Sosiale medier ikoner Facebook, Instagram, Snapchat

Av TIBE Drammen | Innhold | 08.11.2017 | Del på Facebook

Sosiale medier: Hvor bør jeg være?

Sosiale medier kan være en gullgruve for din bedrift. Der kan du kommunisere direkte med målgruppen din, engasjere, presentere, bygge tillit, og ikke minst selge produktet eller tjenesten din. Men hvor bør du være? Her får du oversikt over hvilke plattformer som kan være strategisk riktig for din bedrift.

Hvilke skal jeg velge?

De plattformene du bør være synlig på, avhenger av forretningsstrategi, ressurser, og hvor målgruppen din befinner seg. Nedenfor får du en oversikt over de største sosiale mediene i Norge.

Facebook

Facebook troner på toppen blant sosiale medier i Norge. Tall fra Ipsos viser at 7 av 10 nordmenn bruker Facebook daglig. Det innebærer at de fleste bedrifter vil kunne finne sin målgruppe her. I tillegg til god organisk rekkevidde (det du ikke betaler for) tilbyr Facebook et stort utvalg annonsemuligheter både når det kommer til visuell utforming og målgruppesegmentering. Her kan man gjøre mye gøy!

I TIBE bruker vi analyse og innsikt aktivt, og justerer kampanjer underveis for å skape det beste resultatet for kundene våre.

Instagram

I underkant av 2 millioner nordmenn har en profil på Instagram (Ipsos, 2017), og andelen som bruker plattformen ukentlig eller hyppigere har økt det siste halvåret. Nesten 60 % av Instagrams norske brukere er kvinner, og det er også kvinner som er de ivrigste brukerne. Instagram eies av Facebook, og dette gjør at du blant annet kan utvide annonseplattformen til også å gjelde på Instagram ved kampanjer på Facebook. Du kan også kjøre egne annonser på Instagram, eller i den nyeste og svært vellykkede «Instagram Stories», som nå har blitt en stor konkurrent til Snapchats Stories.

Snapchat

Snapchat er det mediet som øker raskest med brukere i alle aldre. 2,3 millioner nordmenn er på Snapchat, de fleste mellom 18 og 29 år. Derimot har andelen brukere i aldersgruppen 60+ tredoblet seg de to siste årene (Ipsos 2017). Snapchat brukes til å vise bilder og video fra arbeidshverdagen, sneakpeak på neste års kolleksjoner, eller andre morsomme historier som kan være interessante for målgruppen din. Her gjelder det å være kreativ i bruken for å differensiere seg. Er arbeidshverdagen spennende nok til å oppnå en god følgerskare på Snap? Kanskje kan du belønne gode følgere med rabattkoder og annet? Vi hjelper deg med å finne gode løsninger skreddersydd din bedrift.

Det er nå også åpnet for annonsering på Snapchat, bedrifter kan lage daglige Snapstories, og det er mulig for alle å lage egen geotag, dog mot betaling. Snapchat er derfor et mer uhøytidelig nettverk der det er lov å ha en uformell tone og dele det som skjer i nuet. Planlegg likevel saker som kan være interessant å dele på Snapchat. Er det events eller lanseringer som skjer i nærmeste fremtid kan det være interessant å dele fra dette. Husk at det også er mulig å dele bilder lagret på telefonen fra tidligere.

Twitter

Twitter er en mannsdominert sosial plattform, der omlag 1 million nordmenn er medlemmer. Nesten 300.000 nordmenn over 18 år bruker Twitter daglig, mens de aller fleste bruker tjenesten månedlig eller sjeldnere (Ipsos 2017). Hvert tredje medlem benytter tjenesten sjeldnere enn for tre måneder siden, noe som indikerer at plattformen ikke er like «hot» som tidligere, selv om tvitringen til president Donald Trump har gitt kanalen en viss revitalisering. Twitter brukes ofte til å diskutere nyheter, politikk, eller andre dagsaktuelle temaer. Er din bedrift samfunnsengasjert og deltar i slike debatter? Da bør sannsynligvis Twitter være en del av sosiale medier-mixen deres.

