Mann sitter på datamaskin med logodesign på skjermen

Av TIBE Drammen | Kreativitet | 21.09.2018 | Del på Facebook

Hvordan skape riktig identitet med form og farge

Logoen er en kanskje den viktigste delen av en bedrifts visuelle identitet. Ett blikk kan gi deg assosiasjoner til både bransje, tradisjoner og kvalitet. Å lage en god logo krever mer enn å finne frem noen trendy farger, kule skrifttyper og sette dette sammen.

 

logo (gjennom engelsk, fra gresk av logos ‘ord, tale’) firma- eller varemerke med spesiell grafisk utforming, brukt som kjennemerke.

 

Brief og innsikt

Når en logo skal produseres, foreligger det vanligvis en brief fra kunden. Deretter innhentes kunnskap om bedriften: Hva jobber den med, hva er deres historie, hvem er deres ansatte, hvem er kundene og hvordan ønsker bedriften å fremstå? Hvordan vil logoen bli brukt, hvor holder de til, hvordan ser lokalene ut? Jo mer jeg som designer vet, desto bedre grunnlag har jeg for å lage en god og riktig logo for kunden.

 

Referansegrunnlag

Før jeg setter i gang ønsker jeg et overblikk og kunnskap om bedriftens bransje. Har den en egen visuell sjanger som det er lurt å kjenne til? Hvordan er farge- og skrifttypebruken blant konkurrentene og i hvilket landskap skal logoen fungere?

 

Innsikten brukes for å lage en logo som kundegruppen gjenkjenner, samtidig som den er unik. Noen ganger har kunden et ønske om å utfordre sjangeren litt, andre ganger skal logoen «passe inn» i et kjent landskap.

 

Idé- og skissefase

Så er det på tide å lete etter inspirasjon til logo-ikon og skrifttype. Det kan være fra bedriftens arbeidsområder, verktøy, maskiner, bygninger, eller geografisk beliggenhet. Her brukes nettet flittig, men også bøker, bilder, og alt annet vi ser i hverdagen. Dette er en jobb hvor penn og papir er med 24/7, for ofte dukker idéene opp når man minst venter det.

 

Her hopper og spretter prosessen frem og tilbake for å prøve ut forskjellige tanker og former. Det vanligste er å tegne et logo-ikon som kan stå alene eller sammen med firmanavnet, men noen ganger ender man også opp med et navn som kan danne logo alene.

 

Tankeprosess ved design av en logo

 

Utarbeidelse og utvikling

Når jeg har noen idéer jeg synes fungerer på skissestadiet er det på tide å tegne disse i Adobe Illustrator på macen. Ved å tegne logoen i et vektorprogram får jeg en logo som kan forstørres opp og ned uten kvalitetforringelse. Dette er viktig for å få en logo som skal fungere som stor og liten, i sort og hvitt og på skjerm og papir. Logoen tegnes først i enfarget sort, før det blir lagt inn aktuelle farger.

 

Så tarter jakten på den rette skrifttypen. Utvalget og tilgangen på skrifttyper har blitt enorm, så her er det stor mulighet for å finne en helt unik type. Vanligvis finner jeg noen med akkurat det uttrykket jeg jakter på, mens andre ganger er det en håndtegnet versjon som blir løsningen. Her er det de små nyansene som utgjør den lille forskjellen. Etter å ha funnet frem aktuelle skrifttyper testes disse ut sammen med logoikonet.

 

Når jeg kommer så langt i prosessen blir det ofte nye justeringer på enten logoikonet, eller på bokstavene i navnet. Små endringer på en bokstav er noen ganger det som skal til for å skape en helhet mellom ikon og navn. Enkelte logoer vil også ha behov for en undertekst. Denne vil noen ganger fungere i samme skrifttype som navnet. Ofte vil denne bli veldig liten, derfor velges helst en skrifttype uten seriffer som er mer lesbar når den blir liten.

 

Når jeg er fornøyd med form og uttrykk for logoen, finner jeg frem farger jeg har notert meg under skissestadiet. Disse skal forsterke det visuelle uttrykket logoen allerede har. Farger kan fremheve eller «tone» ned, lesbarhet på skjerm og trykk må vurderes. Logoen testes ut med flere aktuelle farger og testes ut i flere aktuelle plasseringer for å sikre god funksjonalitet, før det endelige valget tas.

 

Flaat Eiendom - logoutvikling

 

Presentasjon

Logoen presenteres for kunden alene i farger og i sort/hvitt. Den plasseres også inn i forskjellige størrelser og situasjoner for trykk og nett for å enklere se hvordan den fungerer.

Forhåpentligvis har vi endt opp med en lett gjenkjennbar og tidløs logo som vil kunne leve lenge og som treffer målgruppen.

 

Oppsummering

Designprosessen av en logo er ikke en lineær reise fra start til mål. Det blir mange sidesprang og ulike idéer som må prøves ut. Noen idéer modnes og vokser, mens de fleste forkastes. Som oftest har jeg med meg to til tre varianter langt inn i prosessen. Kollegaer tas med på sparringer og det justeres flittig. Noen ganger tas også kunden med på noen avsjekkmøter underveis, for å sikre at vi er på rett vei. Det er jo kunden som skal leve med logoen, det er deres identitet vi ønsker å få frem, så det er selvfølgelig helt vesentlig at resultatet føles riktig for de også.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.