Bilde av terninger med sosiale plattformers logo på

Av TIBE Drammen | Innhold | 07.10.2019 | Del på Facebook

Så populære er de ulike sosiale plattformene i Norge i 2019

Digital markedsføring har aldri vært større og viktigere for din bedrift enn den er i dag. Du er nødt til å utvikle deg i takt med sosiale medier for å kunne skaffe nye kunder, og ikke minst holde på de du allerede har. Spørsmålet er: Hvilke sosiale plattformer er viktigst for din bedrift i 2019?

Hvilke plattformer burde du velge?

Plattformene din bedrift burde bruke, avhenger først og fremst av hvordan type bedrift du har og hva som er målgruppen din. Det er i tillegg viktig å tenke på hvilket budskap du vil få frem og hvordan du vil fremstille din bedrift ovenfor kundene dine. Nedenfor vil du få en oversikt over de største sosiale mediene i Norge.

Facebook

Det er ingen hemmelighet at Facebook har vært den store favoritten lenge, til tross for at både Snapchat og Instagram har tatt opp konkurransen de siste årene. Med de siste tallene fra Ipsos kan vi se at 69 % av Norges befolkning bruker Facebook daglig, og at fordelingen av menn og kvinner er relativt likt. Dette betyr at Facebook er en kanal hvor du kan nå et bredt spekter av potensielle kunder, uavhengig av om du velger å betale for å fremme annonser eller om du kun bruker organisk rekkevidde (gratisinnlegg).

Tidligere i år gikk Mark Zuckerberg ut under #Fb5 og sa «The Future is Private». Denne ideen handler om at den «private sfære» i større grad enn før kommer til å dominere kanalen, og dette har vi sett spesielt gjennom økt fokus på grupper, Stories og Messenger.

En annen stor nyhet i høst er lanseringen av Creator Studio, som de aller fleste som administrerer en side på Facebook nå har kjennskap til. Selv om oppdateringen har vært til både glede og fortvilelse, gir den en stor fordel for de som administrerer en side på både Facebook og Instagram. Creator Studio samler nemlig alle verktøyene man trenger for å kunne publisere på tvers av alle Facebook-sidene og Instagram-kontoene du administrerer. Det innebærer at du kan publisere Instagram-innlegg, Stories og IGTV-innlegg rett fra Creator Studio på desktop.

Snapchat

Snapchat har gått fra å bli brukt som et kommunikasjonsverktøy mellom venner til å bli en svært aktuell plattform også for bedrifter. Dette er en kanal du kan nå ut til alle aldre på en uhøytidelig og kreativ måte, så her lønner det seg å kunne skille seg ut. Du kan markedsføre bedriften din ved å lage annonser, «geotagger» eller legge ut «mystoryer» med informasjon om for eksempel helgens arrangementer. Over 2,5 millioner har en Snapchat-bruker i Norge, så her er det bare å slenge seg på trenden og bruke denne plattformen for alt det er verdt!

Ønsker du å lære mer om muligheter på Snapchat? Her kan du lese om de siste annonseløsningene kanalen har å by på.

Instagram

Nesten 2,4 millioner nordmenn har en Instagram-profil, hvorav 56 % er kvinner (Ipsos, 2019). Bruken øker stadig, og det er spesielt Stories-formatet som bidrar til økningen. Stories kan benyttes som organisk innhold som forsvinner etter ett døgn, eller som en annonseplattform for annonsører. Facebook eier Instagram, noe som gir oss annonsører et stort konkurransefortrinn fordi man har muligheten til å annonsere via Facebook sin annonseadminsistrasjon. Samme annonse kan vises på tvers av kanalene, og i tillegg tilpasses til hver annonseplassering.

I en nylig studie gjort av Socialinsider ble 7 millioner Instagram-poster analysert for å se hva slags innhold som engasjerer mest på kanalen. Undersøkelsen konkluderte med at det er karusellposter som engasjerer mest i form av likes og tid brukt per post. Videoposter øker sjansen for engasjement i form av flest kommentarer. I tillegg viser studien at store Instagram-profiler med mange følgere har dobbelt så mange kommentarer på videoposter som på bildeposter.

