Toppbilde til artikkel om hvordan nettsiden kan rigges til å øke salg, publisert på tibedrammen.no av Axel Andersen

Av TIBE Drammen | Performance | 31.10.2017 | Del på Facebook

Er nettsiden din god nok til å kunne øke salget?

Vi har hjulpet mange bedrifter med å overkomme ulike problemer ved å analysere nettsiden og øvrige digitale flater, trafikkmønstre og brukeradferd. Slik bruker du analyse og innsikt for å beholde eksisterende og tiltrekke deg nye kunder på nett.

La oss si at din bedrift mottar 15 kundehenvendelser på nettsiden i løpet av en vanlig måned. Kanskje går halvparten av disse videre til å kjøpe produkter eller tjenester fra dere. Kanskje er bedriften din litt aktiv på Facebook og annonserer med bannerannonser et par ganger i året. Dere sender sikkert ut et nyhetsbrev eller to i måneden. I tillegg har dere organisk og kanskje også betalt synlighet på Google når potensielle kunder søker etter enkelte produkter eller tjenester.

Men har du egentlig kontroll over hvilke av disse aktivitetene på nett som resulterer i konkrete henvendelser? Hvor mye vet du om hva som hindrer eller oppmuntrer til salg på bedriftssiden?

Om du ikke har svaret på disse spørsmålene klare, er du ikke alene. Vår erfaring er at mange markedssjefer stort sett har mer enn nok med å sørge for at hjemmesiden er oppdatert med produkter og annet innhold, og har mindre tid til å få kontroll og oversikt over hva som egentlig foregår på bedriftens nettside og digitale flater. For eksempel hvor trafikken kommer fra, og hva disse brukerne foretar seg når de først har kommet inn på hjemmesiden.

Typiske konsekvenser av dette er at:

  1. Nettsiden er mindre effektiv på å generere salg enn potensialet tilsier.
  2. Bedriften har ikke et datadrevet grunnlag for å strukturere digital markedsføring. Dermed bruker den mer penger enn nødvendig på markedsaktiviteter fordi annonsering på nett føles usikker.
  3. Bedriften mangler dypere innsikt om bedriftens digitale flater, noe som kan irritere eksisterende og potensielle kunder når de ikke finner dem på nett, eller det er vanskelig å finne informasjon om produkter eller tjenester de søker etter.
  4. Bedriftens nettside er stort sett usynlig i søkemotorer på viktige søkeord, og den går dermed glipp av verdifulle henvendelser.
  5. Det skapes et kunnskapsskille mellom bedriften og konkurrentene, som gjør at kostnaden for nødvendige digitale investeringer for å bli konkurransedyktige fortsetter å øke.

Vi har hjulpet mange bedrifter med å overkomme disse problemene ved å analysere nettsiden og øvrige digitale flater, trafikkmønstre og brukeradferd. Som et godt sammenskrudd kommunikasjonsbyrå fungerer vi ofte som en ekstern markeds- og analyseavdeling, da vi har svært god kompetanse innen å lage nye eller forbedre eksisterende nettsider, skrive artikler og tekster, lage og plassere annonser i ulike kanaler og lese og strukturere data for nettsider.

Her er noen vanlige tiltak vi gjør for bedrifter for å gjøre dem bedre utrustet til å gjøre digitale investeringer:

  1. Lage praktiske og alltid oppdaterte rapporter om nettsiden og annonsering som er enkle å forstå, som kunden får tilgang til i sanntid på nett, når som helst og hvor som helst ved å skrive inn en URL i nettleseren.
  2. Tilstandsrapporter på ukentlig eller månedlig basis der tallene kommer ferdig tolket og med forslag til forbedringer og endringer.
  3. Løpende rådgivning for å gjøre virkningsfulle endringer på digitale flater.
  4. Sørge for at nettsiden og annonseringen har de ressursene de trenger når det gjelder analyse- og støtteverktøy, slik at analysen blir så god og nøyaktig som mulig.
  5. Oppretter nye digitale flater (sosiale medier, annonsering, kampanjesider m.m.) for å bygge opp et større økosystem for informasjon og produktsynlighet, slik at dere kan møte de potensielle kundene der de er.
  6. Administrerer digitale flater (weboppdatering og annonsering – fra programmatisk til søkeannonsering til sosiale medier).

Ta kontakt med oss i dag for å gjøre nettsiden til din bedrift til en viktig salgskanal!


Av Axel Andersen

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.