Forsidebilde til artikkel. Røde designelementer på grå bakgrunn, med bilde av forfatter, Julie.

Av TIBE Drammen | Innhold | 02.08.2020 | Del på Facebook

Bildestørrelser på sosiale medier

Det er ikke så enkelt å ha kontroll på de ulike bildestørrelsene på sosiale medier. Skal du lage eller justere et bilde til en bedriftside? Her har vi samlet en oversikt over biledstørrelser på de største sosiale medieplattformene i Norge i 2020: Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og YouTube.

Størrelser og beregninger

I sosiale medier forholder man seg til et sett med bildestørrelser som plattformer som Facebook og Instagram definerer. Det er ulikt fra type innhold og om det er lenket eller ikke, altså om det dirigerer videre til et annet sted. Her får du full oversikt over de siste anbefalingene på bildestørrelser fra disse sosiale mediene:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Youtube

Bildestørrelser på Facebook

Facebook er fremdeles størst blant alle de sosiale mediene, og definitivt den plattformen som er mest brukt for å fremme en bedrift. Det varierer blant bedrifter hvor mye de fokuserer på B2B og å markedsføre seg for nye og eksisterende kunder.

Uavhengig av dette, er det viktig å bruke de rette bildestørrelsene for å fremstå profesjonell og seriøs blant dine følgere.

Illustrasjon av Facebook
  • Forsidebilde: 823 x 315 px
  • Profilbilde: 180 x 180 px
  • Linkpost: 1200 x 628 px
  • Karusellbilder: 800 x 800 px
  • Toppbilde til arrangement: 1920 x 1080.

Flere av bildestørrelsene på Facebook fungerer like godt i både bilder og film. I utgangspunktet vil en video få bedre rekkevidde på Facebook, uten at det betyr at det alltid er video man skal bruke. Prøv deg frem, og lek med de ulike typene.

Forsidebilde på Facebook

Forsidebildet på Facebook er 823 x 315 px, men pass på at den viktigste informasjonen er plassert midt på i forsidebilde. På denne måten passer det også til smarttelefoner der bildet er 640 piksler bredt og 360 piksler høyt.

Bruk riktig bildeformat

Vi anbefaler å lage bilder i .png da Facebook leser fargekodene i dette formatet bedre. For eksempel vil det være svært stor forskjell på fargene i et .jpg bilde og et .png bilde på Facebook. Se eksempel nedenfor der venstre bilde er i png og det til høyre er lastet opp i jpg på Facebook. Det er stor forskjell på opplevd oppløsning i bildene.

Illustrasjon av .png og .jpg format

Bildestørrelser på Instagram

Instagram er skapt for å dele bilder. Det er derfor viktig å poste bilder som har riktig bildestørrelse, fordi dine følgere forventer det mer enn på noen annen plattform.

Illustrasjon av Instagram
  • Profilbilde: 110 x 110 px
  • Bilde i feed: 1080 x 1080 px (kvadratisk), 1080 x 1350 px (stående/portrettformat) eller 1080 x 566 px (liggende/landskapsformat)
  • Instagram Stories: 1080 x 1920 px
  • Vær obs på at selv om Instagram skalerer delte bilder ned til 612 x 612, så bør du likevel poste dem med 1080 x 1080.

Bildestørrelser på Snapchat

Snapchat er i likhet med Instagram, også en plattform som er lagd for å legge ut bilder. Her er det viktig å huske på både bildestørrelser og kvalitet. Her er det i tillegg ofte en forventning om kreativitet – så lag noe morsomt, men med riktig bildestørrelse!

Illustrasjon av Snapchat
  • Bilder, film og annonseformater anbefales i størrelseformatet 1080 x 1920 px.

Bildestørrelser på LinkedIn

Linkedin er en viktig relasjonsbygger mellom bedrifter (B2B) og mellom deres fremtidige og eksisterende kunder (B2C). Plattformen er viktig for å skape et nettverk, men også for rekruttering av nye ansatte og annonsere etter ledige stillinger. Det er derfor viktig å fremstå profesjonell og bruke plattformen aktivt.

Illustrasjon av LinkedIn
  • Bedriftslogo: 300 x 300 px – maksimalt 4MB
  • Firma toppbilde (banner): 1536 x 768 px
  • Bilde i post/bloggartikkel delt på LinkedIn: 1200 x 628
  • Delt lenke (artikkel) forhåndsvisning: 180 x 110
  • Personlig toppbilde (banner): 1584 x 396
  • Personlig profilbilde: 400 x 400

Bildestørrelser på YouTube

Selvom Youtube er brukt til å legge ut videoer så husk på at profilen din fremstår profesjonell. Med de riktig bildestørrelsene på profilbilde og toppbilde så er ihvertfall førsteinntrykket på plass. Da gjenstår kun videoproduksjonen!

Illustrasjon av YouTube
  • Profilbilde: 800 x 800 px
  • Kanaltoppbilde: 2560 x 1440 px

Les også: Bedrifter på sosiale medier: What’s in it for me?


 

Bilder på sosiale medier

Vær relevant

Som de fleste sikkert har hørt før, sier et bilde mer enn 1000 ord. Bilder kan forklare et tema på en måte som tekst ikke klarer. Det er viktig at bildet er et supplement til teksten og at det er enstemmig med temaet.

Er du usikker på hva folk flest ser av symbolikk i et bilde? Gjør et Google bilde-søk og se hva flest velger av bildemateriell til ulike temaer.

Vær interessant

Det finnes mange måter man kan overraske uten å avvike fra tema eller innhold. Velg en litt annen vri på et bilde for å få en slags stopp-effekt hos seer og på den måten skille deg ut.

Tips: Bruk tid på å finne det rette bilde, dette er viktig for førsteinntrykket!

Vær kritisk

Ta helst bilde- og videomateriell selv, og vær kritisk i valgprosessen ved stock-bilder. Selv om bildet du ikke tar selv er like teknisk godt, kan det ofte ha mer verdi i sosiale medier. Mennesker som fremstår ekte er mer interessant enn noen du ikke kan kjenne deg igjen i. 

Kan det deles?

Lag innlegg og poster som det er lett for andre å dele. Folk deler ting de kjenner seg igjen i, kan relatere seg til, noe de synes er interessant, rørende, morsomt eller er enige i.

Tips: Tenk igjennom hva du selv kunne tenkt deg å delt

Trenger du vår hjelp?

Dette er en guide som man kan forholde seg til ved produksjon av innhold til sosiale medier, men gir ingen indikasjon på hva innholdet skal inneholde.

Som et fullservice reklamebyrå ønsker vi å kunne bidra med mange tjenester basert på innhold, strategi, kreativitet, film, foto og web. Send oss gjerne en mail her om du har en utfordring vi kan hjelpe deg med.


Andre artikler som kan være relevant for deg:

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.