Forsidebilde til artikkel. Røde designelementer på grå bakgrunn, med bilde av forfatter, Julie.

Av TIBE Drammen | Innhold | 19.02.2019 | Del på Facebook

Bildestørrelser på sosiale medier

Det er ikke så enkelt å ha kontroll på de ulike størrelseformatene på Facebook og andre sosiale medier. Skal du lage eller justere et bilde til en bedriftside på en av disse plattformene? Her har vi samlet en oversikt over størrelser på de største sosiale medieplattformene i Norge i 2019: Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og YouTube.

Størrelser og beregninger

I sosiale medier forholder man seg til et sett med størrelser som Facebook og Instagram definerer. Det er ulikt fra type innhold og om det er lenket eller ikke, altså om det dirigerer videre til et annet sted. Her får du full oversikt over de siste størrelsesanbefalingene i 2019.

Facebook

Illustrasjon av Facebook
  • Cover Photo eller toppbilde: 823 x 315 px
  • Profile Photo eller profilbilde: 180 x 180 px
  • News Feed link image eller linkpost: 1200 x 628 px
  • Karusellbilder: 800 x 800 px
  • Cover Photo Event eller toppbilde/forsidebilde til arrangement: 1920 x 1080

Vi anbefaler å lage bilder i .png da Facebook leser fargekodene i dette formatet bedre. For eksempel vil det være svært stor forskjell på fargene i et .jpg bilde og et .png bilde på Facebook. Se eksempel nedenfor der venstre bilde er i png og det til høyre er lastet opp i jpg på Facebook. Det er stor forskjell på opplevd oppløsning i bildene.

Flere av formatene på Facebook fungerer like godt i både bilder og film. I utgangspunktet vil en video få bedre rekkevidde på Facebook, uten at det betyr at det alltid er video man skal bruke. Prøv deg frem, og lek med de ulike typene.

Instagram

Illustrasjon av Instagram
  • Profilbilde: 110 x 110 px
  • Bilde i feed: 1080 x 1080 px (kvadratisk), 1080 x 1350 px (stående/portrettformat) eller 1080 x 566 px (liggende/landskapsformat)
  • Instagram Stories: 1080 x 1920 px

Snapchat

Illustrasjon av Snapchat

Bilder, film og annonseformater anbefales i størrelseformatet 1080 x 1920 px.

LinkedIn

Illustrasjon av LinkedIn
  • Bedriftslogo: 300 x 300 px
  • Bakgrunnsbilde for bedrift: 1584 x 396 px

YouTube

Illustrasjon av YouTube
  • Profilbilde: 800 x 800 px
  • Kanaltoppbilde: 2460 x 1440 px


Les også: Bedrifter på sosiale medier: What’s in it for me?


 

Bilder på sosiale medier

  1. Vær relevant: Som de fleste sikkert har hørt før, sier et bilde mer enn 1000 ord. Bilder kan forklare et tema på en måte som tekst ikke klarer. Det er viktig at bildet er et supplement til teksten og at det er enstemmig med temaet. Er du usikker på hva folk flest ser av symbolikk i et bilde? Gjør et Google bilde-søk og se hva flest velger av bildemateriell til ulike temaer.
  2. Vær interessant: Det finnes mange måter man kan overraske uten å avvike fra tema eller innhold. Velg en litt annen vri på et bilde for å få en slags stopp-effekt hos seer.
  3. Vær kritisk: Ta helst materiell selv, og vær kritisk i valgprosessen ved stock-bilder. Selv om bildet du ikke tar selv er like teknisk godt, kan det ofte ha mer verdi i sosiale medier. Mennesker som fremstår ekte er mer interessant enn noen du ikke kan kjenne deg igjen i. 
  4. Kan det deles? Gi brukeren noe som kan deles. Folk deler ting de kjenner seg igjen i, kan relatere seg til, noe de synes er interessant, rørende, morsomt eller er enige i.

Ønsker du hjelp?

Dette er en guide som man kan forholde seg til ved produksjon av innhold til sosiale medier, men gir ingen indikasjon på hva innholdet skal inneholde. Som et fullservice reklamebyrå ønsker vi å kunne bidra med mange tjenester basert på innhold, strategi, kreativitet, film, foto og web. Send oss gjerne en mail om du har en utfordring vi kan hjelpe deg med: hei@tibedrammen.no

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.