To ansatte i TIBE har et kreativt møte. Kvinne peker på rosa post it-lapp

Av TIBE Drammen | Digital | 07.12.2019 | Del på Facebook

Optimaliser nettsiden din som en salgskanal

Vi har hjulpet mange bedrifter med å overkomme ulike problemer ved å analysere nettsiden og øvrige digitale flater, trafikkmønstre og brukeradferd. Vi hjelper deg med å analyse og få en innsikt for å optimalisere din bedrift som en salgskanal.

Det er enkle steg som gjør at du kan optimalisere nettsiden din som en salgskanal. La oss se på et eksempel som de fleste bedrifter kan kjenne seg igjen i:

  • Din bedrift mottar eksempelvis 15 kundehenvendelser på nettsiden i løpet av måned der halvparten av disse gjennomfører et kjøp
  • Bedriften din er relativt aktiv på Facebook
  • Bedriften din annonserer med bannerannonser et par ganger i året
  • Dere sender ut et nyhetsbrev eller to i måneden
  • Dere benytter både organisk og betalt synlighet på Google.

Spørsmålet videre er:

  • Har du kontroll over hvilke av disse aktivitetene på nett som resulterer i konkrete henvendelser?
  • Hvor mye vet du om hva som hindrer eller oppmuntrer til salg på bedriftssiden?

Om du ikke har svaret på disse spørsmålene klare, er du ikke alene. Vår erfaring er at mange markedssjefer stort sett har mer enn nok med å sørge for at hjemmesiden er oppdatert med produkter og annet innhold. Dermed har de mindre tid til å få kontroll og oversikt over hva som egentlig foregår på bedriftens nettside og digitale flater og dermed fokusere på dette som en salgskanal.

Konsekvenser ved å ikke fokusere på nettsider som en salgskanal:

1. Mindre salg fra nettside

Den mest opplagte konsekvensen ved å ikke fokusere på nettsiden som en salgskanal er at den generer mindre salg enn hva potensialet tilsier. Nettsiden bør være en stor salgskanal for bedriften.

2. Unødvendig pengebruk på markedsføring

En annen konsekvens ved å ikke legge vekt på salgskanalen er at bedriften  ikke har et datadrevet grunnlag for å strukturere digital markedsføring. På grunn av dette brukes det mer penger enn nødvendig på markedsaktiviteter fordi annonsering på nett føles usikker.

3. Irriterte kunder

Bedriften mangler dypere innsikt om bedriftens digitale flater, noe som kan irritere eksisterende og potensielle kunder når de ikke finner dem på nett. Eller det kan være  vanskelig å finne informasjon om produkter eller tjenester de søker etter. Irriterte kunder kommer sjeldent tilbake – så dette er viktig å unngå.

4. Usynlig i søkemotorer

En stor og viktig konsekvens er at bedriftens nettside kan være usynlig i søkemotorer på viktige søkeord. Dette fører til at bedriften går glipp av verdifulle henvendelser fra potensielle kunder.

5. Skille mellom deg og din konkurrent

Dersom bedriften ikke fokuserer på nettsiden som en salgskanal skapes det for et skille når det kommer til kunnskap mellom den gjeldene bedriften og konkurrentene. Kostnadene for nødvendige digitale investeringer fortsetter derfor å øke for å kunne være konkurransedyktig.

Analyserer tall for å optimalisere nettsider som en salgskanal

Hvordan vi i TIBE optimaliserer nettsiden din til å bli en salgskanal

TIBE har hjulpet mange bedrifter med å overkomme problemer ved å bruke sin nettside som en salgskanal. Ved å analysere nettsiden og øvrige digitale flater, trafikkmønstre og brukeradferd finner vi en løsning. Som et godt sammenskrudd kommunikasjonsbyrå fungerer vi ofte som en ekstern markeds- og analyseavdeling, da vi har svært god kompetanse innen å lage nye eller forbedre eksisterende nettsider, skrive artikler og tekster, lage og plassere annonser i ulike kanaler og lese og strukturere data for nettsider. Vi gjør blant annet:

1. Rapportering

Vi lager praktiske og oppdaterte rapporter om nettsiden og annonsering som er enkle å forstå. Denne får du som kunde tilgang til i sanntid på nett, når som helst og hvor som helst ved å skrive inn en URL i nettleseren.

2. Ferdig tolkede tilstandsrapporter

Tilstandsrapporter på ukentlig eller månedlig basis der tallene kommer ferdig tolket og med forslag til forbedringer og endringer. Dette for å gjøre det enklere for deg å forstå.

3. Løpende rådgivning

Vi gjør løpende rådgivning for å gjøre virkningsfulle endringer på digitale flater etterhvert som det trengs. Det er alltid viktig å analysere underveis og tilpasse endringene når man ser hvordan det utvikler seg.

4. Oppfølging av ressurser

Vi sørger for at nettsiden og annonseringen har de ressursene de trenger når det gjelder analyse- og støtteverktøy, slik at analysen blir så god og nøyaktig som mulig.

5. Oppretting av digitale flater

Vi hjelper deg med å opprette nye digitale flater (sosiale medier, annonsering, kampanjesider m.m.) for å bygge opp et større økosystem for informasjon og produktsynlighet for din bedrift. På denne måten når kan din bedrift møte de potensielle kundene der de er.

6. Administrering av digitale flater

Vi tilbyr også administrering av de digitale flatene (weboppdatering og annonsering – fra programmatisk til søkeannonsering til sosiale medier).

Vil du optimalisere nettsiden til din bedrift som en salgskanal?

Vi hjelper deg mer enn gjerne! Kontakt oss på mail her, så svarer vi deg så snart vi kan.


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.