Toppbilde til artikkel om bedrifter på sosiale medier, publisert på tibedrammen.no av Julie Weierud

Av TIBE Drammen | Innhold | 30.10.2017 | Del på Facebook

Bedrifter på sosiale medier: What’s in it for me?

What’s in it for me? Dette er strategiske valg du som bedrift må ta. Hvorfor skal du være tilstede på Facebook? Kanskje er det en differensieringsstrategi, en måte å skille seg fra konkurrentene? Her får du tips til hvordan du kan lage en god sosiale medier-strategi.

Hvordan gjøre sosiale medier viktig

Mange bedrifter tenker at man må være på Facebook bare fordi det er «der folk er». Men klarer man ikke å produsere godt og engasjerende innhold, vil ikke Facebook gi deg noen verdi tilbake for tiden og pengene du investerer. Tenk gjennom: Hvorfor bør du være på Facebook, og hva ønsker du som bedrift å få ut av det? Vi hjelper dere gjerne med å utvikle en god plan og strategi, slik vi har gjort for mange av våre kunder.

For at du skal oppleves som relevant og engasjerende på sosiale medier, er det ikke sikkert det holder å bare være seg selv fullt og helt. Kanskje må vi tilføre deg som bedrift en ekstra verdi, slik at du oppleves som noe «mer» enn akkurat det du driver med. Her ser vi etter de mest åpenbare løsningene først – det enkleste er ofte det beste. Selger du eiendom, kan kanskje historien bak bygget tilføre en ekstra verdi til mottaker?

Tenk alltid gjennom hvorfor det du vil skape og dele er relevant for mottakerne dine.

Valg av stemme

Tone of voice er for mange bare et uinteressant buzzord, men det er for oss et helt avgjørende punkt i planleggingen av en god strategi for sosiale medier. Måten du henvender deg til kundene dine kan differensiere deg fra dine konkurrenter, på godt og vondt. Husk at et ungdommelig språk kan bidra til at en eldre målgruppe ikke kjenner seg igjen i innholdet, og motsatt. Dette kan være en krevende øvelse for bedrifter som har et veldig bredt publikum eller har ulike produkter med svært forskjellige målgrupper. For noen kunder har vi derfor valgt å sette opp separate Facebook-sider, for eksempel på brand-nivå, som gjør det enklere å være relevant for de ulike kundegruppene. Det gjør selvfølgelig jobben større, men vil også kunne øke merkevarens styrke og gi gevinster for bedriften.

Hvordan måle suksess i sosiale medier

Et av de vanligste målekriteriene på Facebook har vært antall følgere på siden din. Dette alene er ikke et godt suksesskriterium. Det er ikke antallet følgere som er avgjørende, men hvilket engasjement du klarer å skape på din side. Dette kan du se på engasjementsraten blant følgerne dine. For å treffe de riktige følgerne, trenger du godt og engasjerende innhold. Den organiske rekkevidden på innlegg og engasjementsraten gir en bedre pekepinn på hva mottakeren opplever som godt innhold. Du bør altså gjøre deg fortjent til følgerene dine i stedet for å kjøpe dem.

Modus og personlig tilpasset feed i utformingen av en god innholdsplan

Tilstedeværelsen i sosiale medier krever en nøye gjennomtenkt strategi og plan. Det er ikke bare å hoppe i det. Tenk gjennom hvorfor du vil være der, hvem du vil treffe og hvordan du ønsker å gjøre det. Lag en plan for hva slags poster du vil bidra med – er dette stoffet relevant for målgruppen min? Og tenk gjennom hvordan du vil snakke til følgerne dine.

Husk at man på Facebook får en personlig tilpasset feed basert på det man tidligere har vist av engasjement. Facebook måler kontinuerlig det du har interesse av å se, og velger derfor ut innhold de tror du som privatperson vil se mer av. Dette er også relevant når det kommer til utforming av målgrupper i annonser.

En annen strategi er å være bevisst på hvilket modus mottaker er i. Ofte er det ikke like heldig å dele tungleste artikler på en fredag som resten av uka. Benytt derfor sunn fornuft og tenk gjennom hva som kan passe for dine mottakere.

Kundeservice – å være på 24 timer i døgnet

Sosiale medier innebærer mange muligheter for deg som bedrift, men det kan også skape frustrasjon og legge til rette for en enda mer stressende hverdag. Med Facebook følger åpne kommentarfelt, kunder kan legge igjen anmeldelser, og chatfunksjonen innebærer en form for kundeservice som i utgangspunktet er tilgjengelig hele døgnet. Du må kunne svare og kontrollere kommentarer på poster, annonser og meldinger. Derfor er det viktig at man på forhånd tenker nøye gjennom bruk av tid, og at du hver måned legger en god plan for innhold. Vi hjelper til med overvåkning for flere av våre kunder, og enklest er det å sette opp en svarassistent på Facebook-siden slik at potensielle kunder får bekreftelse på at du er på saken med en gang.

Kjenn ditt publikum

Innhold som fungerer på Facebook fungerer ikke nødvendigvis på Instagram og vice versa. Derfor bør du tilpasse innholdet ditt til de ulike kanalene og ha en egen innholdsstrategi for de ulike mediene du vil være synlig på. Vet du hvor du finner målgruppen din, er det også enklere å velge riktig plattform. 

Hvorfor bør du være på sosiale medier?

1. Muligheten til å snakke med målgruppen din
Du kan stille spørsmål, lytte og engasjere. Det er enkelt å definere en målgruppe for ulike budskap og annonser.

2. Du setter kunden først
Kundeservice i sosiale medier er enkelt for både deg og kunden din. Dersom du gir et godt svar på en henvendelse som andre også kan se, gjør det at flere med samme problem også får raskt svar på sine spørsmål. Svar alltid på kommentarer og meldinger.

3. Mulighet til å nå mange
Facebook og Instagram er plattformer som gir deg god rekkevidde på dine poster og annonser, uten at det koster mye.

4. Det er i utgangspunktet gratis
Da var det vel ikke noe å lure på? Men selv om plattformen er gratis, er det avgjørende å utforme en god plan. Hvem skal publisere, lage publiseringsplan, og svare på henvendelser i kommentarer og meldinger?

Er din bedrift klar for å komme i gang med sosiale medier og ønsker flere råd og tips fra oss? Ta gjerne kontakt så ordner vi et hyggelig møte med våre prosjektledere og markedsførere.


Av Julie Pedersen Weierud

Tilbake

Vil du snakke med oss om ditt nye prosjekt eller idé?

Skriv inn din e-post så kontakter vi deg så raskt som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.