Av TIBE Drammen | Innhold | 07.06.2020 | Del på Facebook

Skap engasjement på facebook

Å bruke Facebook til å skape engasjement rundt bedriften din er både lønnsomt og lurt. Og best av alt, det trenger ikke være så vanskelig! Sjekk ut våre beste tips for å lykkes med engasjement på Facebook.

Før vi bruker Facebook til å skape engasjement, må vi først forstå hva engasjement er. Det er egentlig ganske enkelt, engasjement er en handling noen utfører på din Facebook-side, eller på postene dine.

Dette er alt fra likes, kommentarer og delinger, men det kan også være at noen tagger deg i en post eller «sjekker inn» på din lokasjon.

Engasjement er nøkkelen til å lykkes med markedsføring på Facebook. Et engasjert publikum vil med større sannsynlighet kjøpe det du har å tilby og dele opplevelsen videre.

I tillegg vil poster med stort engasjement spre seg til nyhetsfeeder landet over, takket være Facebook´s algoritme.

Enkle steg for å engasjere ditt Facebook-publikum:

Bli kjent med publikumet ditt

Hvem er de og hvilke behov har de? Når målet er å skape engasjement skal publikum være i fokus, det er tross alt de som skal engasjere seg i siden din. Det du tenker kan oppleves inspirerende og underholdene, men har ingen betydning hvis ikke publikumet ditt mener det samme.

Så, hvordan skal du vite hva ditt publikum liker? Et enkelt grep er å ta en titt på innsiktsdelen av siden din. Her ligger det en del analyser over hvem ditt publikum er og hvordan de tidligere har samhandlet med siden din.

Bruk bilder og videoer

Poster med bilder og videoer gjør det mye bedre enn rene tekstposter – og de får folk til å engasjere seg mer. Selv om bilde – og videokvalitet øker sannsynligheten for engasjement, er det ikke nødvendig med bare profesjonell kvalitet på bilder og video.

Start gjerne med mobiltelefonen, ettersom «ekte» og nært innhold er en sikker vinner på sosiale medier. Les gjerne artikkelen «Våre fem beste mobilkamera-tips» for gode tips og råd før du starter.

Post ofte

For å holde engasjementet fra publikumet ditt oppe, bør du poste ofte. Da snakker vi ikke 3-5 ganger daglig, men kanskje 1-3 ganger i uken. Dette avhenger av både innholdskvalitet, bransje, nyhetsverdi og publikumet ditt.

Test gjerne ut hva som passer ditt publikum best. Har du noen tanker om hva du vil dele, kan du lett planlegge poster i Business Manager, som automatisk publiseres på den datoen og tidspunktet du har satt.

Det kan også være lurt å vite når publikumet ditt er online og ser det du poster, dette kan vi finne ut av på innsiktsdelen på Facebook-siden din.

Vis personlighet

Vis hvem dere er som bedrift. Ta med deg publikumet ditt «behind the scenes» og la de bli kjent med menneskene bak bedriften. Post bilder av ansatte, kanskje noen fornøyde kunder, og vis litt av hva dere driver med. Publikum ønsker ofte å se de ekte øyeblikkene.

Still spørsmål og svar på kommentarer

Et av de enkleste grepene du kan ta, er å stille publikumet ditt et spørsmål. Sjansen for at de da legger igjen en liten kommentar som svar på spørsmålet er stor. Pass da på at spørsmålet er relevant til bedriften din eller det innlegget du poster.

Ta deg også tid til å besvare kommentarer og spørsmål som dukker opp i kommentarfelt eller i innboksen din, både på godt og vondt. Det er ingen som liker å bli ignorert, og de som engasjerer seg i Facebook-siden din, vil gjerne se at du engasjerer seg i de også. Samhandling er viktig.

Call to action

En CTA eller «Call To Action»-mulighet er viktig. I form av en knapp eller en link som oppfordrer publikumet ditt til å utføre en handling og som leder de videre til en bestemt landingsside. Som for eksempel:

  • Les mer her: sende de videre til en artikkel.
  • Gå til nettsted: sende de til nettstedet ditt.
  • Kjøp produkt: sende de til et produkt du nevner i posten din.

Promoter postene dine i annonseadministrator

En stor fordel ved å annonsere på Facebook er at du treffer det publikumet du ønsker. Facebook er en av de mest målrettede formene vi har for markedsføring i dag, og du kan treffe en målgruppe basert på psykografiske og geografiske målsetninger.

Vet du hvem du skal treffe, kan du bruke dette som et verktøy for å skape engasjement.

Du har kanskje sett en «promoter»-knapp på Facebook-siden din, kanskje du til og med har brukt den til å booste en post? Det er vel og bra for noen former av poster, men vi anbefaler absolutt å bruke noen minutter ekstra og opprette en annonse i annonseadministrator.

Det er store forskjeller på disse to måtene å opprette en annonse på, det er også store forskjeller på resultatene du får for pengene du legger ned.

Promoterknappen gir deg bare en brøkdel av mulighetene du får med annonseadministrator. Du får begrensede muligheter til å velge målsettinger, det er riktig nok tre alternativer du kan velge mellom:

  • Alder
  • Interesser
  • Lokasjon geografisk

Dette vil resultere i likes, kommentarer, delinger og det vil skape bevissthet rundt din bedrift. Men du går glipp av en hel del muligheter som kan gi deg de resultatene du er på utkikk etter!

Annonseadministrator hjelper deg å nå dine mål. Du kan blant annet velge mellom disse:

  • Psykografisk målsetninger
  • Geografiske målsetninger
  • Call to action-knapp
  • Tidsplanlegging
  • Flere bilder per post
  • Selv bestemme hvor annonsen vises

Her kan du også bestemme hva du vil oppnå med annonsen din, om det er:

  • Engasjement
  • Nettsidebesøk
  • Trafikk
  • Rekkevidde.

Dette er bare en brøkdel av mulighetene du har. Så skal du lage en annonse bør du bruke annonseadministrator!


Unngå «Engagement bait»

En Facebook-post som får stort engasjement vil bli høyere prioritert enn innlegg med lavt engasjement. Det vil si at slike innlegg automatisk vil komme høyere opp i nyhetsfeeden og vil nå ut til et større publikum, både organisk og betalt.

Mange utnytter Facebook sine algoritmer ved å lage poster som ber om en spesifikk respons, som likes, delinger eller tagger. Dette anses som «engagement bait» og er noe Facebook kontinuerlig jobber for å nedgradere. Fordi det går på bekostning av alt annet innhold.

Eksempler på engagement bait er:

  • Lik hvis du..
  • Tag en venn som..
  • Del hvis du..
  • Reager med denne emojien hvis du..

Det er også viktig å merke seg at det å be folk om å tagge seg selv eller sine venner i kommentarfeltet for å vinne en konkurranse, ikke er lov. Les mer om konkurranseregler på Facebook her.

Lurer du på noe? Ta kontakt med innholdsmarkedsfører Astrid Hedenstad for en uforpliktet samtale.

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.