Fargevalg og fargetoner

Av TIBE Drammen | Kreativitet | 21.06.2021 | Del på Facebook

Fifty Shades of Color

Sju millioner fargetoner! – Hvilken farge skal jeg velge?

Når det kommer til valg av farger er det jo egentlig ingenting som er riktig eller galt.

Den norske snusboksen

Etter mye forskning trodde man i 2018 at man hadde funnet en farge som var så stygg at folk ikke skulle synes det var noe kult å kjøpe snus. Men hva skjedde? Jo, fargen ble plutselig kjempepopulær med en gang den nye «frastøtende» snusboksen kom ut. Ferske rapporter viser også at andelen nordmenn som snuser har økt i løpet av de tre årene med den grønne boksen.

Farger er en smakssak og smaken endrer seg med alder, sesong og med hva som er på moten. Farger har også mye å gjøre med opplevelser, oppdragelse og til og med kulturelle forskjeller. Hvilke farger som er fint å kombinere endrer seg også.

Rødt + rosa = sant

Jeg husker fra min egen barndom at vi så absolutt ikke måtte finne på å kombinere rosa og rødt. Nå ser jeg ofte den kombinasjonen, spesielt på barneklær, og jeg syns det kan være veldig fint!

Farger som skal vare i mange år

Men én ting er å velge farger til personlig bruk som klær og interiør, en helt annen ting er å velge farger til profilering av en bedrift. Her kan man ikke bare velge farger etter trender og personlig smak. Moter og smak kommer og går, men en bedrifts profil, og da spesielt fargen, bør kunne vare i mange år.

La oss ta en titt på logoen til Coca Cola. Den har stort sett hatt samme form siden 1887. I 1947 fikk den rødfargen som vi kjenner så godt i dag. Nå har de prøvd seg med ny etikett som har hvit base og rød logo. En så enkel justering kan likevel ha store konsekvenser, og mange kunder har blitt forvirret. «Kanskje er det snakk om en ny smak? Dette kan nok ikke være den originale Cola-smaken!»

Coca Cola logo

Fargene i en logo og profil bør gjenspeile bedriftens visjoner og gi en pekepinn om de jobber med mote, er en entreprenørbedrift eller selger helt andre tjenester. En barnehage kan ha mye mer lekne farger enn en bank, et begravelsesbyrå bør ha mer nøytrale farger enn for eksempel et treningssenter.

Eksempler på logoer med farger som passer til bransjen

Psykologien bak farger

Alle farger får frem visse følelser hos oss mennesker og påvirker hjernen vår. Derfor er psykologien bak farger et viktig redskap i profilering og markedsføring.

Men hvordan velger man «riktig» farge ut av så mange muligheter?

Start i riktig ende

Er man i en prosess med å starte en ny bedrift bør man starte med å sette sine verdier og kartlegge sine mål. Er man allerede veletablert, men ønsker ny eller justert profil kan det også være at man bør ta en ny runde å se på verdiene og målene, da dette kan ha endret seg med årene. Har man satt verdiene og målene er det lettere å finne hvilke følelser man vil gi hos mottaker og dermed lettere å velge fargeretning.

Alle farger har hver sin betydning og en spesifikk påvirkning på hjernen vår. Derfor er psykologien bak farger så viktig i markedsføring. Dersom man forstår hvordan forbrukeren reagerer på farger, og deretter velger farger etter dette – kan det føre til høyere salg.

La oss ta en logo som eksempel.

I bildet nedenfor har jeg byttet ut rødfargen i logoen til Meny med en blå fargetone. Ville du nå, ved første øyekast, gjenkjent denne logoen som matbutikken Meny?

Menylogo hvor rødfargen er byttet ut med en blåtone

Ved å gi en kort beskrivelse av psykologien bak hver farge, forstår man hvor viktig farger er i markedsføring. Er du fortsatt usikker på hvilke farger du bør velge for din bedrift? Se fargekartet nederst i artikkelen. Det kan være til hjelp dersom du ønsker å finne riktig fargetone basert på hvilken følelse man ønsker å få frem hos mottaker.

