Illustrerende bilde, hvordan annonsere på Google

Av TIBE Drammen | Performance | 31.01.2018 | Del på Facebook

Hvordan annonsere på Google?

For mange bedrifter er det svært lønnsomt å annonsere på resultatsiden på Google. Gjør du dette riktig, treffer du målgruppen direkte når de er i kjøpsmodus. Men hvordan fungerer det, og hva skal til for å lykkes? Det finner du ut av her!

 

AdWords: Hva er det og hvordan fungerer det?

For å kunne annonsere på Google brukes annonsesystemet AdWords. Alle med en Google-konto kan opprette en konto for å bruke systemet og selve bruken er gratis. Det er kun annonseringen som koster penger. Det er likevel mye du må tenke på for å annonsere på en mest mulig effektiv måte med AdWords.

Merk: Du kan opprette mange forskjellige annonsetyper med AdWords. I denne artikkelen snakker vi kun om tekstannonser, dvs. tekstannonsene som vises i resultatsidene på Google. Andre annonsetyper er bannerannonser på nettsider, shoppingannonser og videoannonser på YouTube.

 

RVS AS søkeannonse på Google

Eksempel på søkeannonse på Google, laget og administrert med AdWords. I dette tilfellet viser RVS AS søkeannonser mot personer som søker etter tjenestetilbydere innenfor sitt segment i sitt geografiske nedslagsfelt, og betaler en liten kostnad hver gang noen klikker på annonsen.

 

Når annonsører treffer personer i søkemotorene med AdWords, skjer dette ved at de knytter annonsene sine til nøye utvalgte søkeord. For eksempel vil en elektriker ønske å vise annonser mot potensielle kunder i markedet sitt som søker etter elektriker på Google. Men søk etter elektriker er bare ett av mange søkeord som brukes når personer søker etter tjenester som en elektriker leverer. Derfor er det lurt å få god oversikt over hvilke søkeord du ønsker å være synlig  på.

 

Hvordan vises man øverst på Google?

Når flere annonsører ønsker å vise annonser mot et bestemt søkeord, skjer det en mikroauksjon når annonsene er kvalifisert til å vises på et søk som inneholder dette søkeordet. Her konkurrerer alle annonsørene som vil vise annonser mot dette søkeordet mot hverandre. I eksempelet over vil det i et stort marked kanskje være ti andre elektrikere som alle ønsker å være synlige på resultatsiden på Google på søk etter elektriker. Det er viktig å kjenne AdWords godt for å forsøke å vinne disse auksjonene uten å betale mer enn nødvendig. Budprisen er nemlig bare én av flere variabler som avgjør hvilken plassering annonsen din får.

 

Slik regnes kvalitetspoeng ut for søkeannonser på AdWords. Høye kvalitetspoeng kan sikre høyere rangering av annonsene for lavere kostnader.

 

Såkalte kvalitetspoeng er viktig for metoden Google bruker når de regner ut hvor de skal rangere din annonse sammenlignet med konkurrentene sine annonser. Kvalitetspoenget regnes ut for hvert søkeord, og er på en skala fra 1 til 10. For å få høyt kvalitetspoeng for et søkeord, er det viktig å innfri tre kriterier: 

  1. God opplevelse på landingssiden
  2. Relevans mellom teksten i annonsen og søkeordet som blir søkt etter.
  3. Høy forventet klikkfrekvens. Klikkfrekvens er andelen personer som ser annonsen og som faktisk ender opp med å klikke på den. Dette er et sterkt signal til Google om at annonsen er attraktiv for de som søker.

Når Google regner ut din rangering, bruker de både budet du har satt på et søkeord og kvalitetspoenget til dette søkeordet. Derfor er det mulig å betale mindre enn konkurrentene dine dersom du har høye kvalitetspoeng.

Fordi annonseringen foregår gjennom auksjoner for hvert enkelt søk, betaler annonsøren kun for faktiske klikk. Det vil si at dersom en annonse vises 100 ganger, men bare blir klikket på én gang, er det kun det ene klikket annonsøren betaler for. Annonsøren kan også til enhver tid pause all annonsering.

Annonsene leder til bedriftens nettside. Det er viktig å sende de som klikker på annonsene til relevante og godt utformede landingssider på nettsiden. Gjør du det, er det stor sannsynlighet for at du klarer å konvertere de som klikker på annonsene om til kunder. Dersom nettsidene ikke fungerer derimot, går denne trafikken tapt.


Les også: Er nettsiden din god nok til å kunne øke salget?