LinkedIn

Denne plattformen har blitt spesielt viktig for bedrifter, og med over 1,2 millioner nordmenn med profil eller bedriftsside, kan LinkedIn være en viktig plattform for deg (Ipsos, 2019). Dette er i utgangspunktet en jobbsøkerkanal og blir derfor også gjerne brukt til å hente inn potensielle ansatte ved å knytte kontakt med hverandre. På plattformen kan du også publisere og dele artikler som er relevante for din bedrift. LinkedIn er en formell kanal, så det er viktig å holde innlegg og kommentarer i en mer seriøs tone of voice. Et tips er å inkludere egne ansatte på bedriftens profil, disse er bedriftens ansikt utad og kan være med på å fortelle noe om bedriftens kultur og historie.

Skjermdump fra LinkedIn-profilen til Gymshark
Gymshark oppnår stort engasjement på sin LinkedIn-side.

Twitter

Twitter er et amerikansk nettsamfunn som fortsatt har høy bruksfrekvens i USA, men i Norge kan vi se at det er kun 28 % som bruker profilen sin daglig (Ipsos, 2019). Dette er en noe mannsdominert plattform med hele 62 % mannlige brukere av de ca. 1,1 millioner profilene vi har i Norge (Ipsos, 2019). Twitter-kontoer blir gjerne brukt til å diskutere dagsaktuelle saker, nyheter og politikk og er en plattform der innlegg fort trender og blir store ved riktig bruk av «hashtags». Er dette temaer som er aktuelle for din bedrift, bør denne plattformen være inkludert i deres sosiale medier-mix.  

Skjermdump fra NRK Debatt sin Twitter-konto

Pinterest

Pinterest benyttes til å hente inspirasjon eller dele smarte tips. Her er det i underkant av én million brukere og et flertall av kvinner. Dersom din bedrift har som mål å inspirere kan dette være en god kanal for deg. Med tall fra Ipsos viser det seg at også halvparten av de som har profil på Pinterest leser mat-, livsstil- og treningsblogger. Det kan gi oss en viss innsikt i hvem man kan nå gjennom plattformen.

Skjermdump fra LinkedIn-profilen til Kremmerhuset
Kremmerhuset på Pinterest: Inspirerende feed hvor bildene har direktelenker inn til nettsiden.

Youtube

Youtube er en plattform for å publisere videoer, der du kan både abonnere på andre sine kanaler og enkelt ha oversikt på din egen. Det er nesten to millioner brukere som har profil, men over tre millioner som bruker plattformen månedlig (Ipsos, 2019). Du må nemlig ikke ha profil for å bruke YouTube, slik at det er lett å bruke plattformen uten selv å være registrert. Youtube er en god kanal for å dele gode kampanjefilmer, tips eller annet innhold. Dette kan være en fin måte for din bedrift å nå ut til en bred målgruppe, men fungerer spesielt godt dersom man bruker tid på å lage målgruppebasert og relevant innhold for kanalen.

Mange benytter også Vimeo, som kanskje har et renere uttrykk enn Youtube. Dette er viktig å tenke på dersom filmen skal deles andre steder via filmplattformen, eksempelvis på bedriftens nettside. Bruk Youtube til informasjonsbaserte videoer som har en hensikt for kundene dine. Lager du de korte kan de samtidig brukes på andre sosiale nettverk som Facebook og Instagram. Lekre utsnitt og god lyd på videoer med relevant innhold er avgjørende for at noe skal fungere på Youtube. Husk at kanalen er en søkemotor, og legg alltid til en call-to-action.

Strategiske og skreddersydde pakker for din bedrift

For å nå en bredest mulig målgruppe kan det være en god ide å kombinere ulike plattformer. Dette avhenger av flere elementer, og for å finne ut av hva som passer din bedrift kan det lønne seg å teste ut litt forskjellig. Det er også viktig å huske på at om du har kunder som befinner seg utenfor landet, kan det være andre sosiale plattformer som er mer relevante og aktuelle som du dermed burde ta i betraktning.

Det vi anbefaler er å lage en strategisk pakke av sosiale plattformer som er skreddersydd for din bedrift. Mange synes dette er vanskelig å utføre selv, eller sliter med å prioritere tid til dette i en allerede hektisk arbeidshverdag. Dersom du ønsker bistand til å utvikle en innholdsstrategi, send inn din epostadresse i skjemaet under, så tar vi kontakt!

Henvendelsesskjema

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Av Astrid Hedenstad

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.