Av TIBE Drammen | Innhold | 18.03.2020 | Del på Facebook

Dette er årets sosiale medier trender!

Trendene fremover tilsier at videoinnhold vil fortsette å dominere og at det vil være en økning i nisjenettverk der folk blir med i de relevante nettverkene isteden for de store samfunnene – mindre støy, mer genuint engasjement. Derfor gjelder det å være tidlig ute og bruke både teknologien, forskningen og trendene for det det er verdt.

Hubspot la nylig frem en artikkel om hva som blir årets store trender og hva en bør tenke på fra et bedriftsperspektiv. Bedrifter er nødt for å tenke nytt og utenfor boksen, og det lønner seg å være tidlig ute med trendene. Her får du en liste over de viktigste trendene i året som kommer og hva du som bedrift/markedsfører bør tenke på.

TikTok

Det er ingen tvil om at TikTok har tatt markedet med storm og at det vil være en viktig del av markedsstrategien til bedrifter det kommende året. Fra januar til juni i fjor måltes det en økning av antall ganger nevnt med 62,5% ­– med andre ord en voldsom vekst! TikTok er en app der man kan dele korte videosnutter og som gjerne blir brukt av den yngre generasjonen, les mer om TikTok her.

TikTok kan være viktig å bruke for markedsførere for å vise publikum at merkevaren utvikler seg i takt med publikum. Store merker som Pepsi, Nike og Sony music bygger store grupper der de allierer seg med influencere og skaper trender som sprer seg innad i appen. Bedriftene betaler kun for tjenesten til influnencerern så går resten av seg selv og uten ekstra kostand.

Dette kan for eksempel være at influencerne lager en dans og går ikledd logoen til merkevaren. Hvis filmen går viralt og følgerne prøver å kopiere dansen vil de ikke engang tenke over påvirkningen denne filmen har. Men som med alt annet innenfor trender, kan man ikke vente på at noen andre skal tråkke veien for da kommer man aldri først eller «rekker» å følge trenden før den er uttadert. Hvis man tørr å satse og ta en sjanse kan det lønne seg i det lange løp.

Mental helse

En annen trend som er økende er bevisstheten av hvordan sosiale medier påvirker vår mentale helse, og det er et stort fokus på å bruke mindre tid foran skjermen. Det er derfor viktig å tenke på utrykket sitt i sosiale medier, fra å gi en «giftig» følelse med for eksempel stort fokus på kropp, til å få en mer vennlig tilnærmelse. Husk derfor på kvalitet over kvantitet. Med mindre tid foran skjermen får man færre sjanser til å gi rett inntrykk, så det er viktig å tenker over hva som blir sendt ut – unngå masseutsendinger og upersonlige hilsener.

Sosiale medier wellness ble i 2019 nevnt av 78 000 personer. Det er derfor essesielt for ditt kundeengasjement å ta hensyn til dette. For eksempel det med å fjerne likes på instagram er noe som kan bidra til en økende velvære. Dette er allerede i gang i enkelte land og som spådd er det delte meninger om endringen, og mange er svært negative. Som alt annet kommer nok dette også til å endre seg etterhvert som folk får tid til å tilpasse seg og vil igjen bruke mediene som vanlig uten engang å tenke på det.

Instashop

Shopping gjennom sosiale medier er noe som startet tidlig i 2019 og det er forventet en kjempeøkning i årene fremover. Med denne muligheten kan man shoppe direkte fra Instagram uten å i det hele tatt forlate plattformen, og med enkle tastetrykk klikke hjem varene du ønsker. Til nå er det de største kommeriselle aktørene som har benyttet seg av dette, men det er å anbefale til mindre aktører å heve seg på trenden for å henge med i tiden.

Micro-influencere

Micro-influencere er også en av årets store trender. Dette vil si influencere som har under 10.000 følgere på instagram og har gjerne mindre, men mer entusiastiske følgegrupper. Tallet som definerer micro-influencere er veldig forskjellig dersom du søker det opp, men essensen er at det er «få» følgere sammenlignet med de store kjendisene på instagram. Fordelen med micro-influencere er at ved å bruke penger på influencere som innretter seg mot små og spesifikke publikum vet du hva du får, mot for å bruke store, kjente influencere som treffer store uspesifiserte grupper og som koster mer.

Virtuell- og utvidet virkelighet

Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) er det store nye utviklingen innen teknologi. I 2020 er det forventet at markedsførere plukker opp dette og bruker det til å forbedre brukeropplevelsen. Forskjellen mellom disse to er at VR vil erstatte sanseinntrykk, mens AR vil legge til informasjon i et bilde av virkeligheten. For eksempel innen turisme er dette noe som bør utvikles, ved at kunden kan virtuelt se hvordan en guidet tur ser ut før man eventuelt kjøper billetter. For eiendomsmeglere kan interessenter få en virtuell visning av et hus før de bestemmer seg for å fysisk møte opp på visningen på huset.

Gjennoppprette tilliten

Millennials og Gen Z er teknisk kyndige generasjoner som krever innovasjon, kreativitet, personalisering, merkevaremål og åpenhet. I 2020, hvis du vil drive engasjement og finne nye måter å nå kundene dine på, må du vurdere akkurat hva disse generasjonene vil ha. Sosiale medier vil fokusere på å gjennopprette tilliten blant brukere etter at problemer som privatliv og falske nyheter har vært et problem. Folk er generelt litt mer skeptisk til å dele personlig informasjon på nettet etter en rekke skandaler.

For mer utdypende informasjon om disse oppramsede trendene les artikkelen fra Hubspot som denne artikkelen er bygd på. I tillegg til disse allerede oppramsede punktene, vil henholdvis stories som kommunikasjonskanal, personlig forhold (privat meldinger, DMs ol.) og annonsering via Snapchat også være viktig i året som kommer.

Lurer du på noe? Ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad for en uforpliktet samtale.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.