Google Analytics-app på en mobiltelefon

Av TIBE Drammen | Digital | 14.01.2021 | Del på Facebook

Google Analytics 4: Dette må du vite

For noen få måneder siden lanserte Google en helt ny måte å spore og analysere nettsteder på, kalt Google Analytics 4. Vel, helt nytt var ikke dette da den tidligere gikk under det nokså anonyme benevnelsen «App + Web» («App og nettområde» på norsk). Vi vil i korte trekk forklare hva som er nytt, hvorfor Google Analytics 4 er så viktig og hvordan dere skal komme i gang med denne typen sporing.

Hva er Google Analytics 4?

Kort fortalt er dette den fjerde versjonen av Google Analytics. Det sier deg kanskje ikke så mye, men hvis vi legger til at det er et helt nytt verktøy for å måle trafikk, engasjement og konverteringer, vil du kanskje fatte en større interesse. Det er viktig å understreke at dette ikke er en oppgradering, men et helt nytt verktøy. Google Analytics 4 (GA4) er bygget på en annen måte og «forstår» data på en annen måte enn tidligere.

Frem til nå har de tidligere versjonene av Google Analytics vært bygget rundt sidehenvisninger som det grunnleggende målekriteriet for nettsideanalyser. Måten vi i dag konsumerer digitalt innhold, på tvers av ulike plattformer og med ulike teknologiske muligheter, er det mer fornuftig å benytte hendelser og engasjement som de bærende kriteriene. På denne måten vil man i større grad få innsikt i hvordan besøkende benytter seg av ditt innhold og nettsted. Det kan gjøre deg i bedre stand til å jobbe smartere med markedsføring, eller gi deg et bedre grunnlag for å tilrettelegge informasjon til dine målgrupper som skaper mer (riktig) engasjement.

Hva er nytt?

Noe av det som er nytt med GA4 er en del hendelsessporinger, som nærmest kommer ferdig til bruk. Det kan eksempelvis være hendelser på:

  • Scroll
  • Lenker
  • Sidesøk
  • Hvordan brukere engasjerer seg på videoer
  • Hvordan brukere benytter seg av skjemaer

Det blir også mye enklere å sette opp konverteringer og brukeradferd ut ifra disse hendelsene, og det blir muligheter for å bygge mange spennende rapporter og spørringer. Når vi sier «blir» er det rett og slett fordi Google Analytics 4 på langt nær er ferdig utviklet, og fortsatt har mye manglende funksjonalitet. Men fordi rapporter kan settes opp bakover i tid, er det viktigste å komme i gang med å sette opp sporinger og begynne å samle data for Google Analytics 4.

I tillegg vil de som i dag benytter seg av BigQuery i den relativt kostbare GA360 bli fornøyd. Med Google Analytics 4 legges det nemlig opp til en BigQuery-integrasjon. Det kan skape et nærmest endeløst mulighetsrom for bygge dyp innsikt.

Slik du kjenner Google Analytics i dag vil ikke forandre seg over natten, og sånn sett kan du ta det helt med ro. Som nevnt er Google Analytics 4 et nokså uferdig verktøy, og det er ingen grunn å skrinlegge den Google Analytics du bruker i dag. Likevel er det smart å gjøre noen enkle grep for å gjøre seg klar for fremtiden.

Trenger du GA4?

Det som anbefales nå i første omgang er å begynne å samle data for GA4 – parallelt med dagens Google Analytics. På den måten vil man ha data liggende når man en gang i fremtiden skal gjøre et bytte.

Det er nemlig ikke slik at man kan ta med seg data fra dagens Google Analytics over til Google Analytics 4. Og en gang i fremtiden vil GA4 være «standard-verktøyet». Da er det viktig å ikke starte på scratch.

Benytter du ikke Google Analytics i dag på nettsiden, og tenker å opprette en ny Google Analytics-konto vil man i utgangspunktet få Google Analytics 4 fra starten av. Dersom man har en eksisterende konto i Google Analytics, noe de fleste har, anbefales det å opprette et nytt område for Google Analytics 4 på eksisterende kundeprofil. Gjør man dette, vil man kunne samle data parallelt med dagens Google Analytics.

Hvordan komme i gang med Google Analytics 4?

For å komme i gang med sporinger i Google Analytics 4, må man opprette et nytt område på sin konto.

Skjermdump fra Google Analytics 4: hvordan opprette et nytt område på sin konto.

Gjør man det, kommer man inn i en veileder for å opprette et Google Analytics 4-område. Innledningsvis vil dette være nokså kjent for de som har jobbet en del med Google Analytics tidligere.

Skjermdump fra Google Analytics 4: Opprett egenskap.

Likevel så er også noe nytt. Siden man i GA4 kan måle sporinger på tvers av plattformer, kan man konfigurere opp for dette:

Skjermdump fra Google Analytics 4: Konfigurere datastrøm på plattform

Videre blir man bedt om å konfigurere datastrøm, og her ser man noe nytt rundt forbedrede målinger.

Skjermdump fra Google Analytics 4: Konfigurere datastrøm

Her kan man knytte til seg eksisterende tag (Google Tag Manager eller Google Analytics), alternativt legge til en ny.

Skjermdump fra Google Analytics 4: Knytte til seg eksisterende tag fra Google Tag Manager eller Google Analytics

Når man har opprettet området og navigerer seg inn, vil man se en venstremeny som skiller seg noe fra den menyen vi kjenner fra Google Analytics. Det vil normalt ta noen døgn før data begynner å være synlig her.

Skjermdump fra Google Analytics 4: Høyremeny

Har du lyst til å komme i gang, og være med å nikke blant de beste? Ta gjerne kontakt med vår performance-rådgiver Joakim Bjugn på e-post eller telefon.

Vil du vite mer? Les Googles pressemelding om nylanseringen her.


Les også: TIBE Drammen er Google Partner!


 

PS! Tibe administrerer mange kunder sin konto i Google Analytics, og leverer tjenester på innsikt, analyser og strategiske vurderinger. Alle de kundene som har avtale med TIBE på nettside-rapporteringer har vi satt opp sporinger i Google Analytics 4, nettopp for å kunne gi de beste råd for å skape verdier i tiden fremover.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.