Hvordan skrive lengre tekster - toppbilde. Foto av åpnet bok

Av TIBE Drammen | Innhold | 12.03.2018 | Del på Facebook

Hvordan skrive lengre tekster og artikler?

Har du fått dette spørsmålet i jobbsammenheng: "Kan du skrive en tekst vi kan legge ut på nettsiden?" Det å skulle være kreativ på kommando er ikke lett. Her er noen tips til hvordan du kan komme i gang, og hvordan du kan bygge opp teksten.

Jo, selvfølgelig, tenker du. Jeg kan skrive. Men HVORDAN skal jeg komme i gang – og HVA skal jeg skrive? Det er jo så mye som er viktig å få frem…

Jeg er over gjennomsnittet glad i idrett og trening, og derfor skal jeg nå sammenligne skriveprosessen med en treningsøkt. Jeg deler opp i en god oppvarming, en solid hoveddel og en avslutning med nedtrapping og uttøying. Gjennomfører du en god oppvarming, går resten av økten så mye lettere.

 

Å planlegge og reflektere rundt teksten er smart når man skal skrive en lengre tekst

 

9 gode oppvarmingsøvelser:

  1. Ha klart for deg hvilken målgruppe du skal skrive til og for. Er det en student, en mann i 50 årsalderen eller kvinner i 30-årene? Er det en fagperson eller en forbruker?
  2. Hva er det jeg ønsker å fortelle? Hva er budskapet mitt?
  3. Er det et produkt eller en tjeneste du skal skrive om? Hva er det unike? Tenk på hvordan du kan få frem fordelene.
  4. Hva skal vinklingen på artikkelen/teksten være? Skriv ned vinklingen med en setning eller to, og hold deg til én vinkling/ett tema mens du skriver.
  5. Er det noen du bør intervjue for å få gode sitater og/eller for å få gode innspill til innhold?
  6. Skriv ned ord og vendinger som dukker opp i hodet når du tenker på temaet/ordet/produktet. Det kan være hva som helst – bare skriv. Du vil bli overrasket over mange assosiasjoner et ord eller tema gir.
  7. Gjør søk i Google på emnet/produktet/ordet for å se hva som dukker opp – kanskje blir du inspirert og får ideer til hvordan du kan løse oppgaven? Et bildesøk kan også gi ideer.
  8. Sett gjerne inn bildet eller bildene du ønsker å bruke i tekstprogrammet. Ordene kommer ofte lettere når du har noe visuelt å skrive til.
  9. Har du intervjuet noen, kan du skrive ut sitatene slik at de er klare. Kanskje er det et utsagn som egner seg å bruke i tittel eller ingress?

På bakgrunn av disse oppvarmingsøvelsene, kan du nå skrive ned et foreløpig forslag til overskrift og ingress. Skriv gjerne flere varianter, men hold deg til vinklingen/temaet. Ingressen kan fortelle om hva leseren skal få vite mer om hvis han/hun fortsetter lesingen. Bruk gjerne spørsmåltegn for å trigge nysgjerrigheten. Et sitat, eller utdrag fra et lengre sitat, fra et intervjuobjekt gjør seg som sagt også godt i en ingress. Trekk gjerne frem en fordel eller frist med løsningen på et kjent problem for den som leser. Det er her du skal fange leserens interesse.

 

Når du er ferdig med planleggingsprosessen kan du skrive ned et foreløpig forslag til overskrift og ingress – gjerne flere varianter, men hold deg til vinklingen og temaet.

 

Eksempler:
Overskrift: 10 knallgode julegavetips til mamma
Ingress: Hva kjøper du i julegave til hun som har alt? Her får du tips til julegaver som garantert vil falle i smak.

Overskrift: Slik velger du riktig snøfreser
Ingress: Er du lei av å komme svett til jobb fordi du har brukt 30 minutter på å måke snø? Da er en snøfreser løsningen. Her får du tipsene til hvilken snøfreser du bør velge.

 

Hoveddel – det er nå du skal skrive selve brødteksten

Du har allerede ett eller flere forslag til titler og ingresser klare. Nå kan du lage en liten disposisjon for hvordan du vil bygge opp brødteksten/hoveddelen. Start med en liten intro på et par setninger som leder inn til et sitat eller to dersom du har intervjuet noen.

