iOS14

Av TIBE Drammen | Digital | 12.03.2021 | Del på Facebook

iOS14: Hva er egentlig iOS14?

Dette må du vite om de nye Apple-oppdateringen, iOS14. Oppdateringen gir brukeren helt nye måter å kontrollere personvernet sitt på, og vil i stor grad kunne påvirke analyse og resultater for annonsører på Facebook.

Hva er iOS14?

I all hovedsak er det en ny operativsystem-oppdatering fra Apple som er varslet at skal tre i kraft i starten av 2021. Den kommer med flere nye funksjoner, slik som nye oppdateringer vanligvis gjør. Det som skiller seg ut denne gangen er fokuset på personvernbegrensningene for alle apper, inkludert Facebook-eide apper som Facebook, Instagram og Messenger.

Med den nye oppdateringen vil alle Apple-brukere «få en forespørsel når en app ønsker å spore brukeren på tvers av andre selskapers apper og nettsteder for annonseformål eller dele informasjon med datameglere», oppgir Apple på egne nettsider.

Det innebærer blant annet at personverninformasjonen vil være mer tilgjengelig og synlig før man laster ned en app, i tillegg til at det blir enklere å kontrollere personverninnstillinger i apper man allerede har. Dette er de nye funksjonene som blir lansert i iOS14:

  • Tydeligere retningslinjer for personvern av alle apper i App Store.
  • Ny innstilling som gjør at du kan velge mellom å dele nøyaktig eller omtrentlig posisjon.
  • Et opptakssymbol vises hver gang en app bruker mikrofonen eller kameraet.
  • Appsporingskontroller og tillatelsesoversikt for app-utviklere.
  • Muligheten til å begrense hvilke bilder i biblioteket en app skal ha tilgang til.
  • «Logg på med Apple» for økt sikkerhet og brukervennlighet.

iOS14 er med andre ord gode nyheter for brukerfunksjonalitet, men kan gi hodebry for annonsører som ønsker å nå ut også til Apple-brukere.

Hva betyr det for Facebook?

iOS14 vil først og fremst påvirke konverteringshendelser fra verktøy som Facebook-piksel. Det gir også begrensninger av personlig tilpasning av annonser og rapportering i annonseadministrasjonen.

Facebook lanserer aggregert hendelsmåling, som skal hjelpe annonsører med å fortsatt kunne kjøre effektive kampanjer, som motpart til iOS14. Aggregert hendelsesmåling tillater måling av nettstedshendelser som kan brukes for kampanjeoptimalisering, men begrenser domener til 8 konverteringshendelser per domene. Denne Facebook-funksjonen vil ikke være tilgjengelig før iOS14 trer i kraft, men plattformen gir deg allerede nå muligheten til å implementere endringene, uten at det påvirker optimalisering eller rapportering av kjørende annonser. Aggregerte hendelsmåling skal i følge Facebook, fortsatt ivareta personvernet til alle brukere.

Hva kan jeg som Facebook-annonsør gjøre i forkant?

Det er lurt å være føre-var, ettersom det kan ha store konsekvenser for annonseeffekten og rapporteringen dersom ikke Facebooks aggregerte hendelsesmåling slår ut når iOS14 lanseres. Dette kan du gjøre allerede nå for å være fullt oppdatert og klar for endringen:

  • Verifiser nettstedets domene
  • Definer maksimum 8 foretrukne konverteringshendelser på nettsted per domene

Verifisering av nettstedets domene bør gjøres fra egen Business Manager. Slik gjør du det:

  1. Gå inn på bedriftsinnstillinger i Business Manager. Velg «Merkesikkerhet» og deretter «domener».
  2. Klikk på «legg til» og skriv inn navnet på domenet ditt.
  3. Velg en av tre måter å verifisere domenet på: DNS-bekreftelse, opplastning av HTML-fil eller Meta-Tag Verification.
  4. Når verifiseringen er gjennomført kan du legge til partnere.

Les Apples egen informasjon om iOs14 her!

Les Facebook informasjon om oppdateringen her!

Vi bistår alle våre kunder med domeneverifisering og informasjon underveis i prosessen. Ønsker du også hjelp?

Ta kontakt med vår performance-rådgiver, Joakim Bjugn på mail: joakim@tibedrammen.no

Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.