Inbound marketing og content marketing visuelt fremstilt i tankekart

Av TIBE Drammen | Innhold | 26.10.2020 | Del på Facebook

Forskjellen mellom inbound-og content marketing

Det er lett å gå seg vill i en verden av forskjellige ord og uttrykk. Vet du egentlig hva som er forskjell på inbound marketing og content marketing? Vi gir deg svaret!

Inbound marketing og content marketing er to viktige nøkkelord for å lykkes med markedsføringen for din bedrift. Markedsføring kommer i flere former og varianter, og det gjelder å finne den strategien som passer for din bedrift, og ikke minst ­– ditt budsjett.

Hva er content marketing?

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, har blitt en stor del av markedsstrategien til bedrifter. Og det med god grunn. Det er en strategi for å formidle budskapet ditt, samtidig som du skaper en merverdi for målgruppen du ønsker å nå. Man produserer rett og slett innhold, med det formålet om å enten skape, endre eller forbedre en brukeratferd.

Intensjonen med denne type markedsføring er at kunden på mange måter kommer til deg, uten at kunden skal oppleve markedsføringen som påtrengende. For å skape godt innhold krever det strategisk arbeid, som er skreddersydd for din målgruppe og deretter delt i riktige kanaler.

Les også – Innholdsplan som gir resultater for din bedrift

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsføringsmetodikk hvor kunden settes i fokus. I tillegg til at man jobber strategisk med å tiltrekke seg kunder i de ulike stegene i kjøpsprosessen. Inbound marketing er, på lik linje som content marketing, en kostnadseffektiv måte å drive lønnsom kundebehandling på.

Forskjeller mellom metodikkene

Inbound marketing skiller seg fra content marketing ved at det er en heldigital metodikk, som primært benytter digitale kanaler som sosiale medier, e-postmarkedsføring, SEO, SEM og nettsider.

Metodikken inkluderer også mer analyse, og fokus på kundeemner (leads), mens innholdsmarkedsføring i større grad retter seg mot selve innholdet.

Les også – SEO: Gjør deg synlig digitalt

Markedsstrategi

Det er vanskelig å sette et tydelig skille på hvor content marketing slutter og inbound marketing tar over, og visa versa. Kort oppsummert kan man si at content marketing er en del av inbound marketing, men at de ulike metodikkene har forskjellige hovedfokus.

Man trenger godt, relevant innhold, tilpasset målgruppe og kanal i begge metodikker. Det er viktig å merke seg at dersom man ønsker maks ut av markedsføringen, bør man implementere begge metodikkene i markedsstrategien sin.

Har du behov for bistand?

Syns du dette virker overveldede og har spørsmål angående markedsføringen for din bedrift? Kontakt vår innholdsmarkedsfører Amanda her.


Les også:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.