Sørg for å ha med mellomtitler og avsnitt. Det gjør det lettere å lese teksten og lettere for deg å strukturere den. Hva ønsker du å ha med? Hvilke mellomtitler og avsnitt er det naturlig å dele inn i? Passer det med en punktliste, faktadel eller Visste du at-del på slutten av artikkelen? Du kan gjerne ha flere mellomtitler, og du kan med fordel dele opp i avsnitt under hver mellomtittel.

Sitatene du bruker bør være en kommentar eller en naturlig fortsettelse på det du skriver i inngangen til sitatet.

Andre skrivetips for hoveddelen:

  • Tenk muntlig, særlig hvis du står fast. Hvordan ville du sagt det du vil få frem høyt til noen? Skriv så enkelt som mulig.
  • Vær personlig. Bruk du, jeg, vi og oss. Ikke kunden, man, dere.
  • Start setninger med ulike ord og bruk synonymer for å gjøre teksten mer variert.
  • Snakk direkte til leseren. Eks: Er du i tvil om du bør velge en beltedrevet eller hjuldrevet snøfreser? En beltedrevet snøfreser er et godt valg for deg som skal bruke den på osv., osv.
  • Får du frem fordelene/nytteverdien ved produktet/tjenesten? Husk at leserne er interessert i sine egne liv.
  • Sjekk underveis at du holder deg til vinklingen du har bestemt deg for. Har du mer på hjertet? La dette bli en egen sak eller link til andre relevante artikler/tekster på nettsiden.
  • Skriv i fullstendige setninger. Teksten virker oppstykket hvis ikke og gir mindre flyt.
  • Bruk et aktivt språk. Et aktivt språk er viktig særlig når du ønsker at leseren skal gjøre noe – handle (bestille, kjøpe, laste ned, lese mer, melde seg på osv.) Å skrive aktive setninger vil si at du skriver hva mottakeren skal gjøre fremfor hvordan en handling utføres. Det er lettere å lese «Fest hjelmstroppen med spennen» enn «Hjelmstroppen festes med spennen».

Konklusjon eller ikke?

Du trenger ikke nødvendigvis en konklusjon i artikkelformatet, men prøv å få til en naturlig avslutning som runder av. Du kan også gjerne legge inn en Call to action-lenke enten du ønsker at leseren skal lese mer om et produkt, bestille et produkt eller melde seg på noe.

 

Prøv å gjøre teksten mer lettlest. Det er fort å falle av når teksten er lang. Kan du reformulere, og bruker du fullstendige setninger?

 

 

Nedtrapping og utøying

Nå gjenstår kun den siste, men likevel svært viktige delen av skrivingen. Det er nå du skal forkorte og stramme til teksten. Gjør du det, vil det forsterke budskapet ditt.

  • Les teksten din høyt for deg selv. Det er en fin måte å sjekke om setningene flyter og at de ikke er for lange. Husk å bruke punktum.
  • VIKTIG KONTROLLPUNKT: Kommer budskapet ditt frem? Svarer du på det du lover i tittel og ingress at leseren skal få vite mer om?
  • Står bilde(r) og tekst fint sammen?
  • Kutt fyllord, selvfølgeligheter og gjentagelser.
  • Få noen andre til å lese teksten din. Til slutt kan du den utenat og da blir det vanskelig å lese korrektur.

Skriving er som trening! For å bli bedre må du øve – og øvelse gjør mester.

Og du. Skulle du få skrivesperre, stiller vi i TIBE mer enn gjerne opp og tar over pennen for deg. Kontakt oss – sammen får vi ut nyheten og budskapet deres. Vi kan hjelpe til med alt fra artikler, kortere nettsidetekster, pressemeldinger, nyhetsbrev og taler, til kortere tekster for sosiale medier som Facebook og Instagram. Ord er gøy – det gjelder bare å få stablet ordene sammen på best mulig måte.


av Trude Wermskog Stormo

Les også: Innholdsplan som gir resultater

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.