To ansatte i TIBE har et kreativt møte. Kvinne peker på rosa post it-lapp

Av TIBE Drammen | Kreativitet | 07.11.2017 | Del på Facebook

Strategisk kreativitet

I en kreativ prosess er alt tillatt. Absolutt ingen regler whatsoever! Vi snakker lovløse tilstander. Uten kulevest. De store, de gode og de smarte ideene kommer ofte når man minst forventer det. Derfor kan man aldri regissere eller sensurere en kreativ prosess. Den skal være organisk. «The devil’s in the details». Or between them.

Før man starter en kreativ seanse er det både lov og smart å tenke strategisk. Ikke i forhold til den kreative prosessen, men i forhold til det kreative utgangspunktet. Og for å oppnå det aller beste utgangspunktet, dreier det seg blant annet om en grundig kartlegging. Av kunden. Av eksisterende og potensielle konkurrenter. Trender og marked. Med mer.

Den kreative løsningen skal være mer enn bare morsom. Den må også være målrettet. Hvis man ikke tar dette på alvor, kan man i verste fall ende opp med å bygge konkurrentens merkevare. Og enda verre, vanne ut sin egen.

En kreativ løsning er heller aldri en «one night stand». Den er både akutt aktuell, og langsiktig. Ethvert kreativt grep er med på å bygge merkevaren over tid. Derfor er det avgjørende å tenke strategisk slik at det kreative resultatet skal bli mest mulig målrettet.

I TIBE Drammen tenker vi sammen med kunden. Fordi vi i realiteten sitter på samme side av bordet. Men selv om kunde og byrå jobber sammen mot felles mål, legger ikke vi som byrå faglig integritet til side. Tvert imot. Å jobbe sammen handler om å forene ulik kunnskap og fagfelt til én målrettet strategisk løsning. Vi må begge eie og føle prosjektet. Ellers blir det ikke troverdig.

Videre er kunnskap og kjennskap avgjørende for å kunne bringe optimale løsninger til bordet. Løsninger som lar seg gjennomføre og som bidrar til å styrke merkevaren. Uavhengig av prosjektets størrelse, bør alltid et kreativt utløp ha en strategisk forankring. På et eller annet nivå. Tankegangen er den samme, uansett budsjettstørrelse.

TIBE Drammen er et kommunikasjonsbyrå som er åpne og ærlige om hva vi mener. Vi er ikke redde for å utfordre, på samme måte som vi tåler å bli utfordret tilbake. Det er en svært viktig del av prosessen. For ikke å si den viktigste. Til syvende og sist handler det om tillit.

Både vår og kundens tid er verdifull. Derfor er det viktig for begge parter å fundamentere et så godt utgangspunkt for kreativ utfoldelse som mulig. Det gjør ikke bare prosessen enklere, men mye bedre.


Av Jan Roger Grinna

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.