Bilde av terninger med sosiale plattformers logo på

Av TIBE Drammen | Digital | 01.08.2020 | Del på Facebook

Sosiale medier: Hvor bør jeg være?

Sosiale medier kan være en gullgruve for din bedrift. Der kan du kommunisere direkte med målgruppen din, engasjere, presentere, bygge tillit, og ikke minst selge produktet eller tjenesten din. Men hvor bør du være? Her får du oversikt over hvor du bør fokusere på markedsføring i sosiale medier.

Hvilke skal jeg velge?

De plattformene du bør være synlig på, avhenger av forretningsstrategi, ressurser, og hvor målgruppen din befinner seg. Dette blir din signatur på nett, så det er viktig å velge riktig. Nedenfor får du en sosiale medier liste over de største plattformene i Norge.

Liste over sosiale medier: 

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • TikTok
  • Snapchat
  • Pinterest
  • Twitter
  • Youtube

Facebook

Det er ingen hemmelighet at Facebook har vært den store favoritten lenge, til tross for at både Snapchat og Instagram har tatt opp konkurransen de siste årene. Med tallene fra Ipsos 2019 kan vi se at 69 % av Norges befolkning bruker Facebook daglig, og at fordelingen av menn og kvinner er relativt likt.

Dette betyr at Facebook er en kanal hvor du kan nå et bredt spekter av potensielle kunder, uavhengig av om du velger å betale for å fremme annonser eller om du kun bruker organisk rekkevidde (gratis-innlegg).

TIPS: Bruk Creator Studio for å administrere kontoene dine!

Creator Studio samler nemlig alle verktøyene man trenger for å kunne publisere på tvers av alle Facebook-sidene og Instagram-kontoene du administrerer. Det innebærer at du kan publisere Instagram-innlegg, Stories og IGTV-innlegg rett fra Creator Studio på desktop.

I TIBE bruker vi analyse og innsikt aktivt, og justerer kampanjer underveis for å skape det beste resultatet for kundene våre.

Instagram

Nesten 2,4 millioner nordmenn har en Instagram-profil, hvorav 56 % er kvinner (Ipsos, 2019). Bruken øker stadig, og det er spesielt instastory som bidrar til økningen. Instastory kan benyttes som organisk innhold som forsvinner etter ett døgn, eller som en annonseplattform for annonsører.

Facebook eier Instagram, noe som gir oss annonsører et stort konkurransefortrinn fordi man har muligheten til å annonsere via Facebook sin annonseadminsistrasjon. Samme annonse kan vises på tvers av kanalene, og i tillegg tilpasses til hver annonseplassering.

TIPS til hva som engasjerer mest på instagram:

  • Karusellposter (flest likes og mest brukt tid på innlegg)
  • Videoposter (flest kommentarer på innlegg)
  • Instastoryer (stort engasjement)

LinkedIn

Linkedin har blitt spesielt viktig for bedrifter, og med over 1,2 millioner nordmenn med profil eller bedriftsside, kan LinkedIn være en viktig plattform for deg (Ipsos, 2019).

Dette er i utgangspunktet en jobbsøkerkanal og blir derfor også gjerne brukt til å hente inn potensielle ansatte ved å knytte kontakt med hverandre. LinkedIn kan brukes til å dele artikler, men sees gjerne som et mer profesjonelt arbeidsverktøy enn en salgskanal.

TIPS: 

  • LinkedIn er en mer formell kanal, så husk å ha en tone of voice som gjenspeiler kunnskap og kvalitet.
  • Det er viktig å inkludere egne ansatte – det er nemlig de som er bedriftens ansikt utad.
  • Husk også å dele relevant innhold regelmessig.

Skjermdump fra LinkedIn-profilen til Gymshark

TikTok

TikTok er en kreativ app hvor brukerne kan poste korte videosnutter med alt fra humorsketsjer, dansevideoer, trender og «storytimes» – gjerne med en populær låt i bakgrunnen. Her har brukerne virkelig en mulighet for å vise seg frem, og det ser ut som om mange elsker rampelyset!

Denne sosiale plattformen er i størst grad brukt av den yngre generasjonen, men du finner alle aldre på dette sosiale medium. Du som bedrift kan lønne deg på å bruke sosiale nettverk som  TikTok dersom du ønsker å nå ut til denne målgruppen. Det finnes i tillegg mange annonsemuligheter på TikTok som markedsføring i sosiale medier, dette sosiale mediet kan du lese mer om her. 

