TIBE-Drammen-Cookies-FLOC

Av TIBE Drammen | Digital | 05.05.2021 | Del på Facebook

Før spiste vi markedsførere kaker til frokost. Nå må vi klare oss med smulene…

Vi har nok til salt i grøten en god stund til, men det blir en annen hverdag for oss når såkalte tredjepartscookies ikke lenger skal være en del av vår digitale annonseringshverdag.

Fullt så ille er det ikke, men når Google nå nylig (men ikke overraskende) lanserte at de innen 2022 fjerner tredjepartscookies fra sin nettleser gikk det et stort gisp gjennom markedsføringsbestanden i Norge, eller gjorde det det? Kanskje for de som kun skor seg på annonsering via tredjepartscookies – JA. Men for oss i TIBE og kanskje de fleste andre, vet vi at det kommer fullgode alternativer til denne cookien. Forskjellen vil være at det som kommer vil ivareta personvernet ditt bedre. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva såkalte cookies er, hvordan de benyttes i dag, hvorfor man fjerner den og hvordan veien blir videre.

Kake, Cookie, sporingspiksel – Hva er det egentlig?

Kjært barn har mange navn og  du har kanskje skjønt at vi ikke snakker om småkakene vi spiser til kaffeslaberaset, men cookies eller sporingspiksel. En cookie eller en sporingspiksel er en datafil som inneholder informasjon om nettsiden du har besøkt som lagres automatisk i nettlesere som eksempelvis Chrome, Safari, og Firefox. Pikselen er et slags digitalt fotspor som tillater nettsiden du besøker å lagre hva du har gjort på nettstedet.

Pikselen er i utgangspunktet et nyttig verktøy for markedsførere så vel som deg som driver et nettsted. Pikselen gjør at en person som driver et nettsted kan tilpasse innhold basert på ditt digitale fotspor.

Førstepartscookies og tredjepartscookies

For å ikke gjøre hverdagen din vanskeligere skilles det mellom en såkalt førstepartscookie og tredjepartscookie.  Enkelt forklart er forskjellen slik:

  • Førstepartscookies = Brukes internt
  • Tredjepartscookies = Brukes til markedsføring utenfor nettstedet du har besøkt

Førstepartscookies er cookies man egentlig ikke tenker over at er der, og man har i utgangspunktet ingenting i mot at de er der heller. Tvert i mot så hjelper den de som administrerer nettsiden å lage en bedre brukeropplevelse til deg som besøker.

Skjermdump av nettsiden til Nike, hvor en hettegenser er lagt i handlekurven. Da vises lignende produkter opp nedenfor.
BILDE: Førstepartscookies kan for eksempel hjelpe deg med å finne lignende produkter, eller produkter som kan passe med det du allerede har i handlekurven.

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien med en tredjepartscookie heller. Internettbruker har mer eller mindre blitt eksponert for det daglig, og annonsører har bevisst eller ubevisst brukt cookien i sitt annonsearbeid. Ofte til annonsørenes store glede og brukerens store fortvilelse.

Tredjepartscookies kan dukke opp på VG.
BILDE: Tredjepartscookies kan for eksempel dukke opp som annonser på VG.

Problemet oppstår først når personer, selskaper eller andre som i utgangspunktet skulle hatt tilgang til disse opplysningene får tak i de og misbruker dette. Dette er hverken du, jeg eller andre tjent med. Vi er alle tjent med at markedsføring og bruk av cookies skjer på like vilkår og innenfor regelverkene som er satt.

«OK Google», hva søren gjør jeg nå? (Jeg spør for en venn!)

Google tjener som de alle fleste vet store penger på annonsebørser nettopp ved bruk av tredjepartscookies. Så det å tro at de bare skulle kutte det ut sånn helt uten videre uten å komme opp med et tilsvarende alternativ eller bedre, blir litt det samme som å tro at Manchester United skal vinne Premier League med Solskjær i sjefstolen (håper jeg ikke tråkker på for mange tær).

Så jeg gjorde som jeg ofte gjør når jeg lurer på noe: jeg spurte Google.

«Hei Joakim, du kan be vennen din hilse på FLoC».

Hei Google, hvordan hjelper jeg vennen min nå?

FLoC eller Fedrated Learning og Cohorts som er det rette navnet, er kohorter (ja, jeg vet du er lei av dette, men i denne sammenhengen er det noe positivt) som i prinsippet betyr det samme, nemlig kohorter eller grupper av personer med samme interesser som deg.

Der man før kartla brukeren individuelt vil man nå, treffe brukerne sine gjennom brukernes eller kohortens felles interesser. Det er ikke 100 % definert hvordan dette skal se ut for oss annonsører da vi først vil få tilgang til denne type målretting mot sommeren i 2021. 

Fra før av har man de to kategoriene Affinity Audiences og In-market:

  • Affinity Audiences som beskriver dine langvarig vaner og interesser som for eksempel mat: om du spiser ofte på restaurant eller er vegetarianer, og sport: hvilken type idrett du foretrekker, eller hvilket lag du holder med.
  • In-market samler informasjon som for eksempel at du i løpet av de siste 48 timene har sett på Iphone-telefoner.

Du kan i utgangspunktet tilhøre flere «affinitys» og «in-market»-publikumslister samtidig. Ved første øyekast ser det ut som at man med FLoC kun kan koble til én kohort (noe vi også er blitt vant til den siste tiden) basert på hvilke nettsider du besøkte de siste 7 dager.

FLoC kan kanskje sammenlignes med din personlighet. Det er summen av «affinity’s» og «in-market» som danner grunnlaget for hvilken personlighet du har, derav også hvilken kohort man tilhører.

Vi FLoC`es

Dette er mine betraktninger rundt avskaffelsen av tredjepartscookies. Jeg tror personlig dette over tid komme til bli bedre enn det allerede er og at vi om noen år vil se tilbake og lure på hvorfor vi i det hele tatt benyttet oss av tredjepartscookies.

Trenger du hjelp til å forstå hvordan din bedrift skal forholde seg til endringene som kommer?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kilder:

https://blog.google/products/ads-commerce/2021-01-privacy-sandbox/

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.