Blå

Blå er en mye brukt farge til logo og i markedsføring, og brukes gjerne til kontorbedrifter eller andre forretninger fordi den er lite påtrengende og kan assosieres med produktivitet. Blå er den kaldeste fargen i fargeskalaen, og kan gi en følelse av tillitt, harmoni, styrke og sympati hos mottaker. Faktisk har det blitt bevist at fargen kan hemme folks matlyst, og derfor bør den ikke benyttes i markedsføring av mat.

Rød

Rød er også en av de mest brukte fargene, men den skiller seg fra andre farger på grunn av sin fantastiske styrke: Den er tveegget og kan representere både kjærlighet og hat, glede og fare. Rød kan være innbydende og er ofte brukt til å tiltrekke seg oppmerksomhet, fordi den øker menneskers puls og skaper en følelse av hastverk. Den er dynamisk, forførende og kan vekke våre mest aggressive sider. Rød er fargen som er mest brukt til å fremme appetitt og oppmuntre til impulsivkjøp.

Gul

Gul regnes for å være en optimistisk og ungdommelig farge. Selv om det er en farge som ofte representerer klarhet og lett tar oppmerksomheten vår, er det en farge som kan være slitsom å se på. Noen mener gulfargen er en selvmotsigende farge, da den vekker både onde og gode følelser, som optimisme og sjalusi, forståelse og bedrag.

Grønn

Grønn er en farge som kan representere utvikling og fornyelse, helse, natur, friskhet eller fred. Fargen kan oppmuntre til frihet, helbredelse og ro. Noen mener at fargen hjelper oss med å slappe av, og at fargen kan ha positive effekter for mennesker som lider av depresjon.

Lilla

Lilla blir ofte brukt i markedsføring av skjønnhet og anti-aldringsprodukter, fordi det er en farge mange forbinder med femininitet, magi og spiritualitet. Det er en farge som representerer kreativitet, fantasi og visdom, og er en beroligende farge.

Oransje

Oransje er en farge som reflekterer varme følelser. Den gir energi og liv, og mange blir i bedre humør av fargen. I tillegg mener man at den kan oppmuntre til kjøp. Det finnes mange spennende nyanser av oransje, fra myke og friske til glødende og intense oransjetoner.

Rosa

Rosa er en farge som symboliserer sjarme, ynde og høflighet. Det kan være en svært delikat farge som representerer noe som er søtt, barnslig og smått, og i markedsføring forbinder forbrukere rosa gjerne med barn og romantikk.

Svart

Svart er ofte forbundet med eleganse, hemmelighet, mysterier og makt. Svart blir ofte brukt i moteverdenen fordi det er en klassisk og sofistikert farge. Den kan frembringe sterke følelser og er en farge med autoritet, men den symboliserer også død og tap og er derfor også ofte brukt til begravelsesbyråer.

Hvit

Fargen hvit symboliserer ofte uskyldighet og renhet, den representerer begynnelser, viljen til å starte noe nytt. Hvitt bringer følelsen av fred, åpenhet, ærlighet, helbredelse og ro og er forbundet med perfeksjon. Kanskje er det ikke så rart at dette er en farge man ofte forbinder med bryllup og fred.

Fargekart TIBE Drammen

Stemmer dette alltid?

Kanskje er du ikke helt enig i disse beskrivelsene da dine opplevelser, erfaringer eller kultur kan ha gitt deg andre erfaringer med farger.

Uansett beviser dette at det er svært viktig å ikke tenke på egne preferanser ved valg av farger til en bedrifts profil, men heller prøve å sette seg inn i hva som vil trigge målgruppen til å handle eller benytte seg av bedriftens tjenester.

Vi som jobber med design vet at det ikke er enkelt å legge bort sin egen smak og egne erfaringer, men det er der vi med mange års erfaring kan hjelpe og guide til å ta valg som er riktig for en bedrift.

Men ikke vær redd for å bruke farger! Farger gjør oss glade i mer eller mindre doser.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.