Av TIBE Drammen | Innhold | 18.03.2020 | Del på Facebook

Årets trender på sosiale medier

Trendene fremover tilsier at videoinnhold vil fortsette å dominere og at det vil være en økning i nisjenettverk. Der blir folk med i de relevante nettverkene isteden for de store samfunnene – mindre støy, mer genuint engasjement. Derfor gjelder det å være tidlig ute og bruke både teknologien, forskningen og trendene for det det er verdt.

Hubspot la nylig frem en artikkel om hva som blir årets store trender i sosiale medier, og hva en bør tenke på fra et bedriftsperspektiv. Bedrifter er nødt for å tenke nytt og utenfor boksen, og det lønner seg å være tidlig ute med trendene.

Dette trender på sosiale medier:

Denne artikkelen vil ta for seg de største og viktigste trendene på sosiale medier i år, disse er:

  • Tiktok
  • Mental helse
  • Instashop
  • Micro-influencere
  • Virtuell og utvidet-virkelighet
  • Gjenopprette tillit

I tillegg vil også disse trendene i sosiale medier være viktig i året som kommer, men som ikke denne artikkelen vil utdype noe videre:

  • stories som kommunikasjonskanal
  • personlig forhold (privat meldinger, DMs ol.)
  • annonsering via Snapchat

TikTok: årets trend på sosiale medier

Det er ingen tvil om at TikTok har tatt markedet med storm og at det vil være en viktig del av markedsstrategien til bedrifter det kommende året. Fra januar til juni i fjor måltes det en økning av antall ganger nevnt med 62,5% ­– med andre ord en voldsom vekst!

TikTok er en app der man kan dele korte videosnutter og som gjerne blir brukt av den yngre generasjonen. TikTok kan være viktig å bruke for markedsførere for å vise publikum at merkevaren utvikler seg i takt med publikum.

Store merker som Pepsi, Nike og Sony music bygger store grupper der de allierer seg med influencere og skaper trender som sprer seg innad i appen. Bedriftene betaler kun for tjenesten til influenceren, resten går av seg selv uten ekstra kostnad.

Eksempel: influencerne lager en dans og går ikledd logoen til merkevaren.

Dersom filmen går viralt vil ikke følgerne en gang legge merke til påvirkningen.

Sleng deg på trenden

Vær kjapp med å slenge deg på trenden. Det er viktig å være først ut, for da øker sjansene for at du utmerker deg. Hvis man tørr å satse og ta en sjanse kan det lønne seg i det lange løp.

Mental helse

En annen trend som er økende er bevisstheten av hvordan sosiale medier påvirker vår mentale helse. Det er et stort fokus på å bruke mindre tid foran skjermen.

Nettopp derfor er det viktig å tenke på sitt utrykk i sosiale medier. Skap en vennlig tilnærmelse til følgerne dine, i stedet for å gi en «giftig» følelse med for eksempel stort fokus på kropp.

Husk: kvalitet over kvantitet!

Med mindre tid foran skjermen får du færre sjanser til å gi rett inntrykk til følgerne dine. Tenk nøye gjennom før du publiserer, og unngå masseutsendinger og upersonlige hilsener. Sosiale medier wellness ble i 2019 nevnt av 78 000 personer. Det er derfor essesielt for ditt kundeengasjement å ta hensyn til dette.

Eksempel: Å fjerne liked på instagram er noe som kan bidra til en økende velvære.

Dette er allerede i gang i enkelte land og som spådd er det delte meninger om endringen, og mange er svært negative. Som alt annet kommer nok dette også til å endre seg etterhvert som folk får tid til å tilpasse seg og vil igjen bruke mediene som vanlig uten engang å tenke på det.

Instashop

Shopping gjennom sosiale medier er noe som startet tidlig i 2019 og det er forventet en fortsettende økning i årene fremover.

Med denne muligheten kan man shoppe direkte fra blant annet Instagram uten å forlate plattformen. Med få tastetrykk kan du enkelt klikke hjem varene du ønsker.

Til nå er det de største kommersielle aktørene som har benyttet seg av dette, men det er å anbefale til mindre aktører å heve seg på trenden for å henge med i tiden.

Micro-influencere

Micro-influencere er også en av årets store trender på sosiale medier. Dette vil si influencere som har under 10.000 følgere på instagram. Micro-influencerne har gjerne mindre, men mer entusiastiske følgegrupper enn de store influencerne.

Fordelen med micro-influencere er at ved å bruke penger på influencere som innretter seg mot små og spesifikke publikum vet du hva du får. I motsetning til å bruke store, kjente influencere som treffer store uspesifiserte grupper og som koster mer.

Virtuell- og utvidet virkelighet

Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) er det store nye utviklingen innen teknologi. I 2020 er det forventet at markedsførere plukker opp dette og bruker det til å forbedre brukeropplevelsen.

Forskjellen mellom disse to er at VR vil erstatte sanseinntrykk, mens AR vil legge til informasjon i et bilde av virkeligheten.

Eksempel: innen turisme er dette noe som bør utvikles, ved at kunden kan virtuelt se hvordan en guidet tur ser ut før man eventuelt kjøper billetter. For eiendomsmeglere kan interessenter få en virtuell visning av et hus før de bestemmer seg for å fysisk møte opp på visningen på huset.

Gjennoppprette tillit

Millennials og Gen Z er teknisk kyndige generasjoner som krever mer enn andre generasjoner. De krever, om ikke forventer:

  • Innovasjon
  • Kreativitet
  • Personalisering
  • Merkevaremål
  • Åpenhet

I 2020, hvis du vil drive engasjement og finne nye måter å nå kundene dine på, må du vurdere akkurat hva disse generasjonene vil ha.

Sosiale medier vil fokusere på å gjennopprette tilliten blant brukere etter at problemer som privatliv og falske nyheter har vært et problem. Folk er generelt litt mer skeptisk til å dele personlig informasjon på nettet etter en rekke skandaler.

Ønsker du bistand til sosiale medier?

Ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad for en uforpliktet samtale dersom du lurer på noe, eller ønsker hjelp til å drive dine kanaler.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.