Av TIBE Drammen | Innhold | 01.09.2020 | Del på Facebook

Insta-story: enkelt forklart

Dersom Instagram er en del av kanalmiksen til din bedrift, bør også Insta-story benyttes. Men med sine stadige oppdateringer er det ikke lett å holde tunga rett i munnen - spesielt hvis du er ny på plattformen! Her får du tipsene steg for steg hvordan du går frem for å lage, publisere og sortere dine Insta-storyer, og på den måten lykkes med Instagram.

Hvordan opprette en Insta-story

Det finnes tre forskjellige måter å opprette en Insta-story på. Alle tre finner du på oppstartssiden, også kalt feeden. De tre forskjellige er:

  1. Trykk på kameraikonet øverst i det venstre hjørnet
  2. Trykk på plusstegnet på ditt eget profilbilde
  3. Sveip til høyre

De forskjellige funksjonene på Insta-story

Etter du har kommet deg inn på en Insta-story, er neste steg å velge mellom disse:

  • Historie
  • Direkte
  • Reels

Disse tre finner du i midten, nederst på skjermen når du er inne i en Insta-story. «Historie» er den vanligste formen for Insta-story og kommer opp som det automatiske valget.

Historie på Insta-story

Dersom du er nybegynner er det «historie» du kommer til å bruke mest, og den vil derfor bli nærmere gjennomgått enn de andre. «Historie» inneholder disse funksjonene:

  1. Bilde
  2. Opprett
  3. Boomerang
  4. Layout
  5. Superzoom
  6. Håndfri
  7. Last opp bilde fra kamerarull

Du skal få et lite innblikk i «direkte» og «reels», før du til slutt kan lære hvordan du legger til tekst på dine Insta-storyer, publiserer og lager høydepunkter.

Den mest brukte måten å legge ut en Insta-story er «historie», og dersom du trykker deg inn på den får du opp mange funksjoner midt på skjermen til venstre. Dette er forskjellige symbol, men dersom du trykker på pilen nedover så får du opp alle navnene.

1. Bilde

Når du skal ta en Insta-story, er det bildefunksjonen som kommer opp automatisk uten at du trykker deg inn på noe mer. Den fungerer ved å at du holder kameraet mot det du ønsker å ta bilde av, og trykker på den hvite rundingen i midten.

Når bildet er tatt kan du bla til høyre for å få opp automatiske forslag til redigering av bildet ditt – dette brukes gjerne for å skape en større effekt på storyen din.

Noen av valgene er:

  • Svart/hvitt
  • Sterkere farger
  • Kaldere farger
  • Varmere farger

Naturlige bilder er som regel best, men det er lov å «pynte» på fargene for å få de klart og tydelig frem.

Husk: ikke rediger bildene dine så mye så de fremstår feilaktige for følgerne dine. Se eksempel nedenfor.

2. Opprett

Funksjonen «opprett» finner du øverst i oversikten midt på skjermen til venstre. Denne blir brukt dersom du kun vil legge ut en tekst uten å ha et av dine bilder eller videoer som bakgrunn.

På denne funksjonen kan du velge mellom farger og temaer som er Instagram sine, som gjør at du enkelt kan legge ut en Insta-story tiltross for at du ikke har noe passende bilde/video.

3. Boomerang

Boomerang er neste på lista, og dette er en kortfilm som går i en evig løkke. Denne funksjonen er svært populær. Boomerang lager en kul effekt, som kan gjøre ethvert dagligdags budskap mer interessant for følgerne dine.

Eksempel: Dersom du driver butikk så kan et eksempel være teksten «vi har åpent» og lage en boomerang av ytterdøren som åpner, eller de ansatte som vinker.

4. Layout

Layouts gir deg muligheten til å ta opptil seks bilder som legges i samme story. Dette gjøres ved at du på forhånd velger hvor mange bilder du ønsker å legge ut for så å ta bildene.

Eksempel: Velg to bilder dersom du ønsker å sammenligne noe, eller velg flere bilder dersom du har mye å vise.

5. Superzoom

Superzoom er en artig funksjon på en kortfilm. Den zoomer automatisk inn på midten av skjermen, med en dramatisk musikk som gir en komisk effekt. Denne blir gjerne brukt i en ironisk sammenheng for å få frem et budskap på en sterkere, mer inntrykksfull og morsom måte.

