Blir nyhetsfeeden fjernet fra Facebook?

Av TIBE Drammen | Digital | 11.04.2019 | Del på Facebook

Blir nyhetsfeeden fjernet fra Facebook?

Anerkjente kilder melder om store forandringer på Facebook det kommende året. En av disse forandringene gjelder nyhetsfeeden. Den ser nå ut til å bli fjernet.

En av disse kildene, «Facebook-dronningen» Mari Smith, melder om at nyhetsfeeden i Facebook gradvis vil forsvinne. Det vil antakelig gjøre at vi må tenke helt nytt i måten vi annonserer og bygger målgrupper på. I dag foregår mye av annonseringen på Facebook som sponsede innlegg i nettopp nyhetsfeeden, og dersom denne forsvinner endres premissene for å benytte Facebook som markedsføringskanal betraktelig. Hvilke effekter dette vil ha på rekkevidde, kvalitet, engasjement og konverteringer i ulike markedsføringskampanjer blir spennende å følge med på. Hvor store konsekvensene vil bli er usikkert, ettersom offisielle uttalelser fra Facebook lar vente på seg.

At Facebook gjør endringer er ikke nytt. For et drøyt år siden var det flere som merket at den organiske spredningen fra Facebook-sider falt kraftig. Resultatene av dette var at flere måtte øke annonseringen for å kompensere for fallet. Denne gangen virker endringen enda mer drastisk, da nyhetsfeeden er en sentral del av Facebook – og et sted hvor markedskampanjer ønskes plassert.

Så hvorfor gjøre denne endringen?

Dette er nok sammensatt, men Facebook jobber iherdig med å bygge tillit hos brukere – og da må de til livs med bl.a. «Fake News», spam, sikkerhet osv.  Det kan virke som om Facebook sin strategi for å løse disse utfordringene blant annet er ved å fjerne nyhetsfeeden. Ved bortfallet av nyhetsfeeden begrenser man muligheten for lettvint (masseprodusert) innhold av dårlig kvalitet og stort viralt potensiale, akkurat slik fake news ofte er. Konsekvensene for den typiske «lik&del»-kulturen, som mange opplever som enten irrelevant eller spam, ser også ut til å bli betydelige. Heretter skal viralt innhold enten skje i grupper (med høyere relevans for mottakere) – eller betales for. Facebook vil videre være i stand til å gi brukere mer relevant og ønsket innhold, ved å fokusere på grupper og Messenger – som igjen vil rigge Facebook til å øke sine annonseinntekter enda mer. Det virker som at Facebook oppnår flere positive effekter av å la nyhetsfeeden gå av med døden.

Hvilke konsekvenser for din markedsføring?

På bakgrunn av at det blir vanskeligere med organisk spredning, peker alt mot at annonsering blir enda viktigere for å nå ut til relevante målgrupper. Det pekes på 4 ulike alternativer fremover; grupper, stories, video og direktemeldinger.

Med større fokus på grupper, vil man også med stor sannsynlighet få mer målrettede data å segmentere på. Foreløpig er alt med grupper nokså uklart, men at man kan kjøre annonsering basert på segmentering på gruppenivå er nokså sikkert, hvor det er naturlig å tenke seg at annonsene vil plassere seg i gruppe-feeds.

Spådommene tilsier at kanaler som stories og videoer(~Facebook Watch) vil bli et stort satsnings-område for betalt annonsering. Stories er en suksess på Instagram, og vi vil nok se økende satsning på dette også i Facebook. Annonsemarkedet for video har stort potensiale, og Facebook har en tydelig ambisjon om å utfordre Youtube her. Begge disse kanalene stiller store krav til kvalitet på innhold, noe som gjør at det blir mer krevende og dyrere å produsere godt resultat. På den andre siden vil man potensielt ha enda bedre effekt av sine kampanjer. 

Direktemeldinger via Messenger er også en kanal som enkelte bør gi større fokus i sine markedsplaner, da potensiale er stort og viser til stor konverteringsrate. Etter at denne kanalen åpnet for annonsering, oppdager stadig flere hvor unik denne er for å gi en god og personlig kjøpsopplevelse ved bruk av en mer direkte dialog. Det finnes ulike verktøy (ManyChat, Chatfuel m.fl.) for å sette opp slike dialoger, og for å lede trafikk inn hit.

Hvor stor konsekvens dette vil ha for fremtidig markedsstrategi på sosiale medier, avhenger av dagens strategi – og hvor målgruppen befinner seg. Uansett utfall, er det nok smart å planlegge en justert strategi dersom Facebook er viktig kanal for å nå ut til dine kunder.

Hvilke konsekvenser for deg og meg – som brukere av Facebook?

At den åpne nyhetsfeeden blir borte kan for mange oppleves voldsomt, men som bruker vil vi nok ikke oppleve disse endringene så drastiske. Vi som brukere vil nok heller forholde oss til en eller flere gruppefeeder, i grupper vi selv aktivt har valgt å vise interessere i. Dermed vil innholdet i vår «gruppefeed» ha potensielt høyere relevans. 

Det som derimot blir spennende å se er hvilke effekter og begrensninger vi som privatpersoner får med tradisjonell «lik og del», tagging av personer osv., og hva slags rekkevidde vil våre egne poster få? Vanskelig å si. Det vi kan si nokså sikkert er at arbeidet Facebook gjør med å begrense muligheter for spredning av fake news, netthat, spam osv., vil skape endringer for vår egen rekkevidde. Fake news og netthat får vi nok ikke fjernet, men den vil nok begrense seg innad i grupper og dermed bidra til ytterligere ekkokamre.

Ellers så ligger det en forventning om at vi som brukere får mer relevant sponsede innlegg rettet mot oss – og at annet innhold for øvrig gir mer mening og er mer relevant. Bra for oss, og dermed for Facebook.

NB! Facebook har allerede innført gruppefeed som en egen knapp i sine apper.

Gruppefeed markert med blå pil. Nyhetsfeed er markert rødt.

Her er andre gode kilder som tar for seg samme tema:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.