Av TIBE Drammen | Innhold | 26.03.2020 | Del på Facebook

TIBE´s tips for å unngå brakkesyke!

I denne vanskelige perioden er det mange som jobber hjemmefra og for dere med barn i tillegg kan det være vanskelig å få konsentrert seg. Med så mye innetid, på få kvadrat og lite sosiale-aktiviteter som skjer, kan brakkesyke fort forekomme. Vi i TIBE har samlet sammen våre tips til hvordan du kan holde på hverdagsrutinene og sysselsette barna. På denne måten håper vi at vi kan hjelpe deg med å holde hodet over vann og få konsentrert deg om jobb midt oppi det hele!

Hold på hverdagsrutinene

Føl deg fresh

For å unngå brakkesyke må du sørge for å føle deg fresh når jobbdagen starter. Ta deg en dusj, ta på litt mascara eller barber deg. Gjør rett og slett gjør det du vanligvis gjør før du drar på jobb.

Ta på deg noe annet enn den samme joggebuksa du har brukt hver dag den siste tiden og sørg for å sitte ved et ordentlig bord eller pult. På denne måten er det lettere å komme i jobbmodus og være mer effektiv – og igjen unngå brakkesyke.

Hold på spiserutinene

Et tips som går igjen, er at det er viktig å spise til vanlige tider. Sett deg som mål at du skal jobbe flittig frem til lunsj, og velg heller å ta deg en ordentlig pause ved å nyte lunsjen ute i sola for eksempel.

En god idé her kan være å avtale med en kollega eller venn at dere ringes under «lunsjpausa» så dere kan få skravlet om noe helt annet enn jobb. På denne måten for du koblet av litt ordentlig, og er klar for å jobbe når pausen er over.

Marker start og slutt på arbeidsdagen

Sørg for å få en start og en slutt på arbeidsdagen. Et tips er å jogge eller gå en tur både før og rett etter jobb. På den måten får man delt opp dagen, og «lurer» seg selv til å tro at arbeidsdagen starter og slutter. På denne måten slipper du følelsen av brakkesyke ved at du kun ser innsiden av husets fire vegger.

Vår kollega går alltid en tur om morgenen med sin kone for få en start på dagen, før de begge skal sette seg inn med hjemmekontor. Dette kan du fint gjøre sammen med barn og en venn eller nabo også, bare husk å holde avstand.

Sysselsett barna

Arranger skole/barnehage

Lag en plan for dagen sammen med barna, der dere tydelig merker friminutt og matpause. Fyll ut med de fagene/leksene de skal gjøre til en bestemt tid. Det er ikke bare de voksene som kan føle på brakkesyken, så sørg for at hverdagens føles normal for barna også.

På denne måten vet barna selv at de skal ha en halvtime med regning før de får ta seg en pause. Forhåpentligvis kan da barna sitte å gjøre det de skal, mens du selv får konsentrert deg om jobb.

Når friminuttet er det viktig å legge opp til fysisk aktivitet slik at barna får brukt litt energi. Når matpausen kommer, kan dere gjerne lage noe mat sammen eller ha «mat og helse»-fag slik at de får lært noe i samme slengen.

Tips: Spis gjerne i et annet rom om mulig, slik at det blir et tydelig skille fra pause og arbeid/skole. Dette gjelder for alle uten barn også!

Se muligheter, ikke begrensninger

Når kvelden eller helgen kommer finnes det et hav av muligheter til å finne på aktiviteter, selv uten å forlate huset. Vi lever jo tross alt i en digitalisert verden! Vi oppfordres til å holde fysisk, men IKKE sosial avstand, og det er viktig å føle seg sosial for å ikke få brakkesyke.

Flere av oss i Tibe har de siste dagene latt oss ekstra underholde, glede og inspirere av nettopp alternative aktiviteter i sosiale- og digitale plattformer og her er noen av de:

Nettkino

Du kan arrangere en koselig kinokveld i stua ved hjelp av https://nettkino.no/ med barna eller samboeren. Dette gir deg muligheten til å støtte filmskaperne og samtidig finne på noe koselig med de du har hjemme.

Online trening

Det florerer av treningsvideoer på nett med «stueøvelser» der du kan trene hjemme uten behov for noe utstyr, eller så kan du slenge deg med på en digital treningstime.

Et eksempel her er Sats som arrangerer gratis online treningsøkter. Dersom du ønsker å ta treningsøkten utendørs kan du med et kjapt google-søk finne et hav av øvelser.

Digitale omvisninger og konserter

Det arrangeres flere typer digitale omvisninger som du enkelt kan følge med på. For de minste blir det for eksempel arrangert påskemysterier for barn og for de eldre digital omvisning på museum eller livestream av konserter. Helt perfekt for å finne på noe gøy, men samtidig støtte de små bedriftene som trenger det.

Sosialisering

Arranger en virtuell ost og kjeks kveld med vennegjengen, eller finn på noe annet gøy! Vi i TIBE arrangerte eksempelvis virtuell lønningspils med rebusløp for å gjøre noe gøy sammen og markere helg!

Det er ikke mye som skal til, og rebusløpet fungerte ved at det var førstemann til å sende en snap av en ostehøvel, vaskemiddel, løse et mattestykke etc. samtidig som vi hadde et teamsmøte. Enkelt, gøy og veldig sosialt!

Vi i TIBE håper dette var til inspirasjon og vi håper dere holder dere friske og raske.

Tvitvi med jobbingen hjemme!


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.