LinkedIn

LinkedIn er i utgangspunktet en jobbsøkerkanal, og derfor bruker mange bedrifter denne plattformen til å hente inn potensielle ansatte, og til å bygge omdømme. Om lag 28 % av det norske folk er medlemmer, og vi finner den største andelen blant alderssegmentet 30-59 år. De fleste medlemmene bor i Oslo-området, og hele 47 % av hovedstadens innbyggere over 18 år har profil. Plattformen benyttes derimot sjelden av hver bruker, og 1 av 3 bruker tjenesten sjeldnere enn for tre måneder siden. LinkedIn kan brukes til å dele artikler, men sees gjerne som et mer profesjonelt arbeidsverktøy enn en salgskanal. LinkedIn er en mer formell kanal, så husk derfor å opprettholde en tone of voice som gjenspeiler kunnskap og kvalitet. For full effekt på LinkedIn er det viktig å inkludere egne ansatte – det er nemlig de som er bedriftens ansikt utad. Husk også å dele relevant innhold regelmessig.

Pinterest

Pinterest er på samme måte som Instagram en kanal som brukes til å hente eller dele inspirasjon, tips og triks. «DIY» ­– do it yourself ­– er en tag som blir mye brukt på denne plattformen. Pinterest kan være en viktig kanal for bedrifter som ønsker å oppfordre målgruppen til å være kreativ med sine produkter eller tjenester. Plattformen har litt over 600.000 medlemmer i Norge, og hele 70 % av disse er kvinner. Pinterest fungerer slik at man som enkeltperson samler inn, eller pinner bilder av prosjekter man har lyst til å teste ut selv. Selger din bedrift artikler som kan benyttes på en kreativ måte, kan derfor en smart strategi være å fortelle om måter man kan være kreative med dine produkter. Sjekk for eksempel ut @SostreneGrenes konto for gode innspill til hvordan man kan oppfordre kunder til egen kreativitet.

Youtube

Hele 3,7 millioner nordmenn bruker Youtube (Ipsos 2017), men bare 1,7 millioner har profil. Flere menn enn kvinner er brukere, og de aller fleste av medlemmene er mellom 18 og 29 år. Youtube er en god kanal for å dele filmer om tips og triks eller gode kampanjefilmer. Derimot benytter mange også Vimeo, som kanskje har et renere uttrykk enn Youtube. Dette er viktig å tenke på dersom filmen skal deles andre steder via filmplattformen, eksempelvis på bedriftens nettside.

Bruk Youtube til informasjonsbaserte videoer som har en hensikt for kundene dine. Lager du de korte kan de samtidig brukes på andre sosiale nettverk som Facebook og Instagram. Lekre utsnitt og god lyd på videoer med relevant innhold er avgjørende for at noe skal fungere på Youtube. Husk at kanalen er en søkemotor, og legg alltid til en call-to-action.

Andre nettverk og plattformer

Det finnes et hav av sosiale medier der ute. Husk på at det kun er relevant for deg å være der kunden din er. Google Plus, Tumblr og Flickr er andre plattformer som ikke har fått like god medvind i Norge som andre deler av verden. Dersom kundene dine ikke bare finnes her til lands, kan det være lurt å utvide sosiale medier-pakken til også å inkludere nettverk som er populære på verdensbasis.

Skreddersøm og strategiske pakker

Flere av plattformene supplerer hverandre på en god måte. Selv om Facebook troner på topp med antall aktive brukere, vil du kunne spre budskapet ditt på andre spennende og kreative måter på flere nettverk. Derfor kan det være lurt å lage en strategisk pakke av nettverk som passer best til din bedrift. Plukk, miks og sy det sammen til en sammenhengende mediestrategi. Vi hjelper deg gjerne med å lage en god pakke skreddersydd for din bedrift. Ta kontakt for et hyggelig møte med oss i dag!


Av Julie Pedersen Weierud

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.