Snapchat

Snapchat har gått fra å bli brukt som et kommunikasjonsverktøy mellom venner til å bli en svært aktuell plattform også markedsføring i sosiale medier for bedrifter. Dette er en kanal du kan nå ut til alle aldre på en uhøytidelig og kreativ måte, så her lønner det seg å kunne skille seg ut.

Du kan markedsføre bedriften din ved å lage annonser, «geotagger» eller legge ut «mystoryer» med informasjon om for eksempel helgens arrangementer. Over 2,5 millioner har en Snapchat-bruker i Norge, så her er det bare å slenge seg på trenden og bruke denne plattformen for alt det er verdt!

Ønsker du å lære mer om muligheter på Snapchat? Her kan du lese om de siste annonseløsningene kanalen har å by på.

Pinterest

Pinterest er på samme måte som Instagram en kanal som brukes til å hente eller dele inspirasjon, tips og triks. «DIY» ­– do it yourself ­– er en tag som blir mye brukt på denne plattformen.

Her er det i underkant av én million brukere og et flertall av kvinner. Dersom din bedrift har som mål å inspirere kan dette være en god kanal for deg. Med tall fra Ipsos viser det seg at også halvparten av de som har profil på Pinterest leser mat-, livsstil- og treningsblogger. Det kan gi oss en viss innsikt i hvem man kan nå gjennom plattformen.

Pinterest fungerer slik at man som enkeltperson samler inn, eller pinner bilder av prosjekter man har lyst til å teste ut selv. Selger din bedrift artikler som kan benyttes på en kreativ måte, kan derfor en smart strategi være å fortelle om måter man kan være kreative med dine produkter.

TIPS til kontoer som oppfordrer kunder til egen kreativitet:

  • @SostreneGrene
  • @Kremmerhuset

Twitter

Twitter er en mannsdominert sosial plattform, der omlag 1 million nordmenn er medlemmer. Hvert tredje medlem benytter tjenesten sjeldnere enn for tre måneder siden, noe som indikerer at plattformen ikke er like «hot» som tidligere, selv om tvitringen til president Donald Trump har gitt kanalen en viss revitalisering.

Twitter brukes ofte til å diskutere nyheter, politikk, eller andre dagsaktuelle temaer. Er din bedrift samfunnsengasjert og deltar i slike debatter? Da bør sannsynligvis Twitter være en del av sosiale medier-mixen deres.

Youtube

Youtube er en plattform for å publisere videoer, der du kan både abonnere på andre sine kanaler og enkelt ha oversikt på din egen. Det er nesten to millioner brukere som har profil, men over tre millioner som bruker plattformen månedlig (Ipsos, 2019).

Youtube er en god kanal for å dele filmer om tips og triks eller gode kampanjefilmer. Dette kan være en fin måte for din bedrift å nå ut til en bred målgruppe, men fungerer spesielt godt dersom man bruker tid på å lage målgruppebasert og relevant innhold for kanalen.

Bruk Youtube til informasjonsbaserte videoer som har en hensikt for kundene dine. Lekre utsnitt og god lyd på videoer med relevant innhold er avgjørende for at noe skal fungere på Youtube. Husk at kanalen er en søkemotor, og legg alltid til en call-to-action.

TIPS: lag korte videoer som også kan brukes på for eksempel Facebook og Instagram.

Skreddersy din sosiale medier plan

Flere av plattformene supplerer hverandre på en god måte. Selv om Facebook troner på topp med antall aktive brukere, vil du kunne spre budskapet ditt på andre spennende og kreative måter på flere nettverk.

Det kan derfor være lurt å lage en strategisk pakke av nettverk som passer best til din bedrift. Plukk, miks og sy det sammen til en sammenhengende mediestrategi.

Det er uavhengig av hvilke sosiale medier du velger viktig å ha en sosiale medier plan for å effektivisere publisering og optimalisere klikk. Dette kan inkludere hva du bør tenke på for din business, hvordan velge hva som passer best og hvor ofte det bør publiseres innlegg på dine sosiale nettverk.

Vi hjelper deg gjerne med å lage en god pakke skreddersydd for din bedrift. Trenger du hjelp til sosiale medier? Ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad her.


Av Astrid Hedenstad

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.