Pinta Mexican Style Lager
Aass Bryggeri


Visuell identitet, navngiving og konseptualisering for Aass Pinta Mexican Style Lager.

Read more

Da Aass Bryggeri gikk i gang med sine planer om å lansere et eget lyst og lettdrikkelig maisøl, fikk vi i Tibe Drammen det spennende oppdraget med å skape den visuelle identiteten, navngi og konseptualisere maisølet for å nå en yngre målgruppe. Resultatet ble Aass Pinta, og her kan du lese om både design- og navneprosessen. Aass Bryggeri er Drammens store stolthet, og Norges Eldste Bryggeri. Bryggeriets historie og tradisjon ligger alltid i bunnen for det de gjør.

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Utfordrer til 183 år med historie og tradisjon!

Grunnfundamentet er håndverk, kvalitet og smak. Samtidig fikk vi i Tibe Drammen lov å utfordre, tenke litt annerledes og bevege oss noe utenfor den veldefinerte «boksen» med tanke på navn, identitet og konsept når bryggeriets store nyhet skulle lanseres. Det nye maisølet er Aass Bryggeri sitt fremtidsprodukt – en moderne og ung utfordrer til 183 år med historie og tradisjon.

  • Aass Pinta Mexican Style Lager.
  • Aass Pinta Mexican Style Lager.

Hva gjorde vi?

Konkurransen fra både nasjonale og internasjonale øl i den lyse, lettdrikkelige kategorien er stor. Kravene og forventningene hos forbrukerne er enorme. Så hvordan lage et visuelt konsept som får forbrukeren til å velge akkurat Aass sitt nye øl blant de mange lyse og lettdrikkelige øltypene? Markedsundersøkelser ble gjennomført. Og viktig generell innsikt vi fikk.

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Pinta Mexican Style Lager er lansert for et bredt utvalg av dagligvarebutikker i 0,5 boks.

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Designstrategi

Vi satte følgende strategimål for designet:

 

• Løfte preferansen i målgruppen 18-29 år, og ta vare på preferansen i målgruppen 30-40 år
• Adoptere nye øldrikkere, og samtidig ivareta de mer erfarne
• Tydelig gjenspeile ølets smak – lyst, friskt og lettdrikkelig
• Design i tråd med prisstrategi
• Se designutviklingen gjennom tre konseptuelle retninger med ulike grad av fokus og Aass-identitet
• Bygge på eksisterende assosiasjonsgrunnlag til Aass, men samtidig utfordre
• Oppfattes differensierende fra konkurrentene og som en utfordrer i kategorien
• Ivareta produktets funksjonelle verdier og styrke produktets symbolske og sensoriske verdier

Vi utviklet konseptet i tre ulike konseptuelle retninger:

Retning 1: Historie
Retning 2: Opplevelse/Gode Stunder
Retning 3: Klassiker’n

Aass Pinta Mexican Style Lager.

For utelivet er Pintaen lansert i grønn 0,33 flaske, som er den mest etterspurte emballasjen blant barer og restauranter.

Hvorfor navnet Pinta?

Arbeidsnavnet på ølet, mens både navne- og designprosessen pågikk, var Handelsmann. Dette fordi bryggeriet ønsket et navn som spilte på bryggeriets handelshistorie.

 

Vi startet med å definere verdier for valg av navn, både beskrivende verdier og sensoriske verdier. I tillegg hadde vi de tre konseptuelle retningene som utgangspunkt, og kom opp med ulike navneforslag innenfor hver retning. I tett samarbeid med Aass Bryggeri, ble Pinta-navnet til slutt valgt ut fra navneforslagene i den historiske retningen. Navnevalget spiller på Aass Bryggeris egen historie, da Aass drev med råvarehandel via sjøveien fra 1834 til 1909. Handelshuset importerte kornslag og andre tørrvarer. Pinta var et av de raskeste skipene til oppdageren Christofer Columbus og på spansk betyr det også «halvliter».

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Aass Pinta Mexican Style Lager.

Gode tilbakemeldinger

Det er med stor glede og stolthet vi har fått tilbakemeldinger fra Aass Bryggeriet om at både utelivsbransjen, dagligvarebransjen og ikke minst kundemålgruppen selv har tatt godt i mot Aass Bryggeri sin store nyhet i år. Med rapporter på gode salgstall oppfordrer vi alle til å teste en iskald Pinta! En frisk og lettdrikkelig maisøl på både flaske og boks.

Team

Finn Erik Johannessen – Kreativ leder og art director

Kristine Fossen Gabrielsen – Rådgiver og prosjektleder

Alexander Helberg – Senior designer

Mette Adamsen – Rådgiver

Finn Erik Johannessen

Finn Erik Johannessen

Kreativ leder & Art Director

+47 908 21 071

Kristine Fossen Gabrielsen

Kristine Fossen Gabrielsen

Rådgiver & prosjektleder

I permisjon

Alexander Helberg

Senior designer

+47 995 95 110

Mette Adamsen

Mette Adamsen

Daglig leder & rådgiver

+47 976 87 334

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.