Kontakt oss:
Tollbugata 115, 3041 Drammen
Tlf. 32 23 47 00
hei@tibedrammen.no
Ved riktig bruk av film, til riktig målgruppe og til rett tid kan film og levende bilder oppnå stor effekt i markedsføring. Basert på kundens ønsker og behov, våre kreative idéer og forslag til løsning, budsjett og distribusjonsstrategi, utvikler vi den filmen som samsvarer best med kundens behov.
For å kunne sette i gang med produksjonen er det noen viktige elementer å avklare sammen med kunden, for å oppnå best sluttresultat.
Brief
Filmen skal løse en oppgave: Hvilken oppgave skal filmen løse, hvem er filmen ment for, og i hvilke kanaler skal filmen benyttes og spres?
Idé og konsept
Videre må vi må hekte filmen på en ”knagg”, mot en profil eller uttrykk, et konsept, en tanke eller en idé. Hva skal kommuniseres, og på hvilken måte?
Storyboard
Hva skal vi vise, og hva skal vi høre? Trinn for trinn bygges seksjonene i filmen sammen – til en oversikt, altså et storyboard av filmen.
Preproduksjon
Nå er det på tide å booke, bekrefte og avtale. Dette innebærer blant annet sted, lokasjon, mennesker/modeller, musikkønsker og rettigheter
Innspilling
Stille på nett – kjør kamera – Action!
Det er nå vi skal få de beste bildene, de beste klippene og det beste uttrykket i levende bilder. Det er her vi gjør første del av to hovedjobber.
Postproduksjon
Klipp og bilder er klar for redigering, og vi finner de klippene vi ønsker. Så starter selve tilpasningen mot ferdig film. Alle bilder skal klippes sammen, og lyd og lydeffekter settes så inn før lys og endelig uttrykk skapes gjennom grading.
Effektmåling
En film lages alltid med hensikt om spredning, der målet er at flest mulig skal se budskapet. Hvilke kanaler genererer best effekt til vår målgruppe?
Det er den strategiske innsikten om målgrupper og kjennskap til medieverden og dens tilhørende kanaler som setter rammene når en film skal spres ut. På samme måte som om vi sprer et Facebook-innlegg eller en nettbanner til riktig målgruppe, segmenterer vi også spredningen av filmen ut. Stadig dukker det opp flere kanaler optimalisert for spredning og annonsering av film.
Av Finn Erik Johannessen
Tilbake