Av TIBE Drammen | Digital | 20.01.2020 | Del på Facebook

Konkurranseregler på Facebook

Hva er lov og ikke lov når det kommer til konkurranser på Facebook? Her får du oversikt over de viktige konkurransereglene, hva som funker, og hvordan du kan holde deg innenfor lovverket.

Konkurranser på Facebook gir økt engasjement og rekkevidde. Det kan være en interessant øvelse å teste ut dersom man ønsker å nå ut med et budskap til mange på en rimelig måte.

Men så er det også en stor bakside: Facebook merker seg dersom det er store avvik når det kommer til rekkevidde og engasjement fra post til post, noe man kan risikere å bli straffet for i etterkant.

Derfor er det viktig at man har en god strategi på hvordan man skal bruke konkurranseformatet til egen vinning. Målet i seg selv bør ikke være å få flest mulig følgere. Det er kvaliteten på følgerne som er viktig, ikke kvantiteten.

Reglene for Facebook-konkurranser

Dette er lov i konkurranser på Facebook:

  • Du kan be folk legge igjen en kommentar
  • Du kan be folk like innlegget ditt
  • Du kan be folk like Facebook-siden din
  • Du kan be folk sende Facebook-siden en privat melding
  • Du kan be folk poste et innlegg eller et bilde på siden din eller i kommentarfeltet
  • Du kan sende folk inn på en nettside hvor konkurransen avholdes

Dersom konkurransen benyttes til å innhente personopplysninger, plikter man å opplyse hva disse opplysningene skal benyttes til (GDPR).

Dette er IKKE lov i konkurranser på Facebook:

  • Be folk dele et innlegg
  • Be folk legge ut innhold på sin egen profil eller venners profiler
  • Be folk tagge seg selv eller venner i innhold du deler

Det er viktig å understreke at all oppfordring til tagging er ulovlig, selv om det oppleves som i «gråsonen». Uavhengig om setningen «tagg en venn» benyttes, vil innlegget være ulovlig dersom målgruppen likevel tagger sine venner.

Denne informasjon må du ha med i innlegget:

  • Hvordan man kan delta
  • Når konkurransen avsluttes, og hvordan vinneren trekkes og kontaktes
  • Må premien overleveres fysisk så må det opplyses restriksjoner på lokasjonen til deltakere.

Facebook krever at det bekreftes at kampanjen «på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook».

Dette skriver Facebook på egne sider om kampanjer på sider:

Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Hva fungerer på Facebook-konkurranser?

Det er ikke bare premien som er utslagsgivende når det kommer til hvor mange deltakere du kommer til å få på posten din. Det visuelle i bildet eller videoen, samt teksten er svært viktige komponenter totalt sett.

Er du i tillegg villig til å bruke noen kroner på innlegget, vil du få en mye større rekkevidde, og derfor sannsynligvis bedre engasjementsrate.

Hvordan trekke en vinner av Facebook-konkurransen?

Det finnes mange tilfeldige generatorer å velge mellom når du skal plukke ut en vinner. Våre anbefalinger avhenger av hvor stor Facebook-konkurransen din er.

Genereatorer for store Facebook-konkurranser

  • Woobox
  • Commentpicker

Generatorer for små Facebook-konkurranser

  • Random number

    Søk på Google etter «random number», da vil du få muligheten til å legge inn det totale antallet kommentarer, slik at du kan velge en helt tilfeldig kommentar.

    Dette er dog bare en god idé dersom konkurransen har fått få kommentarer, ettersom man selv må telle seg frem til den tilfeldige kommentaren.

Tips: Er kriteriet at vinneren må like Facebook-siden din? Da kan det være smart å sjekke at vinneren faktisk følger deg før du gir han eller henne premien. Dette gjør du slik:

Det kan du sjekke ved å se hvem som har likt innlegget, for deretter å se om personen følger siden din eller ikke, men også under innstillinger og «folk og andre sider» kan man finne en total oversikt over hvem som liker og følger siden din.

Har du spørsmål noen spørsmål? Send en e-post til Julie Weierud her

Lykke til!


Les også: Bruk Facebook til å skape engasjement

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.