Toppbilde til artikkel om programmatisk annonsering, publisert på tibedrammen.no av Aleksander Gjøstein

Av TIBE Drammen | Performance | 07.11.2017 | Del på Facebook

Målrettede annonser og programmatisk annonsekjøp

Programmatiske kjøp er en ny måte å kjøpe banner og videoannonser på nett som er mer effektiv og fleksibel enn tidligere. Inntil nylig var praksis at man valgte ut nettsider basert på lesertall og hvor stor andel av leserne som var i din målgruppe.

Informasjon om målgruppen fikk man ofte gjennom spørreundersøkelser og tall fra mediene selv. På bakgrunn av disse dataene kjøpte annonsørene visninger. Slik er det ikke lenger.

Når vi gjør programmatiske kjøp tar vi i bruk avansert teknologi som sørger for at annonsene kun vises mot vår ønskede målgruppe. Og de kan vi treffe på alle store og små norske nettsider. Det er dette som er hovedformålet med programmatiske annonser – å nå ut til riktig person, til riktig tid, på riktig sted – med rett budskap.

Denne måten å kjøpe annonser på gir økt presisjon og relevans på annonseringen. Det gir igjen bedre effekt og avkastning for deg som annonsør.

Muligheter for målretting

Målrettingsmulighetene er mange, men det betyr ikke nødvendigvis at alle skal tas i bruk samtidig.

Blant de mest brukte målrettingsmulighetene finner vi:

  • Geografi – landsdekkende, fylke, kommune, by, tettsted.
  • Demografi – kjønn, alder.
  • Interesser – for eksempel mote, bil, mat og drikke, friluftsliv etc.
  • Kjøpsintensjon – nå ut til kundene rett før de tar en endelig kjøpsbeslutning.
  • Kontekst – benytte relevante plasseringer/kategorier som styrker annonsens budskap.
  • Retargeting – vis annonser kun til de som har vært inne på nettsiden din før. Dette er svært effektivt i kombinasjon med salgsutløsende kommunikasjon.

 

Programmatisk annonsering åpner for mange spennende måter å målrette annonsene på.

 

 

Kanalvalg

I tillegg til målrettingsalternativene beskrevet over, finnes det også andre muligheter. Man også velge hvilke nettsider man ønsker å vises på etter tema for nettsiden og/eller velge spesifikke nettsider.

Med så mange tilgjengelige muligheter for målretting, oppstår det også svært gode muligheter for personalisering av annonsen. Annonser med tilpasset budskap oppleves mer relevant for forbrukeren. Da blir reklamens gjennomslagskraft større, og du får maksimal effekt ut av dine medieinvesteringer.

Ønsker du vite mer om programmatiske kjøp – ta kontakt med oss i TIBE for en uforpliktende samtale!


Av Aleksander Gjøstein

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.