 

Mål effekt

For å vurdere resultatene fra annonseringen er det essensielt at du får målt viktige handlinger som gjøres på nettsiden din. Dersom du ønsker flere henvendelser burde du telle hver gang dette skjer – enten det er innsendt skjema eller klikk på telefonnummer. For salg på f.eks. nettbutikk kan salgsverdi og antall også måles. Disse handlingene spores deretter til hvor de besøkende kom fra, slik at du ser hva annonseringen leder til. Dermed kan du vurdere effekt fra søkeannonseringen.

 

Det er viktig at du klarer å vurdere effekten av annonseringen – ønsker du flere henvendelser burde du spore kontaktskjemaer og andre kontaktflater på nettsiden.

 

 

Bruke byrå eller styre selv?

Dette er en vurdering bedriften som vurderer å bruke AdWords må gjøre. Nedenfor har vi listet opp noen argumenter i favør for å bruke et byrå. Argumentene er basert på vår erfaring med å overta kontoer direkte fra bedrifter og fra samtaler med markedssjefer som har valgt å bruke byrå.

 

Finnes kompetansen i bedriften?

Dersom noen i bedriften har profesjonell erfaring med å bruke AdWords i nyere tid kan det være aktuelt at den personen styrer dette, gitt at de har tilstrekkelig med tid til å optimalisere og styre denne kanalen. Dersom kompetansen ikke finnes i bedriften, vil vi alltid anbefale å bruke en ekstern leverandør. Det er svært viktig at annonseringen gjøres riktig, ellers risikerer bedriften å bruke mye penger for lite fortjeneste.

 

Forventet tidsbruk

For å optimalisere kontoen på et godt nivå anbefales det å gjøre daglige justeringer på bud, og evaluere effekt fortløpende. For å sikte etter høye kvalitetspoeng anbefales det også å gjøre A/B-tester med annonsene, og justere mange andre faktorer rundt annonseringen, som målrettingsalternativer og utvidelser til annonsene. I tillegg er det viktig å faktisk evaluere resultatene, gjerne etter hver måned.

 

Holde seg oppdatert

Det skjer ofte endringer med annonsesystemet, derfor er det viktig å holde seg oppdatert. I nyere tid er et godt eksempel overgangen fra den gamle til den nye standarden for oppsett av annonsene. Her ble det lagt til et ekstra felt, og annonsørene fikk flere tegn i annonsene.

Annonsører som ikke fikk med seg endringen tapte i konkurransen om å vise annonser til annonsører som endret til den nye standarden. De som hadde endret hadde større og synligere annonser hvor de kunne bruke flere tegn på å selge inn sitt produkt eller sine tjenester.

 

Forventet budsjettramme

For små, lokale bedrifter med mindre budsjetter kan det være hensiktsmessig å administrere AdWords selv. Dersom bedriften for eksempel kun ønsker å annonsere for maksimalt 1 000 kroner i måneden vil det antageligvis ikke være rom for å betale eksterne leverandører for administrasjon av kontoen. For bedrifter med større budsjetter, hvor søkeannonsering er et satsningsområde, er det derimot anbefalt å bruke profesjonelle byråer som kan dedikere tid på å sikre at annonseringen blir gjort på best mulig måte.

 

Hvilke resultater kan jeg forvente meg?

Det er lurt å tenke over hvor mye du er villig til å bruke for å oppnå konkrete handlinger på nettsiden før du setter i gang, da dette er hvordan man ideelt sett burde evaluere effekt fra søkeannonsering. For solgte produkter og tjenester kan denne utregningen gjøres ganske enkelt, men hvor mye er for eksempel et innsendt kontaktskjema verdt for din bedrift?

Ved å forsøke å sette verdi på disse handlingene kan man enklere evaluere resultatene for å finne ut av lønnsomhetsgraden for annonseringen. Men vær også oppmerksom på at ikke alt kan måles. En restaurant kan for eksempel motta klikk på søkeannonser uten at dette nødvendigvis fører til bordbestillinger på nettsiden, men de som klikker kan likevel besøke restauranten direkte eller søke opp telefonnummeret på Facebook-siden.

Mer effektiv måling av resultater er derfor en fordel nettbaserte bedrifter uten besøksadresse gjerne har – derfor er det lurt å måle det man kan på nettet, og forsøke å evaluere effekt på andre måter for salg som skjer offline.

Dersom man har en plan for å måle resultater er budsjettet i teorien ubegrenset – så lenge det er lønnsomt.

 


av Axel Andersen

Les også: SEO for å selge mer på nett

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.