranter.
Arbeidsnavnet på ølet, mens både navne- og designprosessen pågikk, var Handelsmann. Dette fordi bryggeriet ønsket et navn som spilte på bryggeriets handelshistorie.
Vi startet med å definere verdier for valg av navn, både beskrivende verdier og sensoriske verdier. I tillegg hadde vi de tre konseptuelle retningene som utgangspunkt, og kom opp med ulike navneforslag innenfor hver retning. I tett samarbeid med Aass Bryggeri, ble Pinta-navnet til slutt valgt ut fra navneforslagene i den historiske retningen. Navnevalget spiller på Aass Bryggeris egen historie, da Aass drev med råvarehandel via sjøveien fra 1834 til 1909. Handelshuset importerte kornslag og andre tørrvarer. Pinta var et av de raskeste skipene til oppdageren Christofer Columbus og på spansk betyr det også «halvliter».
Det er med stor glede og stolthet vi har fått tilbakemeldinger fra Aass Bryggeriet om at både utelivsbransjen, dagligvarebransjen og ikke minst kundemålgruppen selv har tatt godt i mot Aass Bryggeri sin store nyhet i år. Med rapporter på gode salgstall oppfordrer vi alle til å teste en iskald Pinta! En frisk og lettdrikkelig maisøl på både flaske og boks.
– Kreativ leder og art director
Kristine Fossen Gabrielsen – Rådgiver og prosjektleder
Alexander Helberg – Senior designer
– Rådgiver
Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.