Toppbilde til artikkel om innholdsplaner, publisert på tibedrammen.no av Amanda Chapman

Av TIBE Drammen | Innhold | 07.11.2017 | Del på Facebook

Innholdsplan som gir resultater

Å lage innhold er ikke nok i seg selv. Det er mange ting å tenke på. Innhold – eller «content» – kan være så mangt. All form for informasjon på hjemmesiden til din bedrift er i praksis innhold i en eller annen form. Her er ti tips i jakten på en god innholdsstrategi.

Alt bedriften foretar seg i sosiale medier er innhold. Den artikkelen du nå leser er en fagartikkel, som er typisk innhold for en bedrift som ønsker å vise fram og forklare noe om produktene eller tjenestene de tilbyr.

For å kunne bruke innhold på en strategisk god måte, er det lurt å se mer flerdimensjonalt på innholdet ditt.

Å lage innhold er ikke nok i seg selv, det er viktig å være bevisst og ta hensyn til hvem du skal treffe, hvor du skal treffe dem og med hvilken type innhold du bør treffe dem. Med hjelp av gode analyseverktøy og overvåkning av innholdet vårt, blir vi etter hvert også bli sikrere på hvorfor det treffer.

Her følger en liste med ti ting du bør tenke på når du skal lage en god innholdsstrategi:

1. Innhold i det store bildet

Ting må henge sammen! Innholdsstrategien er en viktig brikke i en overordnet strategi, og den må være forankret i øvrige strategiområder, slik som strategier for merkevarebygging, omdømme, mediekjøp og digital tilstedeværelse.

2. Hvem, hva, hvor og hvorfor?

Hvilken oppgave skal innholdet ha? Skal det være salgsutløsende og omdømmebyggende, eller skal du skape engasjement og få mest mulig likerklikk på Facebook eller Instagram? Hvilken målgruppe er du ute etter å nå, og hvor treffer du dem? Å svare på spørsmålene om hvem, hva, hvor og hvorfor er helt sentralt når du skal planlegge innholdet ditt.

3. Målgruppe

Innhold bør være skreddersydd både for målgruppe og for kanal. Hvis det samme produktet eller tjenesten har flere ulike målgrupper, bør du vurdere å lage flere typer innhold om det samme temaet for å kunne treffe målgruppen mer presist. En bedrift kan for eksempel selge tre produkter i samme produktkategori, et kostbart high end-produkt, et middels dyrt produkt og et billig lavterskelprodukt. I praksis tre kundesegmenter med ulike behov, ulike krav og ulik betalingsvilje. Dette får konsekvenser for innhold og tone-of-voice.

4. Tilnærming og «tone of voice»

Én ting er å være bevisst på målgruppen, men du bør også være bevisst på hvordan du snakker til dem. Hvilket språk eller «stemme» skal du benytte i kommunikasjonen, og hvilke sjangere eller fortellerteknikker egner seg best for budskapet du ønsker å nå fram med? Å balansere mellom en seriøs og en jovial tone, eller mellom formelt språk og bruk av emojis er en spennende utfordring. Alt til sin tid! Her ligger det også en mulighet for å differensiere seg i markedet – hvilken stemme snakker konkurrentene dine med, og kan det være kommersielt hensiktsmessig å velge en annen tilnærming?

5. Format og optimalisering

Du må ha et bevisst forhold til hvilke kanaler og formater du publiserer innholdet ditt i. Særlig på Facebook er det mye å passe på når det gjelder bildeformater, tekstmengder og liknende i linkposter og annonseformater. Pass også på at hjemmesiden din rent teknisk genererer linker som er optimalisert for deling i sosiale medier. Du vil helt sikkert dele fagartikkelen din, men du må også tenke på at innsalget av artikkelen bør være tilpasset kanalen. Kanskje det er lurt med forskjellige tekster på Facebook og LinkedIn? Å bare klippe, lime og dele identisk innhold på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn er selvsagt tidsbesparende, men anbefales ikke ­– det er forskjellige kanaler som brukes på helt forskjellige måter, noe som får implikasjoner for hvordan vi formaterer budskapet vårt. Les mer om sosiale medier her.

6. Planlegg publisering

Det er mange ting å ta hensyn til med formater, kanaler og målgrupper (hvem, hva, hvor og hvorfor!), og derfor er publiseringsplanen et viktig verktøy som gir deg mulighet til å systematisere og få det strategiske overblikket. Hvor ofte skal vi publisere – og i så fall hvor mye innhold trenger vi å produsere? Publiseringsplanen bør selvsagt også henge på greip med markedsplaner og årshjul.

7. Redaktørrollen

I mange virksomheter kan innholdsproduksjonen foregå spredt, med flere medarbeidere eller partnere som bidrar og som har mulighet til å publisere på bedriftens hjemmeside eller i sosiale medier. Det er praktisk, men kan også føre til at bedriften eller merkevaren ikke er konsekvent og helhetlig i kommunikasjonen. Noen bør ha et overordnet redaktøransvar for at innholdsplanen og strategien følges. Utover selve publiseringen, er en klassisk redaktøroppgave å sørge for at målgruppehensyn og «tone of voice» ivaretas. Noen bedrifter velger å sette denne oppgaven helt eller delvis ut til et profesjonelt kommunikasjonsbyrå.

8. Søkemotoroptimalisering og trafikk

Kommersielt orientert innholdsarbeid bør alltid ha med seg søkemotorperspektivet. Skriver vi så Google forstår oss? Her er det selvforsterkende effekter du kan nyte godt av: God søkemotoroptimalisering av innholdet gir bedre synlighet og potensielt mer trafikk og flere leads, mens godt innhold i seg selv bidrar til bedre synlighet og Google-rangering. Analyse av søkeord kan gi svar på hvilke begreper kundene bruker når de søker etter informasjon eller produkter, og det vil gi stor effekt på synligheten i søkemotorer dersom vi bruker de samme begrepene når vi lager innhold.

9. Organisk vs betalt spredning

I sosiale medier foregår det i praksis to forskjellige løp: Det ene er det som skjer i den synlige feeden, altså det du publiserer organisk. Det andre er det betalte løpet, der du kjøper synlighet for innleggene dine, målretter en liker-kampanje, betaler for lenkeklikk eller engasjement etc. Innholdsplanen bør ha et bevisst forhold til dette, både for format, målgruppespissing og tone i budskap. Kanskje er det fornuftig å unngå veldig selgende budskap i den organiske Facebook-feeden, mens du heller kan kjøre på med råere salgsbudskap rettet mot spesifikke målgrupper med betalte Facebook-annonser.

10. Løpende analyse og testing

Mange verktøy og metoder kan brukes til å måle rekkevidden og effekten av innholdet vi skaper. Denne analysen og innsikten bør vi bruke aktivt for å forbedre innholdet, justere målgruppe, optimalisere henvendelsesform og revurdere kanalvalg. Hvis analyse gir oss god innsikt i noe, bør vi oppdatere innholdsplanen ­– og kanskje også innholdsstrategien. Et enkelt eksempel er å eksperimentere med publiseringstidspunkt på Facebook: Får vi større rekkevidde eller oppnår vi flere klikk når vi publiserer onsdag etter lunsj i stedet for mandag morgen? Får vi mer ut av videoposter enn av poster med tekst og bilde?


Av Amanda Christine Chapman

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.