SEO for å selge mer på nett

Av TIBE Drammen | SEO | 29.01.2018 | Del på Facebook

Ta i bruk SEO for å selge mer på nett

God synlighet i søkemotorene er ofte nødvendig for å selge produkter og tjenester på nett uten å bruke penger på annonsering. For konkurranseutsatte produkter og tjenester vil nettsiden din konkurrere om rangering mot konkurrenter for både betalte og ikke-betalte visninger i søkemotorene. Under finner du en liste over grunnleggende hensyn du burde ivareta dersom din bedrift ønsker å selge mer på nett ved å styrke bedriftens posisjon i søkemotorene.

Bruk sjekklisten i denne artikkelen for å evaluere hvor bra din bedrift sitt nettsted er rigget for SEO.

 

Bruk sjekklisten i denne artikkelen som utgangspunkt for å ta tak i SEO

 

 

1. Bli funnet på søk etter merkevare

Med mindre domenet til bedriften din er splitter nytt, burde merkevaren din alltid bli vist øverst på resultatsiden på Google når du søker etter den. Dersom den ikke dukker opp er det en indikasjon på at det er noe teknisk feil med nettsiden, og at nettsiden ikke blir indeksert av Google.

Når folk søker etter bedriften din ved å søke etter merkevaren er de ofte ute etter å få vite essensiell informasjon som åpningstider, hvor bedriften ligger eller hva nettsiden heter. Denne informasjonen vises som regel i et større vindu på resultatsiden på Google. Informasjonen her blir opprinnelig samlet inn av Google automatisk, samtidig kan privatpersoner foreslå endringer for informasjonen om bedriften din. Det beste er å ha kontroll over denne essensielle informasjonen, og det gjøres med Google Min Bedrift.

 

SEO: Eksempel på søk etter merkevare på Google – i dette eksempelet brukes TIBE Drammen

 

 

Å vises i kart er viktig for lokal synlighet

Å optimalisere Google Min Bedrift kan hjelpe deg med hvor synlig bedriften din er i Google Maps, og det kan potensielt være forskjellen på å bli vist eller være usynlig på søk som for eksempel elektriker i Drammen. Det er med andre ord svært lurt av deg å sørge for å ha dette på plass.

Hvordan hjemmesiden din vises i søkeresultatene på Google er viktig fordi dette blir sett ofte. Du kan gjerne tenke på dette som en digital inngangsdør til nettsiden din. Det er dumt om informasjonen her ser rar ut, ikke er relevant eller i verste fall er feil. Sjekk gjerne hva status er på denne fronten for din bedrift ved å søke opp navnet på bedriften din i Google. Om det er noe som er feil her, kan dette enkelt endres.

For å endre denne informasjonen må det gjøres endringer i HTML-koden til forsiden. Bruk de passende HTML-elementene som å prøve å gjøre visningen så brukervennlig som mulig. Spesielt title og description meta-tagger er nyttige for å endre hvordan disse ser ut. Det er spesielt nyttig å tilpasse og endre metatitles og metadescriptions. Ved å ha for korte eller lange metabeskrivelser vil Google som regel velge tilfeldige tekstutdrag fra nettsiden din, og heller vise disse på de organiske oppføringene dine. Ved å lage tilpassede beskrivelser kan du istedenfor lage en interessant, beskrivende og god tekst som får folk til å ønske å klikke seg inn på nettstedet ditt.  

2. Bli funnet på søk etter produktkategori

For produktkategorier med mange konkurrerende produkter vil det å være synlig på kategori være spesielt viktig. Tenk deg at din bedrift selger gressklippere fra en spesifikk leverandør. Når målgruppen din er i modus for å lete etter ny gressklipper, søker de på Google etter informasjon for å finne ut hvilken de har lyst på.

Disse søkene vil typisk være etter gressklipper eller gressklipper test, og mange andre variasjoner. Å bli funnet på søk på kategorinivå kan ofte være vanskelig, basert på konkurransesituasjonen for kategorien. Å rangere øverst på konkurranseutsatte søkeord krever ofte at mye treffer. Først og fremst må innholdet på siden være av høy kvalitet og relevans for søket. Sekundært er det en rekke andre faktorer som spiller inn for god rangering, men det sterkeste signalet til Google for å øke rangering på innhold er når mange forskjellige kilder deler det. For eksempel kan dette være nyttige artikler som deles mellom venner.  

