dame reagerer med skrekk på dårlig utført søkeordsanalyse

Av TIBE Drammen | Digital | 18.12.2018 | Del på Facebook

4 sikre tegn på en dårlig søkeordsanalyse – unngå disse!

Søkeordsanalysen legger fundamentet for hvordan bedriften din skal tjene penger på organisk (ikke-annonsert) synlighet i søkemotorene. Fordi synlighet i søkemotorene i stor grad avhenger av søkeord, er det naturlig å starte her.

Når søkeordsanalysen er godt utført, vil bedriften kunne bruke tid og penger på å utføre riktige endringer raskt, med varig økt business som resultat. Det er også langt morsommere å jobbe med synlighet på nett når man har et realistisk bilde av hva som må produseres. Men, det morsomste av alt er å se avkastning fra trafikken som går inn på innhold som er produsert med bakgrunn i analysen.

Er søkeordsanalysen dårlig utført kaster bedriften bort tid og ressurser uten å få noe igjen. Deretter kan bedriften konkludere med at digital synlighet ikke er noe for dem, mens det i realiteten var taktikken som var feil.

Bruker din bedrift en søkeordsanalyse som synder på ett eller flere av punktene nedenfor?


1. Søkeordsanalysen inneholder irrelevante søkeord

Dette punktet kan virke åpenbart, men etter å ha fått innsyn i en rekke søkeordsanalyser utført av forskjellige byråer for forskjellige kunder, må jeg dessverre fastslå at dette er ganske vanlig. Det hjelper ikke din bedrifts digitale synlighet å vite hvor mange søk etter konkurrentens nettside som gjøres månedlig. Det hjelper dere heller ikke å vite hvor mange søk etter produkter og tjenester dere ikke leverer som gjøres månedlig.

Irrelevante søkeord i analysen gjør den upraktisk og forvirrende. Som eksempel er det ikke lenge siden jeg så en søkeordsanalyse utført for en produsent av baderomsmembran som blant annet inneholdt søkeordene ‘proff no’, ‘norwegian kundeservice’ og ‘akrylmaling’.

Når denne synden utføres skjer det fordi den som utfører analysen bruker et verktøy som dynamisk henter inn hva verktøyet tror er relevant, basert på din nettside eller brede søkeord. Å ukritisk overlevere denne listen til din bedrift vitner om latskap, og det vil ofte innebære at de øvrige tre syndene fra denne punktlisten også utøves. Noen byråer føler at de skylder kunden å ha en omfattende liste over søkeord i søkeordsanalysen fordi det antyder produktivitet, men det viktigste og mest verdifulle for bedriften må være relevansen av søkeordene.

Les også: Hvordan annonsere på Google

Skriver på laptop


2. Søkeordsanalysen gir ingen føringer for hva som skal produseres

La oss si at du sitter med en søkeordsanalyse foran deg. Den gir deg informasjon om hvilke søkeord som søkes mest etter og hvilke søkeord som har høyest kommersiell relevans for din bedrift (Disse søkene kan til og med inneholde ord som nettbutikk, kjøpe, eller pris og kostnad.)

Men hadde det ikke vært fint om søkeordsanalysen også kan gi en pekepinn på hva slags innhold som må produseres for å konkurrere om den beste synligheten? Vi i TIBE Drammen er store tilhengere av nettopp det. Når man legger vekt på å forstå hvilket innhold som rangerer godt på de spesifikke søkene i dag, er det enklere å fastslå hvor lista ligger slik at man kan produsere innhold som er enda litt råere i fremtiden.

De store mulighetene avdekkes gjerne her. Rangerer konkurrentene høyt med ganske tynt og kort tekstinnhold og OK bilder? Eller har konkurrentene spesialdesignede landingssider med videoer av høy produksjonsverdi på søkeordet? Profesjonelle aktører innen SEO og innhold lager innhold som objektivt er bedre enn det som allerede rangerer, og det er her nøkkelen ligger. Skal du vinne konkurransen om digital synlighet er du nødt til å levere best innhold på en eller annen måte, enten det er for å inspirere, informere eller underholde.

Det er viktig at den som er ansvarlig for digital synlighet i bedriften forstår konkurransesituasjonen og hva som skal til for å rangere. Vi mener derfor at det er riktig at søkeordsanalysen forteller noe om dette.

Les også: Ta i bruk SEO for å selge mer på nett


3. Søkeordsanalysen bygger på søk som ikke er geografisk relevante

Når man utfører analysen, er det viktig at den ekskluderer søk fra geografisk uvesentlige områder. Dersom bedriften kun betjener Oslo eller Nord-Norge for eksempel, er det nødvendig å gjøre avgrensninger.

Spesielt viktig er det at bedrifter som ikke betjener de største byene ekskluderer disse, da søkevolumet fra områder fra høyt befolkede steder kan fremstille potensialet for trafikk som kunstig høyt. En elektriker i Østfold trenger kun å forholde seg til søk etter elektrikere og elektrikertjenester innenfor sin region.

For eksempel anslår Google at det er 5 400 søk etter søketermen elektriker for hele Norge per måned i snitt. Google anslår derimot at det kun er 210 søk etter elektriker per måned i snitt fra Østfold.

Dersom en elektriker i Østfold bestiller en søkeordsanalyse vil det derfor være ubetydelig at det er 5 400 søk etter elektriker i snitt per måned på landsbasis. Resultatsiden på Google på dette søket er også helt annerledes i Østfold enn hva det er i Oslo. Et realistisk estimat for trafikk til nettsiden til denne elektrikeren fra det spesifikke søket, vil derfor ligge på rundt 10 klikk i måneden dersom 5 % av de 210 søkene ender opp med å gå til denne elektrikeren sin nettside – og selv det vil være en høy klikkfrekvens på en resultatside med mye konkurranse fra visning av kart, betalte annonser og de øvrige organiske visningene.

For mer nisjepregede tjenester kan søkevolumet være forsvinnende lavt på regionalt nivå. Det er likevel viktig at bedriften har et nøyaktig bilde av søketrendene, slik at de kan vurdere mulighetene på en nøktern måte.

Les også: Er nettsiden din god nok til å kunne øke salget?


4. Søkeordsanalysen legger for mye vekt på volum

Dersom søkeordene på toppen av listen i søkeordsanalysen har et nærmest overveldende høyt volum er det smart å tenke over hvor relevante disse søkene faktisk er for din bedrift. Som regel er dette et symptom på at søkeordene er for brede, for generelle og ikke kommersielle nok til å fokusere på.

Dette skjer også gjerne når ordet har flere betydninger. For eksempel kan søkeordet silikon dukke høyt opp på listen i søkeordsanalysen for en VVS-bedrift som selger silikonfugemasse, men dersom du vurderer resultatsiden på Google på dette søket vil du se at det er søk etter brystforstørrelse som gjelder for dette søket. Selv om det kan være en andel av dine potensielle kunder som bruker dette søket, vil det være lite konstruktivt å forsøke å trekke trafikk til nettsiden din på dette søket.

For mye vekt på søkeord med høyt volum er også en vanlig følge av å bryte punkt 1.


Av Axel Andersen

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.