Illustrasjon av SEO på en rød skjerm

Av TIBE Drammen | Digital | 20.02.2019 | Del på Facebook

Disse feilene bør du unngå i søkeordsanalysen din

Søkeordsanalysen til din bedrift legger fundamentet for hvordan den skal tjene penger på organisk (ikke-annonsert) synlighet i søkemotorene. Dette fordi synlighet i søkemotorene i stor grad avhenger av søkeord - derfor er det lurt å starte med de.

  1. Søkeordsanalysen inneholder irrelevante søkeord
  2. Søkeordsanalysen gir ingen føringer på hva som skal analyseres
  3. Søkeordsanalysen bygger på søk som ikke er geografisk relevante
  4. Søkeordsanalysen legger for mye vekt på volum

Når en søkeordsanalyse er godt utført, vil bedriften kunne bruke sine ressurser på å utføre riktige endringer på en effektiv måte. Er søkeordsanalysen dårlig utført, bruker bedriften tid og penger uten å få noe igjen for det. Dette kan resultere i at bedriften konkluderer med at digital synlighet ikke er noe for dem, mens det i realiteten var taktikken som var feil.

Det som er viktig når det kommer til å jobbe med synlighet på nett er at man har et realistisk bilde av hva som må produseres og gjør en grundig analyse. Den virkelig belønningen med arbeidet er å se avkastning fra trafikken som går inn på innhold som er produsert med bakgrunn i analysen.

1. Søkeordsanalysen inneholder irrelevante søkeord

Dette punktet kan virke åpenbart, men det er det ikke alltid. Vi har hatt innsyn i en rekke søkeordsanalyser som er utført av forskjellige byråer der vi kan fastslå at dette forekommer ofte. Irrelevante søkeord i søkeordsanalysen gjør den upraktisk og forvirrende, så det er derfor viktig å gjøre den skikkelig.

Eksempel: En søkeordsanalyse utført for en produsent av baderomsmembran inneholdt søkeordene ‘proff no’, ‘norwegian kundeservice’ og ‘akrylmaling’.

Dette kan skje fordi den som utfører analysen bruker et verktøy som dynamisk henter inn hva verktøyet tror er relevant. Dette er basert på din nettside eller brede søkeord. Dersom du ukritisk overleverer denne listen over søkeord til din bedrift, vitner det til enten uvitenhet eller en dårlig utført jobb. Dette fører også gjerne til at de resterende tre punktene også forekommer.

Noen byråer føler at de skylder kunden å ha en omfattende liste over søkeord i søkeordsanalysen fordi det antyder produktivitet, men det viktigste og mest verdifulle for bedriften må være relevansen av søkeordene.

Husk dette:

  • Det hjelper ikke din bedrifts digitale synlighet å vite hvor mange søk det blir gjort på din konkurrentens nettside.
  • Det hjelper heller ikke å vite antall på hvor mange søk produkter og tjenester dere ikke leverer har.

Les også: Hvordan annonsere på Google

Skriver på laptop

2. Søkeordsanalysen gir ingen føringer på hva som skal produseres

En dårlig utført søkeordsanalyse gir ingen føringer på hva som skal produseres. En god søkeordsanalyse gir en pekepinn på hva slags innhold som må produseres for å konkurrere om den beste synligheten.

Vi i TIBE Drammen er store tilhengere av nettopp det. Når man legger vekt på å forstå hvilket innhold som rangerer godt på de spesifikke søkene i dag, er det enklere å fastslå hvor lista ligger slik at man kan produsere innhold som er enda litt råere i fremtiden.

De store mulighetene avdekkes gjerne her. Dette er ting vi gjerne ser på:

  • Rangerer konkurrentene høyt med ganske tynt og kort tekstinnhold og OK bilder?
  • Har konkurrentene spesialdesignede landingssider med videoer av høy produksjonsverdi på søkeordet?

Profesjonelle aktører innen SEO og innhold lager innhold som objektivt er bedre enn det som allerede rangerer, og det er her nøkkelen ligger. Skal du vinne konkurransen om digital synlighet er du nødt til å levere best innhold på en eller annen måte, enten det er for å inspirere, informere eller underholde.

Det er viktig at den som er ansvarlig for digital synlighet i bedriften forstår konkurransesituasjonen og hva som skal til for å rangere. Vi mener derfor at det er riktig at søkeordsanalysen forteller noe om dette.

Les også: Ta i bruk SEO for å selge mer på nett

3. Søkeordsanalysen bygger på søk som ikke er geografisk relevante

Når man utfører analysen, er det viktig at den ekskluderer søk fra geografisk uvesentlige områder. Dersom bedriften kun betjener Oslo eller Nord-Norge for eksempel, er det nødvendig å gjøre avgrensninger.

Spesielt viktig er det at bedrifter som ikke betjener de største byene ekskluderer disse. Dette fordi søkevolumet fra områder fra høyt befolkede steder kan fremstille potensialet for trafikk som kunstig høyt. En elektriker i Østfold trenger kun å forholde seg til søk etter elektrikere og elektrikertjenester innenfor sin region.

Eksempel: Google anslår at det er 5 400 søk etter søketermen elektriker for hele Norge per måned i snitt. Google anslår derimot at det kun er 210 søk etter elektriker per måned i snitt fra Østfold.

Et realistisk estimat for trafikk til nettsiden til denne elektrikeren fra det spesifikke søket vil derfor være 10 klikk i måneden dersom 5 % av de 210 søkene ender opp med å gå til denne elektrikeren sin nettside. Selv det vil være en høy klikkfrekvens på en resultatside med mye konkurranse fra visning av kart, betalte annonser og de øvrige organiske visningene.

Les også: Er nettsiden din god nok til å kunne øke salget?

4. Søkeordsanalysen legger for mye vekt på volum

Dersom søkeordene på toppen av listen i søkeordsanalysen har et nærmest overveldende høyt volum er det smart å tenke over hvor relevante disse søkene faktisk er for din bedrift. Som regel er dette et symptom på at søkeordene er for brede, for generelle og ikke kommersielle nok til å fokusere på. Dette skjer også gjerne når ordet har flere betydninger.

Eksempel: Søkeordet silikon kan dukke høyt opp på listen i søkeordsanalysen for en VVS-bedrift som selger silikonfugemasse. Men dersom du vurderer resultatsiden på Google på dette søket vil du se at det er søk etter brystforstørrelse som gjelder for dette søket. Selv om det kan være en andel av dine potensielle kunder som bruker dette søket, vil det være lite konstruktivt å forsøke å trekke trafikk til nettsiden på nettopp dette.

Ønsker du hjelp?

Kontakt vår Performance-rådgiver Linda her dersom du ønsker å høre mer om en søkeordsanalyse for din bedrift.


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.