For mange bedrifter vil det være hensiktsmessig å betale for oppføringer etter søk etter produktkategori uten merkevare for å vise annonser på disse søkene, da trafikk fra disse søkene ofte kan føre direkte til salg.

 


Les også: Søkeannonsering: Hva er det og hvordan fungerer det?


 

Overvåk nettstedet

Det er alltid lurt å overvåke hvordan nettstedet ditt rangerer for denne typen søkeord, og bruke for eksempel innholdsmarkedsføring for å forsøke å rangere høyere på disse søkene. For de fleste bransjer vil bedriften måtte forvente at det tar tid og ofte krever litt investering for å forbedre rangering på søkeord.

For søk etter produktkategori i kombinasjon med produsent, eller til og med merkevaren din, finnes det derimot langt færre unnskyldninger for å ikke rangere høyt på søk. Når dette ikke skjer, er grunnen ofte lik grunnen til hvorfor nettsiden ikke rangerer på søk etter produktmodell. Mer om dette i neste avsnitt.

 

 

3. Bli funnet på søk etter produktmodell

Å ha egne produktsider for produktmodellene er ikke bare lurt, det er nødvendig i 2018 for å ikke miste salg til konkurrenter – enten disse kjøper på nett eller besøker en fysisk butikk i etterkant.

For mer avanserte aktører som er allerede har investert tungt i digitalisering, vil det antageligvis eksistere en nettbutikk eller en ganske godt gjennomtenkt kundereise mot henvendelser fra produkt- og tjenestesider. Uavhengig av hvor avansert nettsiden er, er det tre punkter som må innfris som minimum for god SEO på produktsider:

  1. Innholdet må være så relevant og nyttig som mulig for de som besøker siden – nøkkelordene er produktmodellen.
  2. Sikre at <title> og <h1> HTML-taggene tydeliggjør at sidene handler om enkelte produkter. God, semantisk HTML vil hjelpe søkemotorene med å forstå at sidene handler om produkter.
  3. Metatagger sørger for å beskrive innholdet i søkemotorene, og her har du også mulighet for å skrive om fordelene ved produktet for å øke sannsynligheten for at personer som ser sidene i søkemotorene klikker seg inn på produktsidene på nettsiden din.

For avanserte aktører er det mange SEO-knep du kan benytte deg av for å løfte produkter i søkemotorene, og det er hyppig utvikling på denne fronten. Disse aktørene betjener som regel et nasjonalt eller internasjonalt marked. For de fleste små og mellomstore bedrifter derimot, er det ikke nødvendig å investere så mye i SEO dersom konkurransen hovedsaklig foregår lokalt. Listen ovenfor vil for mange hjelpe langt på vei for god synlighet på produkter.

 

Mange søker etter produktene du fører i google. Noen ganger er søkeresultatet dominert av betalte annonser. Kanskje burde dette vurderes?

 

 

Bransjestandard til hinder for synlighet

Et eksempel på en bransje som har en vei å gå på synlighet på produktmodeller er bilforhandlere. Mange bilforhandlere betjener et lokalt marked, og har ikke egne sider for produktmodeller på nettsidene sine. Istedenfor lenker mange til produsentene sine nettsider. Produsenten i sin ende lenker videre til forhandlerne som selger modellene. Det kan være til en enkelt forhandler sin fordel, men like sannsynlig kan de også miste kunder til konkurrerende forhandlere for bestillinger av for eksempel prøvekjøring.

Her kan bedrifter slippe å risikere å miste kunder til konkurrenter. For bilkjøperen spiller det kanskje ikke så stor rolle om hen må kjøre 20 minutter lenger for å kjøpe en ny bil, mens salg av nye biler er til stor fortjeneste for forhandleren. Dersom lokale forhandlere har svært god synlighet selv, vil de ha større kontroll over kundens digitale reise, og dermed øke sannsynligheten for at salget skjer hos nettopp dem.

 

 

4. Bli funnet på søk etter funksjoner eller behov

Noen ganger må man tenke litt utenfor boksen for å treffe i søkemotorene, og det er utenfor boksen man kan finne “gull”; Søkeord med høyt volum og lav konkurranse etter tjenester og produkter. Her er det viktig at innholdet som skal treffe på disse søkene ikke blir oppfattet primært som reklame. Lag heller innhold som oppleves som relevant og nyttig.

