Kontakt oss:
Tollbugata 49, 3044 Drammen
Tlf. 32 23 47 00
hei@tibedrammen.no
Dette må du vite om de nye Apple-oppdateringen, iOS14. Oppdateringen gir brukeren helt nye måter å kontrollere personvernet sitt på, og vil i stor grad kunne påvirke analyse og resultater for annonsører på Facebook.
I all hovedsak er det en ny operativsystem-oppdatering fra Apple som er varslet at skal tre i kraft i starten av 2021. Den kommer med flere nye funksjoner, slik som nye oppdateringer vanligvis gjør. Det som skiller seg ut denne gangen er fokuset på personvernbegrensningene for alle apper, inkludert Facebook-eide apper som Facebook, Instagram og Messenger.
Med den nye oppdateringen vil alle Apple-brukere «få en forespørsel når en app ønsker å spore brukeren på tvers av andre selskapers apper og nettsteder for annonseformål eller dele informasjon med datameglere», oppgir Apple på egne nettsider.
Det innebærer blant annet at personverninformasjonen vil være mer tilgjengelig og synlig før man laster ned en app, i tillegg til at det blir enklere å kontrollere personverninnstillinger i apper man allerede har. Dette er de nye funksjonene som blir lansert i iOS14:
iOS14 er med andre ord gode nyheter for brukerfunksjonalitet, men kan gi hodebry for annonsører som ønsker å nå ut også til Apple-brukere.
iOS14 vil først og fremst påvirke konverteringshendelser fra verktøy som Facebook-piksel. Det gir også begrensninger av personlig tilpasning av annonser og rapportering i annonseadministrasjonen.
Facebook lanserer aggregert hendelsmåling, som skal hjelpe annonsører med å fortsatt kunne kjøre effektive kampanjer, som motpart til iOS14. Aggregert hendelsesmåling tillater måling av nettstedshendelser som kan brukes for kampanjeoptimalisering, men begrenser domener til 8 konverteringshendelser per domene. Denne Facebook-funksjonen vil ikke være tilgjengelig før iOS14 trer i kraft, men plattformen gir deg allerede nå muligheten til å implementere endringene, uten at det påvirker optimalisering eller rapportering av kjørende annonser. Aggregerte hendelsmåling skal i følge Facebook, fortsatt ivareta personvernet til alle brukere.
Det er lurt å være føre-var, ettersom det kan ha store konsekvenser for annonseeffekten og rapporteringen dersom ikke Facebooks aggregerte hendelsesmåling slår ut når iOS14 lanseres. Dette kan du gjøre allerede nå for å være fullt oppdatert og klar for endringen:
Verifisering av nettstedets domene bør gjøres fra egen Business Manager. Slik gjør du det:
Les Apples egen informasjon om iOs14 her!
Les Facebook informasjon om oppdateringen her!
Vi bistår alle våre kunder med domeneverifisering og informasjon underveis i prosessen. Ønsker du også hjelp?
Ta kontakt med vår performance-rådgiver, Joakim Bjugn på mail: joakim@tibedrammen.no
Les også:
Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.