Av TIBE Drammen | Kreativitet | 25.05.2021 | Del på Facebook

Hva gjør et kreativt byrå når de får frie tøyler?

Har du lurt på hvordan den kreative prosessen til en AD (art director) ser ut når kunden sier «lag noe kreativt»? Er det bare morsomme ideer som trekkes vilkårlig opp av en hatt, eller ligger det noe mer i bunnen? Her får du et mulig svar fra vår AD, Steven Amdal.

Det er kanskje lett å tro at å gi kreatører frie tøyler i forbindelse med en reklamekampanje er den rene drømmesituasjon. «Du kan gjøre hva du vil. Overrask meg!». Da vil kreatører løpe tilbake til kontoret, synge en trall på veien og lage noe fantastisk kreativt som kunden vil rope ut flere høylytte halleluja når den blir presentert en uke senere.

Vel, det er ikke så enkelt.

Å skape på tid

Vi kreatører som jobber med reklame har en stor utfordring, nemlig tiden. Å kreere på tid kan være en skremmende utfordring og derfor passer ikke dette yrket for alle. Å kreere på tid, med flere oppgaver samtidig, blir raskt en panikkartet utfordring hvis man ikke vet hvordan man skal håndtere oppgaven.

Ofte er det slik at vi kreatører føler at tiden aldri strekker til. En annen kaosfaktor er dagsformen. Noen ganger har vi gode dager og får utrettet enormt mye. Søvnmangel, stress, kaos i privatlivet eller en parkeringsbot kan fort ødelegge fokus. Å evne å blokkere ut hverdagskludderet er en øvelse man lærer over tid.

Å få frie tøyler til å gjøre hva man vil, samtidig som man har en deadline å forholde seg til, kan være overveldende. Sjansen for å bomme på målet er en høyrisikosport. Bommer man på kundens forventninger, er tiden brukt opp og budsjettet sprengt. Å starte på nytt er ødeleggende for spiriten for alle parter. Dette er ikke et ønsket scenario og noe vi må unngå. Dette unngår vi ved hjelp av innsikt.

Innsikt gir den kreative prosessen en retning

Innsiktsarbeidet en viktig del av den kreative prosessen. Det involverer analyser av kunden, markedet, konkurrentene og målgruppen. Når man har gjort et innsiktsarbeid, skjer det noe. Plutselig har kreatørene et utgangspunkt og en retning. Den kreative prosessen kan starte.

Faktisk er innsikt 60-70 % av den kreative prosessen, og tidsbesparelsen blir enorm når dette er gjort grundig. Sjansen for å bomme på målet er nå redusert til et minimum.

Det er dette vi kaller strategisk kreativitet. Den er fundamentert i et solid stykke innsikt som gir en del stramme rammer å forholde seg til, men likevel mye spillerom.

Fokuset er man allerede enig om. Nå gjelder det bare å få kommunisert det på en måte som målgruppen finner interessant.

Brainstorming-stadiet

Det første stadiet i en kreativ prosess kan være brainstorming. Dette er light-versjonen som vi må gjennom, enten alene eller ved hjelp av en gruppe. Det fine med dette stadiet er at hvem som helst kan være med på dette. Ja, selv du som mener at du ikke er kreativ kan ha en avgjørende rolle her.

Med innsiktsrammene på plass kan vi kaste ut idéer. Disse stammer ofte fra noe vi har sett, hørt eller erfart før. Det er ikke sikkert vi husker hvor idéen kommer fra. Det kan være noe vi har sett som barn. Kanskje vi har hørt det i en låt. Kanskje noe en klassekamerat fra 7c gjorde i gymmen i 1986, plutselig passet inn i vår kreative innsiktsramme. Det spiller ingen rolle hvor ideene kommer fra. Det viktigste er at alt kommer ut og at vi legger vekk det kritiske blikket inntil videre.

Når alle har tømt seg, merker man det. Det kommer ikke mer. De som ikke jobber jevnlig med slike prosesser vil kunne oppleve dette som den pinlige stillheten. Ikke vi kreatører. Det er tvert imot et tegn på at tiden er inne for å samle inn det vi har og gå videre til det neste stadiet.

Utvelgelsesstadiet: Should I stay or should I go?

Hvilke idéer/retninger skal vi beholde? Dette kan kanskje virke ganske enkelt sett fra overlaten. Riktignok kan man foreta en grovsortering med en gang. De som ikke passer med briefen og innsikten forsvinner brennfort inn i den overfylte «ubrukte idéer»-skuffen.

Det man sitter igjen med, kan være mer vrient å velge blant. Kanskje den ene retningen er spot on når det gjelder brief og innsikt, men de kreative mulighetene er for begrenset. Når vi kreative skal velge en retning, er det viktig at vi kan se for oss hvordan kampanjen etter denne blir. Og så den neste. Et konsept som gjør at man får utnyttet synergieffekter som den første kampanjen baner vei for.

Dette er et strategisk valg som hjelper kundens kommunikasjonsbehov, men også hjelper oss med å produsere kvalitet innenfor tidsskjema. Å kunne vise at idéen har ben å gå på, er viktig med tanke på utvelgelse. Den retningen som er igjen må settes opp mot briefen, innsikten og de kreative mulighetene. Da sitter vi igjen med en retning eller to som blir med videre til det neste stadiet.

Les også: Hvordan skape riktig identitet med form og farge

Lekestadiet

Vi har en retning som har blitt testet opp mot briefing, innsikten og de kreative mulighetene. Vi må utvikle den og konkretisere den. Dette er stadiet vi ønsker å komme til. Det er når du leker med en tanke at du har kommet til selve gullstadiet. Kosestadiet. Vi kreatører har blitt matet med så mye input, at nå leter vi etter en ny vinkling. Hva vil målgruppen like? Å leke med en idé behøver ikke være foran en white board med en kollega. Det er ofte i de små lommene i løpet av dagen at løsningen kommer. På vei til frisøren, i dusjen eller midt på natten.

Når alt klaffer

Innsikten ulmer bak i hjernen og modnes. Å få los er ubeskrivelig forløsende. Du ser det klart for deg, alt stemmer. Briefen – check! Innsikten – check! De kreative mulighetene – check! Du gleder deg til å vise det til kollegene dine, som igjen gleder seg til å vise kunden.
Nå gjenstår å skisse det opp og lage en strategisk og pedagogisk presentasjon.
Men, det er stoff til en annen artikkel.

Skrevet av Steven Amdal.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.