Av TIBE Drammen | Digital | 20.01.2020 | Del på Facebook

Konkurranseregler på Facebook

Hva er lov og ikke lov når det kommer til konkurranser på Facebook? Her får du oversikt over de viktige konkurransereglene, hva som funker, og hvordan du kan holde deg innenfor lovverket.

Konkurranser på Facebook gir økt engasjement og rekkevidde. Det kan være en interessant øvelse å teste ut dersom man ønsker å nå ut med et budskap til mange på en rimelig måte. Men så er det også en stor bakside: Facebook merker seg dersom det er store avvik når det kommer til rekkevidde og engasjement fra post til post, noe man kan risikere å bli straffet for i etterkant. Derfor er det viktig at man har en god strategi på hvordan man skal bruke konkurranseformatet til egen vinning.

Målet i seg selv bør ikke være å få flest mulig følgere. Det er kvaliteten på følgerne som er viktig, ikke kvantiteten.

Regelverket

Dette er lov i konkurranser på Facebook:

  • Du kan be folk legge igjen en kommentar.
  • Du kan be folk like innlegget ditt.
  • Du kan be folk like Facebook-siden din.
  • Du kan be folk sende Facebook-siden en privat melding.
  • Du kan be folk poste et innlegg eller et bilde på siden din eller i kommentarfeltet.
  • Du kan sende folk inn på en nettside hvor konkurransen avholdes.

Dersom konkurransen benyttes til å innhente personopplysninger, plikter man å opplyse hva disse opplysningene skal benyttes til (GDPR).

Dette er IKKE lov:

  • Be folk dele et innlegg.
  • Be folk legge ut innhold på sin egen profil eller venners profiler.
  • Be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler.

Det er viktig å understreke at all oppfordring til tagging er ulovlig, selv om det oppleves som i «gråsonen». Uavhengig om setningen «tagg en venn» benyttes, vil innlegget være ulovlig dersom målgruppen likevel tagger sine venner.

Dette bør med av informasjon i teksten i innlegget:

  • Hvordan man kan delta
  • Når konkurransen avsluttes, og hvordan vinneren trekkes og kontaktes
  • Dersom premien må overleveres fysisk, bør dette med ettersom det da er restriksjoner på lokasjonen til deltakere.

Facebook krever at det bekreftes at kampanjen «på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook».

Dette skriver Facebook på egne sider om kampanjer på sider:

Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Men hva er det som fungerer når det kommer til konkurranser?

Det er ikke bare premien som er utslagsgivende når det kommer til hvor mange deltakere du kommer til å få på posten din. Det visuelle i bildet eller videoen, samt teksten er svært viktige komponenter totalt sett.

Er du i tillegg villig til å bruke noen kroner på innlegget, vil du få en mye større rekkevidde, og derfor sannsynligvis bedre engasjementsrate.

Trekke en vinner

Men hvordan trekke en vinner, spør du? Det finnes mange tilfeldige generatorer å velge mellom. Vi anbefaler å teste ut Woobox eller Commentpicker dersom du eier en stor Facebook-side som kjører mange konkurranser.

Det finnes også manuelle måter å gjøre det på, som også er helt tilfeldig. Søk på Google etter «random number», da vil du få muligheten til å legge inn det totale antallet kommentarer, slik at du kan velge en helt tilfeldig kommentar. Dette er dog bare en god idé dersom konkurransen har fått få kommentarer, ettersom man selv må telle seg frem til den tilfeldige kommentaren.

Er kriteriet at vinneren må like Facebook-siden din? Da kan det være smart å sjekke at vinneren faktisk følger deg før du gir han eller henne premien. Det kan man sjekke ved å se hvem som har likt innlegget, for deretter å se om personen følger siden din eller ikke, men også under innstillinger og «folk og andre sider» kan man finne en total oversikt over hvem som liker og følger siden din.

Har du spørsmål? Send en e-post til Julie Weierud på: jpw@tibedrammen.no

Lykke til!

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.