Bilde av Snapchat-appikonet på telefonen

Av TIBE Drammen | Digital | 25.06.2019 | Del på Facebook

Snapchat med nye og spennende annonseløsninger

Snapchat er til for å kunne snakke med venner, dele øyeblikk og se på nyheter og underholdning. Men det gir oss også en helt unik annonseplattform. Sjekk ut hvilke annonsemuligheter du har her!

Som det nest største sosiale mediet i Norge har Snapchat opparbeidet seg en brukermasse som gjør det gunstig å kunne annonsere der. Det er over 2,2 millioner aktive brukere i Norge, og flesteparten er 18-39 år gamle.

Siste fra Snapchat

Vi har vært på seminar med Snapchat Norge for å høre hva som er siste skrik innen Snapchat-muligheter. Mens de unge er opptatt av å holde streaken med venner, mener vi at denye AR-løsningene som nå er tilgjengelige kanskje det mest spennende akkurat nå.

Snapchat øker ikke bare engasjementet hos sine brukerne med de siste løsningene, men antall nye brukere økte både i 2018 og i 2019. I tillegg økte tiden benyttet i appen på tvers av aldersgrupper: 2 av 3 mellom 30-60 år er på Snapchat, og brukerfordelingen mellom kvinner og menn er 55/45. Våren 2019 ble filter som Baby Face og Gender Swap lansert, noe som gjorde at antall installeringer av appen skjøt i taket.

Mulighetene på Snapchat i Norge i 2019

  • Snapkode for å spre budskapet

Via Marker Tech i Lens Studio kan koden settes opp på flere ulike måter. Den kan deles via digitale kanaler eller printes på ulike produkter, og deretter samhandle med blant annet popcornbokser, plakater i butikk, college-gensere og video på utendørs-reklameboards. Her er det bare kreativiteten som setter begrensninger.

  • Snap Games

Tidligere i år lanserte appen Snapchat Games med spill du kan spille med deg selv eller venner. Dette er en lansering som bidrar til at hver enkelt bruker vil bruke enda lenger tid i appen per dag, noe som er svært gunstig for annonsører.

  • Snapchat Shows

Dette har allerede tatt av i Norge, med blant annet Harm & Hegseth fra VGTV, Matkanalen, Flipp Klipp fra NRK og Geeohsnap. For å være en del av Snapchat Shows krever det litt krefter, penger og mye bra innhold.

  • Commercials

Commercials testes nå og er en 3-6 sekunder non-skip video som plasseres i Snapchat Shows og Snapchat Games. Der har man gode målgruppe-tilpasninger, og mulighet til å kjøre annonser som oppleves som svært relevant for bruker.

  • Snap Ads

Med Swipe-funksjon kan brukeren havne dit du ønsker, enten det er til egen nettside, app, video eller AR-linse. Annonsen havner mellom Snaps i Stories-formatet.

  • Collection Ads

Annonse i Stories-formatet som også viser frem konkrete produkter nederst. Med Swipe-funksjon har brukeren muligheten til å havne rett i nettbutikk og til ønsket produkt.

  • Story Ads

Annonse som ligger i utforsk-formatet. Her kjøres annonsene ved siden av det mest populære og best tilpassede innholdet for hver bruker.

  • AR-linser  

Lag egne linser med kommersielt og ikke-kommersielt innhold. Her kan man gjøre mye gøy! Men det krever også litt kunnskap for å lage en god linse. Studier viser at AR-teknologi bidrar til økt engasjement hos brukeren. AR leverer høyere oppmerksomhet – hele 45 % høyere enn hva man ser for TV og generell nettsurfing*.

  • Filter

Filter kan lages som en del av en kampanje, eller ligge konstant på en definert lokasjon året rundt. Filter er den Snapchat-funksjonen som er hyppigst brukt, og alle har vel fått med seg den klassiske «hund med rosa tunge».

Fordeler med annonsering på Snapchat

  1. Brukeren får annonsen i fullskjerm på telefonen..
  2. Det er valgfritt å se de fleste av annonsene. Det betyr at de som ser annonsen gjør det fordi de synes den er relevant og interessant. Som med alt annet er det derfor viktig å lage annonser tilpasset kanalen.
  3. 2 av 3 ser video med lyden på.
  4. Det finnes stadig nye og originale måter å nå fram på.

Vil du bli inspirert til hvordan du kan bruke Snapchat i din neste kampanje? Sjekk ut suksesshistorier her, eller ta kontakt med oss så hjelper vi deg med å skreddersy din kamapanje på tvers av alle kanaler.

*Kilde: Mindshare Futures «Layered» report 2018.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.