Det er mange fremgangsmåter du kan velge å ta utgangspunkt i, men start for eksempel med å tenke på hvilket problem eller utfordring produktet løser. For eksempel vil søk etter oversvømmelse i kjeller kunne være relevant for forsikringsselskaper, skadebegrensningsselskaper eller utleievirksomheter av dreneringspumper.På samme måte kan søk etter kjæresten snorker være relevant for produsenter av ørepropper.

Et eksempel som er litt nærmere salg kan være hvis en produsent av en ny type lyspære kaller og markedsfører et produkt som Hue color-matic 2×960 LED, men det kunden leter etter er å styre lys med app. Spesielt med ny teknologi kan det ta lang tid før produktnavn blir kjente. Da kan det være lurt å tenke litt på å treffe på funksjoner produktet har og hvilke behov som tilfredsstilles av produktet, i søkemotorene.

 

 

5. Vurdering – søkerens hensikt og volum

Det er nødvendig å fokusere på de beste søkeordene. Det er ikke hensiktsmessig å være synlig på alle søk rundt produktet da mange søk vil være irrelevante, eller trafikken fra innholdet som blir skapt ikke er substansielt nok til å forsvare timebruken på å lage innholdet.

Unngå å havne i en tidsfelle her; spør deg selv: ‘hva har den som søker som hensikt å oppnå med søket sitt?’. Skjer søket før eller etter salget? Vil personen få mer informasjon, eller er han eller hun klar til å kjøpe? Eller leter personen etter service på produktet?

 

Evaluer hvor ofte søkeordet søkes etter

Deretter er det lurt å sjekke historisk data på hvor mange ganger et søkeord blir søkt etter på Google. For dette kan du bruke en rekke verktøy – et godt sted å starte er med søkeordsplanleggeren til Google.

Dersom en brøkdel av trafikken fra volumet er høyt nok til å forsvare at innholdet blir laget (husk at mange klikk vil gå til konkurrerende domener) og brukeren sannsynligvis er en potensiell kunde, burde du gå videre til å lage, publisere og spre innhold.

 

Du kan bruke verktøy som forteller deg hvor ofte et søkeord søkes etter – lokalt, nasjonalt eller internasjonalt. Dette hjelper deg med å prioritere hvilke søkeord som er viktigst.

 

6. Mål resultater og endre om nødvendig

Et godt tips er å måle SEO-aktivitetene. I den ene enden vil du følge med på søkemotorene. Rangerer nytt innhold på søkeordet du forsøker å treffe på? Hvilke faktorer ser ut til å påvirke mest hvorfor konkurrenter rangerer over deg? Stiger eller synker rangeringen? Hva med når du gjør endringer på gammelt innhold?

Her anbefales det på det aller sterkeste å bruke gode verktøy. Disse følger med på hvilke sider på nettsiden som rangerer på hvilke søkeord. Bestem deg i forkant for akkurat hvilke søkeord du ønsker å treffe på, og hvilke sider du vil treffe de med. Det gjør det enklere å evaluere etterpå.

 

Evaluer effekt på nettsiden

I den andre enden vil du evaluere effekten av trafikken fra søkemotorene og økt rangering på nettsiden. For dette er du nødt til å kunne spore henvendelser og salg på nettsiden på en god måte. Deretter må du kunne spore salg og henvendelser tilbake til kilden disse kom fra. Dette kan for eksempel gjøres i Google Analytics.

SEO er et stort fagfelt i kontinuerlig utvikling. Det er store variasjoner for hva forskjellige bransjer burde fokusere på og gjøre. Det er en utfordring for bedrifter å lage innhold av høy nok kvalitet til at potensielle kunder reagerer på det. Samtidig er det viktig å ikke glemme at innhold er til for å deles. Når innlegg blir lenket til fra andre nettsider er dette sterke signaler til Google om at innholdet er av høy kvalitet. Mange bedrifter kommer til kort spesielt på disse siste punktene. Heldigvis har vi god kompetanse på disse feltene, og hjelper deg gjerne! Bruk skjemaet under for å høre hvordan vi kan løfte din bedrift med SEO!


av Axel Andersen

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.