Av TIBE Drammen | Film | 12.03.2020 | Del på Facebook

TikTok – appen som har tatt oss med storm!

Noen omtaler TikTok som den nye Vine (for oss som husker det) og andre som «det beste innen sosiale medier på lang tid». Tallene lyver ikke, totalt har appen blitt lastet ned over 1,5 milliarder ganger verden over – noe som gjør den til verdens 7. mest nedlastede app i 2010-årene.

Hva er TikTok?

TikTok er en kreativ app hvor brukerne kan poste korte videosnutter med alt fra humorsketsjer, dansevideoer, trender og «storytimes» – gjerne med en populær låt i bakgrunnen. Her har brukerne virkelig en mulighet for å vise seg frem, og det ser ut som om mange elsker rampelyset!

Målet er å ende opp på «for you» siden til flest mulig. Dette er den siden du får presentert først, når du åpner appen, og som inneholder anbefalte videoer for hver enkelt bruker, basert på hva de har likt tidligere. Mange tagger videoen sin med populære emneknagger for å øke sjansen for at flest mulig vil se den. Havner videoen din her, skal det ikke mye til før innholdet går viralt og du blir «TikTok famous».

Appen eies av det nok så ferske selskapet ByteDance med Zhang Yiming i spissen. I 2016 lanserte de søsterappen «Douyin», den kinesiske versjonen av TikTok og som forøvrig fortsatt er Kinas svar på TikTok. Året etter kjøpte de opp den populære appen Musical.ly og i september 2017 valgte de å kombinere disse to og lanserte dermed TikTok.

Hvorfor er dette viktig for deg?

Det er ingen tvil om at TikTok er en spennende plattform å holde øye med. Det er mye som tyder på at populariteten og den enorme veksten vil vedvare, og dette fører med seg større mulighet for markedsførere til å treffe en ellers så vrien målgruppe. Så hvis generasjon z er din målgruppe, og du ikke er på TikTok – så går du kanskje glipp av noe.

Rundt om i hele verden sitter engasjerte generasjon z´ere og venter på nytt og interessant innhold. Dette gjør det derfor lett for deg å komme i direkte kontakt med den rette målgruppen, dersom du bruker plattformen aktivt og på riktig måte. Uavhengig av om det er dette som er målgruppen din eller ikke, kan det lønne seg å følge med. Denne gruppen plukker fort opp trender og gjør de populære – noe du kan bruke til din fordel.

Hvordan kan du bruke TikTok til markedsføring?

Organisk markedsføring

Du kan enkelt gjøre din bedrift synlig på TikTok og øke bevisstheten hos målgruppen. Den billigste måten å involvere seg i markedsføring på TikTok, er å lage sin egen profil. Sleng deg på trendene og vis deg frem ved å lage kreativt innhold!

For inspirasjon kan vi anbefale å se hvordan Politi Vest sin nettpatrulje (@politivest) har nådd frem med sitt budskap til den rette målgruppen ved bruk av appen. Siden november i fjor har profilen vokst med 124 000 følgere og har totalt 748 000 likerklikk på videoene sine.

Betalte annonser

Annonseringsplattformen til TikTok er fortsatt i startfasen, men på bakgrunn av den store veksten og stor etterspørselen fra ulike bedrifter, jobbes det med en optimalisert løsning for annonsering på TikTok. Mange av annonsemulighetene de har i dag er fortsatt kun betaversjoner og ikke alle har tilgang til alt – enda. Men det er likevel greit å holde seg oppdatert.

I dag har vi disse fem annonsemulighetene: 

  • Hashtag challenge
  • In-feed annonser
  • Brand takeovers
  • Branded lenses
  • TikTok influencere

Hashtag challenge

Her kan du samarbeide med TikTok og lage en sponset hashtag challenge. Dette er en gyllen mulighet til å skape bevissthet rundt din merkevare – og det engasjerer! I en slik «challenge» eller utfordring om du vil, kan brukerne lage innhold for din kampanje og dette varer i 6 dager.

En slik «challenge» vil gjøre merkevaren din synlig og skape stort engasjement gjennom delinger, likes og kommentarer. Den norske musikkprodusenten Alan Walker (@alanwalkermusic) brukte i 2019 denne metoden for å markedsføre sangen sin «Different World». Ved å be fansen om å filme seg selv mens de gjorde en positiv innsats for miljøet og bruke emneknaggen #Differentworld skapte han stort engasjement. Videoer med denne emneknaggen har i per i dag fått 122 millioner visninger og brukere over hele verden har bidratt.

In-feed annonser

Dette er et format vi kjenner igjen fra både Instagram og Facebook. En in-feed annonse vil organisk dukke opp i nyhetsoppdateringen til brukeren. En slik annonse vil øke kjennskapen til bedriften din og du får muligheten til å sende de videre med en ekstern eller intern link.

Sminkemerket Maybelline utførte en slik kampanje for en stund tilbake. Målet var å gjøre seg bemerket blant en yngre målgruppe, og det klarte de. På en dag fikk videoen 48,700 tusen likes, 2,907 kommentarer og 709 personer delte innholdet. Med denne kampanjen økte de kjennskapet til merkevaren med 80%. Les mer om den her.

Brand Takeovers

Dette er den dyreste formen for annonsering på TikTok. En slik annonse vil ta over hele skjermen når brukeren åpner appen. Her har du mulighet til å vise frem merkevaren din med video, animasjon eller et bilde i 3-5 sekunder. Vi anbefaler å ha en enkel Call To Action mulighet, slik at ledes videre inn til din nettside, eller kanskje til en annen TikTok video. Foreløpig er det kun mulig å ha en slik annonse gående per dag.

Branded lenses

Med denne løsningen kan du selv lage unike filtre, effekter og stickers som alle kan ta i bruk i sine videoer. Denne annonseringsmåten kan du bruke for å spre budskapet ditt og vise frem bedriften din. 

TikTok influencere

Akkurat som på Youtube og Instagram har også TikTok influensere med massive følgertall. Ved å samarbeide med en TikTok influenser vil du gjøre merkevaren din mer synlig og du vil nå ut til målgruppen din raskt og effektivt. Her er det om å gjøre å finne en influenser som har samme verdier som din bedrift og som kan fronte budskapet ditt på en positiv måte.

Med flere milliarder videovisninger hver eneste dag er det er ingen tvil – TikTok har kommet for å bli! Appen gir oss store muligheter til å lage godt innhold som treffer og engasjerer en målgruppe som tidligere har vært vanskelig å treffe, både med organisk innhold og ved hjelp av annonseformatene vi nevnt i denne artikkelen. Det er viktig å huske på at annonsemulighetene fortsatt er under utvikling, men det betyr ikke at du bør vente!

Har du noen spørsmål om TikTok? Ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad for en uforpliktet samtale.


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.