6. Video

For å legge ut en video på Insta-story finnes det to forskjellige måter. Den første er ved å kun være inne på utgangspunktet for en Insta-story og holde den hvite rundingen inne (den samme som du tar bilde med).

Den andre måten er å bla ned til «håndfri»-funksjonen på lista som du finner til venstre midt på skjermen. Ved bruk av film så er det en maksimumstid på 15 sekunder.

Dersom du filmer lenger enn 15 sekunder legger det seg som flere filmer på din Insta-story. Dette er det ingenting i veien for, men dersom du har planer om å lage en film på mange minutter kan det anbefales å bruke funksjonen «direkte». Les mer om det lengre ned i artikkelen.

7. Last opp bilde fra kamerarull

Nederst i venstre hjørne er det en kvadrat, og ved å trykke på den får du muligheten til å legge ut et bilde du allerede har i kamerarullen din.

På den måten kan du sette deg ned når du selv har tid til å lage en gjennomført og bra Insta-story. Resultatet blir ofte bedre hvis du bruker litt tid på den.

Lær mer: Hvordan ta gode bilder med mobilen

Direkte på Insta-story

Når du går inn på Insta-story kan du bla deg vekk fra «historie» og til «direkte». Dette er funksjonen som tillater deg å sende direktesendte videoer, som gjør at du kan ha en livesending på Instagram.

Livesending er en film som kan vare opp til én time. Når du er ferdig med å filme, legger den seg som Insta-story på profilen din.

På «direkte» kan du velge mellom to funksjoner:

  • Legge til tittel på direktesendingen
  • Velge en ideell organisasjon som folk kan gi bidrag til underveis

Du får i tillegg muligheten til å se hvor mange følgere som er aktive før du starter sendingen og hvem som er inne å følger med underveis. De som følger med på livesendingen kan legge igjen en kommentar eller spørsmål som du kan svare på direkte.

Reels på Insta-story

Her kan du ta opp og redigere korte videoer, som du kan dele i «utforsk» der alle kan finne dem. Dette er for den viderekommende, og kan minne om appen TikTok.

Du har disse mulighetene når du har tatt en film:

  • Endre hastighet
  • Legge til effekter
  • Angi en tidtaker
  • Justere filmen

Hvordan legge til tekst på storyene dine

Etter å ha opprettet en Insta-story på «historie» kan du legge til tekst. For å gjøre dette trykker du på skjermen, og skriver inn det du ønsker. Her kan du velge skrifttype og farge på skriften øverst i midten på skjermen. (Se midterste bilde under). Du kan flytte og skråstille selve teksten som du vil, ved å bare bruke to fingre til å «dra» teksten større eller mindre.

Du kan også trykke på noen av ikonene øverst til høyre for å velge å legge til GIF´er, smilefjes, opprette meningsmålinger og muligheten til å bruke penselverktøy og mye annet!

Tips: Det finnes mange muligheter, så prøv deg litt frem og finn ut hva du liker!

Hvordan publisere storyen din

For å publisere storyen trykker du «sende til» nederst til høyre og velg «din historie». Dette bildet ser alle som følger din Instagram-profil, og ligger ute i 24 timer før den blir borte.

Dersom du kun ønsker at noen få skal se storyen din, kan du lage en egendefinert gruppe med de personene du velger. Du har kanskje selv lagt merke til at på noen storyer er det en grønn runding rundt isteden for rosa? Vel, da er du i vedkommendes nær venn-liste!

Hvordan legge storyene dine som høydepunkt

Høydepunkt kan du bruke dersom du ønsker å lagre storyene dine på din profil. På denne måten kan dine følgere når som helst gå inn å se dine tidligere Insta-storyer. Dette er det store plusstegnet du finner på din egen profil og heter «nytt» eller «høydepunkt».

Trykk deg inn på plusstegnet og opprett nye høydepunkt ved å gi de et navn. Du kan enkelt plukke ut de gamle Insta-storyene dine og legge de inn i høydepunktene. Du kan også legge Insta-storyene dine direkte inn i høydepunkt når du publiserer. Dette gjør du ved å trykke på hjerte-symbolet nederst i høyre hjørne.

Ønsker du hjelp med Instagram?

Dersom du har noen spørsmål om Insta-storyer eller trenger bistand til å drive din Instagram-profil, ikke nøl med å ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad her.

Nå gjenstår det for deg å prøve deg frem. Lykke til!


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.