Toppbilde til artikkel om innhold og performance, publisert på tibedrammen.no av Aleksander Gjøstein

Av TIBE Drammen | Innhold | 31.10.2017 | Del på Facebook

Ting henger sammen!

5 fordeler for bedrifter ved å kombinere innhold og performance. Unngå innsiktsiloer ved å kombinere innhold (artikler, tekster, weboppdateringer) med performance (webanalyse, nettsalg og annonsering).

I TIBE Drammen har vi sørget for at de som jobber med innholdsmarkedsføring og sosiale medier sitter tett sammen med de som jobber med performance, programmatiske kjøp, Google AdWords og søkemotoroptimalisering. Det er viktig å ha et flerdimensjonalt og dynamisk perspektiv på innholdsplanlegging og innholdsproduksjon. Med dagens avanserte markedsføringsteknologi og analyseverktøyer kan vi også nå ut til ønskede målgrupper med stor presisjon.

Virkelig kraftfullt og effektivt blir det når vi klarer å kombinere disse to dimensjonene og optimalisere og øke synligheten for innholdet vårt. Derfor har vi samlokalisert fagmiljøene for innhold og performance i TIBE.

Å lage innhold er altså ikke nok i seg selv. Godt innhold kan forbli usynlig, eller treffe dårlig fordi du ikke har den nødvendige innsikten. Det blir stadig viktigere i innholdsplanlegging å ta hensyn til hvem du ønsker å treffe, hvor du skal treffe dem og hvordan du bør treffe dem. Med hjelp av gode analyseverktøy og overvåkning av innholdet vårt, vil vi etter hvert også kunne vite mer om hvorfor det treffer – og lage enda bedre innhold ved neste korsvei.

Her er fem gode grunner til hvorfor innhold og performance bør spille hverandre gode – og hvordan samarbeidet skaper bedre resultater for deg som kunde.

 

1. Kunnskapsdeling

Innholdsavdelingen sitter ofte på inngående og ofte teknisk innsikt om bedriften og det de selger, og har god oversikt over kommende aktiviteter. Performanceavdelingen tar med seg teknisk innsikt rundt hvordan nettsiden og annonseringen fungerer, samt informasjon om målgrupper, kanaler og effekt.

For eksempel kan dette resultere i at performanceavdelingen får innsikt om nye søkeord eller tekster for søkeordannonsering de ikke hadde tenkt på tidligere, eller oppdage muligheter for å måle viktige handlinger på nettsiden.

Når disse to faggruppene samarbeider tett, blir arbeidet med å optimalisere mer flerdimensjonalt. Resultatet for kunden blir mer kostnadseffektiv og smartere markedsføring.

 

2. Ranger høyere på de viktigste søkene

Med søkeannonser gjennom AdWords identifiserer performanceavdelingen hvilke søkeord kundene bruker for å finne bedriftens tjenester og produkter. Vår erfaring er at ordene bedriften bruker om sine produkter og tjenester ofte er forskjellig fra ordene kundene bruker når de søker etter informasjon..

Si at bedriften din selger en skybasert software. Hvordan burde du skrive om produktet ditt på nettsiden? Bør du skrive ‘programvare’ eller ‘software’? Bør du skrive ‘skybasert’, ‘online’ ‘på nett’ eller ‘cloud’? En analyse av søkeord vil kunne gi gode svar.

Med søkeannonseringen identifiserer du søketrendene rundt din bedrifts produkter og tjenester, slik at du kan bruke de ordene som gir flest ikke-betalte visninger på søkemotorene på din nettside. Innholdsavdelingen bruker da denne innsikten til å oppdatere eksisterende tekster eller skrive nye artikler med disse ordene i fokus, noe som vil gi høyere rangering på viktige søk som nettsiden ellers ikke hadde blitt vist på.

 

3. Ta bedre beslutninger raskere

Som en konsekvens av å samarbeide tett og ha fokus på løpende kunnskapsdeling, vil gode beslutninger tas raskere. Dette skjer fordi hver faggruppe har flerdimensjonal innsikt og raskere kan identifisere hva som hindrer en aktivitet i å lykkes, enten det er tekniske grunner, målgruppeforståelse, eller hvordan en aktivitet påvirker den digitale synligheten.

 

4. Forstå målgruppen bedre

Ved å bruke analyseverktøy på nettsidene kan performanceavdelingen mate innholdsavdelingen med bedre innsikt om hvilke målgrupper som oppsøker en bestemt tjeneste eller et spesifikt produkt på bedriftsnettsiden.

En metode vi i TIBE bruker for å gjøre delingen av denne typen innsikt raskere, er å lage en rapport som kontinuerlig oppdateres i sanntid, der vi kan analysere målgruppen på produkt/kategorinivå på nettsider. Dette kan noen ganger føre til overraskelser, og for eksempel avsløre en målgruppe som vi tidligere ikke har kommunisert direkte til.

Ved å bruke denne innsikten, kan vi deretter målrette annonsering mot denne målgruppen spesifikt, og dermed oppnå bedre resultater.

 

5. Bedre måling av effekt fra sosiale medier

Ved å installere en kodesnutt på bedriftens nettside, kan performanceavdelingen legge til rette for remarketing på for eksempel Facebook. Det vil si at du kan snakke til de som har vært inne på nettsiden tidligere eller på Facebook, og henvende deg til personer som har lagt en vare i handlekurven uten å sjekke ut, eller til personer som har oppsøkt samme produktkategorier x antall ganger i løpet av siste uke. Ved å skreddersy kommunikasjonen til disse personene, kan vi bidra til å stimulere salg.

Vi kan også konfigurere Facebook til å ‘telle’ hver gang noen gjør en viktig handling på nettsiden etter å ha klikket på en Facebook-annonse, eller analysere disse brukernes adferd på hjemmesiden etter at de er blitt sendt dit fra Facebook. På denne måten blir det enklere for innholdsavdelingen – eller de som jobber med sosiale medier – å kunne måle flere effekter eller etablere nye analysemål (det vi gjerne kaller KPI’er – key performance indicators) basert på annonseringen på Facebook, enten det er snakk om salg, henvendelser, påmeldinger eller nedlastinger.


Av Aleksander Gjøstein

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.